att få hästen mera försiktig

M

medkand

vet inte om det här ämnet redan avhandlats här redan men jag gör ett försök
Pållen är himla rolig att hoppa på alla vis, är inte rädd för varken vattenmatta,mur, grind eller höjderna. Med andra ord...han är ganska tuff!
Dock är han så himla oförsiktig och bryr sig inte så hemskt mkt om han river eller inte..vilket är trist. Ibland kan han om han kommer lite fel bara hoppa av och nästan krascha..
Visst jag är glad att han hoppar i alla lägen, men jag skulle vilja få något tips om hur man kan göra honom lite försiktigare eller att få lite mer respekt för bommarna...alltså på ett tillåtet sätt...(ingen barrering eller sånt skit). Hoppar studs då och då för att han ska bli lite rappare i benen...det har funkat..
Någon med ngn ide´?

Sv: att få hästen mera försiktig

Du kan sätta bommarna rätt nära varran såhär:
(gjort en teckning :D *stolt*)

Hinder.jpg

Min pålle blev mer uppmärksam på hindren då och rev inte så mkt.

tack...ska prova detta...
allt är värt att prova...han kan riva en massa på 50cm om han är på det humöret och hoppa 130cm utan problem om han bara är lite försiktigare om sig...suck..måste finnas många andra där ute som har likande problem med sina hästar..

En del hästar blir väldigt slarviga när det blir lågt också. Min dam vägrade hoppa om det var för lågt och vi t ex travade emot. hon gick rakt igenom hindret Klev ibland men vägrade hoppa. inte förrens man tog det i galopp och höjde aningens.

Fortsätt med studs. Blir han rappare i benen så blir han heller inte lika slarvig.
Mkt titthinder lägg en jacka över eller liknande.
Lycka till :D

tack för ditt svar...jag försöker verkligen bygga de läskigaste hinder man kan tänka sig...plastpåsar, grindar, mur...ja jag får väl komma på något värre helt enkelt...

Man skulle nog kunna styra rakt in i ridhusväggen utan att han hade undrat..:)

jag har gjort såhär med min 5-åring.

Ställer upp ett räcke med galoppbom innan på en volt, galoppbommen får gärna ligga så det blir rätt kort. Jag brukar ha rätt högt på det så han verkligen får "hoppa till" och ta i.
det har gjort honom mycket smidigare tkr ialalfall jag :D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
4 344
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 392
Senast: Anonym
·
Hoppning Hur mycket får man göra det? Jag har problem med att min häst rycker mig ur sadeln i språnget och först efter nogsamt studium av filmad...
Svar
17
· Visningar
2 356
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023