Sv: Att få HP men inte första pris...
*KL*
Men alltså. Det är klart att utställning till viss del är avelsutvärderande? Sedan att en hel del raser är delade och till och med sjuka tycker inte jag ska skyllas på utställningar. Det är bara att flytta skulden och slå ifrån sig. Det största ansvaret ligger ju hus uppfödarna. Om dom gav fan i att rätta sig efter vissa domare utan behöll den avel som är sund/korrekt/what ever så skulle ju domarna tillslut få rätta sig efter det.
Usch, jag är alldeles för trött för att utveckla. Men alltså. Raserna har en rasstandard. Rasstandarden innefattar vissa saker, och domarna utbildas i detta. Sedan är det ju alltid godtyckligt så fort det handlar om en bedömningssport/tävling. Domarens tolkningar av rasstandarden vägs in och utöver det så har olika domare olika saker som dom anser väga tyngst, en slags prioriteringsskala. Eftersom det sällan finns någon hund som lever upp till allt allt allt så kickar ju domarens egna åsikter in ganska snart. T.ex. så kanske en domare prioriterar en riktigt bra front, medan en annan domare tummar på fronten lite i utbyte mot en klockren överlinje/stark rygg. Så två snarlika och lika bra hundar kan då placeras helt olika då domarna i fråga plockar fram olika saker.
Det ÄR godtyckligt, absolut. Men alltså, en 1:a och en 2:a är ju fortfarande bra att få. Det jag hade tyckt vore konstigt är om en hund som är så långt ifrån rasstandard som en 3:a plötsligt går in och får en 1:a med CK. T.ex. Och det har jag faktiskt aldrig sett hända.
Jag kan egentligen bara min egen ras, afghanhunden. Vår rasstandard är ganska luddig och lämnar utrymme för en hel massa tolkningar. Ändå tycker jag att vår ras är hyffsat enhetlig. Det står i standarden att afghaner ska ha lång hals tex. Visst kan man stå och grubbla över exakt vad en lång hals är, men huvudsaken är ju att de med kort hals (ser ut som paddor
) åker ut och det gör dom. Afghaner ska ha stora tassar, rakt överlinje, tydliga höftknölar osv osv. Allt sånt går att tolka mer eller mindre, men det är ju ytterligheterna som inte ska premieras, vilket dom heller inte gör. Sedan kan en fulsvansad afghan placera sig, men då har den ofta många andra positiva drag som en annan hund med snygg svans saknar och domaren i det fallet avgör att en bra front exempelvis går före en perfekt svans (jag håller med). Dessutom är uppfödarna i mångt och mycket duktiga på vad dom gör, och när allt kommer omkring så är det ju uppfödarna som avlar fram hundarna som visas. Inte domarna. Sedan kan man såklart önska att domarna kunde döma lite vettigare, låt oss säga inom eng. bulldogs. Om dom bara dömde fram sådana med god andningsfunktion osv osv så skulle uppfödarna antagligen börja följa det så småningom. Men jag anser fortfarande att man inte ska frånta uppfödarna deras ansvar genom att säga att utställningar är skit och inte säger något. Hmm. Samtidigt förekommer ju saker som snörbedöming, godtycklighet osv. Jag lägger dock ingen större vikt vid det. Man KAN ju faktiskt åka för att det är trevligt och roligt att visa upp sin hund, träffa andra rasfolk osv. Eller så kan man helt enkelt hålla sig hemma och strunta i det.
Puh. Långt svammel från trött hjärna. Jag vet att det finns mycket negativt också,. Vet att R_C har åsikter om vilken typ av saluki som premieras i utställningar osv, och hon har säkert rätt. Jag har ju ingen koll på saluki.
Men det är ju fortfarande uppfödarna som ser till att den typen existerar och dominerar. Man har helt enkelt ett ansvar från båda hållen. Sedan kan jag också störa mig på vissa domare, tex sådana som premierar mycket päls som egentligen är det som kommer sist på skalan. Det är ofta allrounddomare som gör så, eller som låter hundarna springa varv på varv på varv och bedömer mycket på bara traven utan att ens knappt ha känt på hundarna. Man MÅSTE ju känna på afghanerna för att veta hur dom faktiskt ser ut där under.