Att få hästen på tygeln

S

[Shy]

Är det någon som skulle kunna berätta hur man ska gå till väga? Går det att förklara på något bra sätt? :love:

Av det jag vet så ska man arbeta mycket med volter och långsam, samlad trav? Är jag helt ute och cyklar? :angel:

Sv: Att få hästen på tygeln

Nej det går inte att beskriva på internet. Det handlar om timing, sits, ryttarkänsla och koordination av hjälperna.
Vissa klarar det aldrig.. men de flesta gör det med hjälp av en bra tränare

Nirak

Måste bara tilläga här att det bästa är om du har en bra tränare som kan hjälpa dig så att du får känna på det i några steg bara. Det är då lättare att göra det själv när du väl fått prova på känslan och vet hur det SKA kännas. Och som tidigare skrivits så går det inte att förklara mer över internet, det är mkt som spelar in.

Vad du än gör- rid inte "långsam "samlad" trav.
Det är inte samlad trav, utan bara långsam oengagerad trav.

Rid på framåt så att den ARBETAR-arbetstrav o forma den i kroppen efter det spår den går på o ställd i nacken.
Ha en stilla hand som hästen får förtroende för o led / visa vägen med inner.

Öva igångsättningar där den svarar på en gång pa-pa beröm o sakta av o sen fram igen. Träna den på framåt resp. tillbaka- gas o broms.

Nej det går inte att beskriva på internet. Det handlar om timing, sits, ryttarkänsla och koordination av hjälperna.
Vissa klarar det aldrig.. men de flesta gör det med hjälp av en bra tränare

Nirak

håller med dig, det går inte att beskriva på internet.

det är inte alltid så lätt, och tänk på att övning ger färdighet!

hästmäniska

Det viktigaste är att ge en eftergift som följd på varje hjälp du ger hästen. Den måste komma i precis rätt ögonblick. Det är inte lätt.

Att aldrig hindra energiflödet med händerna samtidigt som att erbjuda en ärlig och stabil hand. Hästen ska kunna behålla en framåtbjudning i alla lägen. Ett bra nybörjarknep tycker jag är att titta i spåren om bakhovarna sätter i samma spår, eller framför.

Du kan inte rida samlad trav om hästen inte är på tygeln för hjälperna, då blir det som någon skrev bara långsam, oengagerad trav, icke samlad!

att hästen är på tygeln är inte det viktigaste. Ridningen kommer ifrån bakbenen, inte från nacken.

Som flera redan nämnt så går det inte att beskriva över internet. Men för mig kom det bara med hjälp av duktiga tränare och tålamod! :)

Lycka till! :bump:

Det finns som sagt många pusselbitar som ska på plats, men biten om att hästen ska svara snabbt för hjälperna och att man själ som ryttare ska vara snabb med eftergift och beröm är bra och viktiga bitar. Sen är en av dom allra viktigaste pusselbitarna att hästen ska söka sig framåt/nedåt. Hur man åstakommer det är lite olika, ibland kan det fungera att man på en volt kramar i innertygeln med tydliga eftergifter och gärna klapp på halsen när hästen känns på väg att slappna av i nacken. Men det finns olika metoder beroende på häst och ryttare, det är mycket känsla/fokus på vad man vill och timing med eftergifter. Du "lär" hästen vad du vill även om den redan kunde det innan, därför är det så viktigt med timingen och känslan för när det ska komma en eftergift. Inte förrän hästen söker sig FRAMÅT/nedåt kommer du kunna få någon vettig form, därför är det bra att börja med för därifrån kan man sen be om lite mer samling.
Framåtbjudningen är viktig men det är bjudningen som är viktig, driver du konstant eller att man känner att man får pressa/stressa fram hästen kommer du inte få något bra resultat. Det gäller att rida med lätthet men ändå kunna ta de hjälper som behövs för att kunna få det resultat man vill, det är sånt man lär sig med tiden när man får in känslan; timing - lätthet - fokus - avslappning - balans -konsekvens.
En bra grej i början brukar vara att få prova rida en välriden häst som går i form mer eller mindre av sig själv för att man ska få känna på hur det känns. Mycket lättare att få in fokus och känsla då. Träna att bli följsam i höfterna, det är en fördel om man kan vara rörlig och släppa upp bakbenens/ryggens svingande när det väl kommer igång annars kanske man lär hästen att sluta med det omedvetet.

Så som sagt, mitt råd är att först och främst försöka få framåt/nedåt och successivt försöka få fler och fler pusselbitar på plats :p

Senast ändrad:

att hästen är på tygeln är inte det viktigaste. Ridningen kommer ifrån bakbenen, inte från nacken.

Du behöver inte rätta mig, du kanske inte visste att man säger att hästen är på tygeln när den jobbar med bakbenen under sig, det har egentligen inget med tyglarna att göra (mer än att den välver nacken och halsen automatiskt när detta sker).

Det var ju precis vad jag skrev, på tygeln för hjälperna, nu är det inte jag som kommit på att det ska heta "på tygeln" istället för "på bakbenen", det var därför jag lade till för hjälperna. Alltså att man driver hästen fram till bettet så att den får in bakbenen under sig, genom samling med sätet.

Jag tycker nog att det är det vikigaste att hästen är på tygeln och jobbar korrekt eftersom det stärker ryggen och bakbenen och förhindrar vissa förslitningsskador.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Jag har en önskan om att få arbeta med hästar. Men jag vet inte med exakt vad. Ni som arbetar heltid med/runt hästar, vad jobbar ni...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Lucifer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar