Att få ett syskon...

Majkem

Trådstartare
Hur har det gått hos er när ert första barn fick ett syskon? Jag går och oroar mig lite, kanske mest för min skulle men även för "hur det ska bli".

Första barnet närmar sig 3 år och är väldigt känslig. Ser fram emot att få en lillebror och allt kul de ska göra tillsammans men är väldigt känslig för förändringar.

Vi hade väldigt tuffa första år med mkt sjukdom och lite sömn och hon är mitt allt. Sover hos mig i sängen mer eller mindre på mig, vi tillbringar mkt tid tillsammans (jag jobbar mindre än mannen) och är väldigt tajta. Och det är mitt eget val.

Nu håller vi på och möblerar om för att förbereda för ev flyttar då det kommer bli trångt och omöjligt att sova allihop i samma säng (om bebis sover lika lite som första kommer det att störa alla osv.) men hon är väldigt känslig för förändringar och tycker det är jobbigt. Dock väldigt klok och går att prata med om allt och vi pratar mkt om allt som kommer ske osv.

Så berätta gärna, ffa ni som samsover och/eller haft första barnet hos er väldigt mkt.

Sv: Att få ett syskon...

Jag hade ett barn på varje sida. Det fungerade utan några större problem. Kanske kan ni ställa en säng dikt an till eran så att sängen blir större så att ni får mer plats? Eller ställa spjälsängen dikt an? Det är ju inte säkert att nästa barn vill samsova heller. Min dotter ville sova i egen säng fram till hon var ca 4 månader. Sedan ville hon sova bredvid mig så efter det hade jag en två åring på ena sidan och bebisen på andra sidan.

Jo vi kommer ha ett rum med en 90-säng, ett rum med en 120-säng och så ett rum med dubbelsäng på övervåningen. 90-sängen går ju ställa bredvid dubbelsängen om inte annat. Jag var så lat när jag ammade (bebis som ammade så gott som hela nätterna) så det var jag som behöll henne i vår säng så jag skulle slippa vakna om vartannat utan kunna amma lite halvsovandes.

Men skönt att höra att fler haft samma utgångsläge och fått det att fungera! Stördes inte den äldre av att den lilla skulle amma, byta blöjor osv?

Och kanske ska plocka fram spjälsängen ändå, dottern sov aldrig i den så den är oanvänd och jag hade inte ens tänkt ta fram den men nästa kanske vill som du säger. Om jag ger den chansen. ;)

Liksom TinyWiny fortsatte vi att samsova med vår stora även efter bebisens ankomst, det skiljer nästan prick 3 år mellan dem. Storan sover mellan väggen och min sambo, och sedan ligger jag och den lilla.

De första gångerna den lilla började skrika hemma var väldigt känsligt för stora, han höll på att börja gråta också (och mitt hjärta höll på att gå i tu :(). Och första nattskriket var väl det värsta av allt, då vaknade stora och blev också jätteledsen. Men de vande sig ändå rätt fort vid varandra, och sedan rätt länge (vår lilla är 8 månader) så väcker de väldigt sällan varandra på natten. Tidiga mornar inträffar oftare, de sover båda lätt framåt morognkvisten (läs: från klockan 5 typ, i perioder tidigare, vissa lyckliga dagar senare :p). Stora var också väldigt avvaktande mot bebisen i början, och ville inte hålla/klappa/pussa - och då fick det vara så.

Innan lilla föddes letade jag upp ett par bra syskonböcker. Jag tycker att många få-småsyskon-böcker mest fokuserar på svartsjuka och det var inte ett ämne jag ville lyfta i förväg, utan jag var mer ute efter att sätta förväntningarna på hur roligt (eller snarare tråkigt :p) sällskap en bebis skulle vara i början, och lite om hur bebisar fungerar. Mest läste vi "Nejlika och lilla lillasyster", men ett tag hade vi "Lilla storebror" hemma från biblioteket också. Framför allt den förstnämnda har vi relaterat mycket till sedan (ingen av böckerna är särskilt textrik, men vi/jag har pratat utöver texten och pratat om saker som att bebisar inte kan äta vanlig mat, att bebisar inte riktligt lärt sig att man ska sova på natten, osv...).

Vi hade herravdelning o damavdelning när lillasyster var nyfödd. Pappa o storebror ( då 3 år) sov i vanliga dubbelsängen o jag o lillasyster i gästrummet i 105 säng. Storebror förstod varför o är helt trygg med oss båda föräldrar. När lillasyster blivit sådär 5 månader o inte längre yttepytteliten sov vi allihop i dubbelsäng med spjälsäng utan sida intill för mer plats. Nu mer sover alltid lillasyster hos oss o storebror växlar efter humör mellan vår säng o sin. Den stackars sambon växlar oxå- han förpassas till lillasysters ännu oanvända rum om han är det minsta förkyld o därmed attacksnarkar :-/...

Det gick bra på alla sätt för L att bli storebror. Han gillade syrran direkt o relationen var okomplicerad. Vi hade faktiskt inget av småsyskonsvartsjuka e d. Skönt för alla.

Senast ändrad:

Mellan mina pojkar är det exakt tre och ett halvt år. Storebror har alltid varit mammig, kommer alltid över på natten och sover hos oss. Han är också känslig för förändringar så jag var lite orolig innan...

På natten när storebror kom över så flyttade jag och bebisen och la oss åt andra hållet(alltså skavfötters).Då slapp jag oroa mig för att storebror skulle trilla ur sängen eller att han skulle lägga sig på lillebror. Ville inte att bebisen låg ytterst eller mot storebror. Ett tag provade jag att ligga på madrass bredvid sängen men då ville storebror också ligga där:)

Nu är lillebror 16 mån och sover mellan ca 19.30-05.00, när han vaknar så flyttar vi ut i vardagsrummet på en madrass. Ibland vaknar storebror och vill att jag ska komma. Då byter jag och mannen plats när lillebror har somnat. Lite pusslande är det ibland men det är det värt:love:

På dagarna har dom jättekul och gillar verkligen varandra! Allt har gått så otroligt bra, jag oroade mig helt i onödan!

Jo vi kommer ha ett rum med en 90-säng, ett rum med en 120-säng och så ett rum med dubbelsäng på övervåningen. 90-sängen går ju ställa bredvid dubbelsängen om inte annat. Jag var så lat när jag ammade (bebis som ammade så gott som hela nätterna) så det var jag som behöll henne i vår säng så jag skulle slippa vakna om vartannat utan kunna amma lite halvsovandes.

Men skönt att höra att fler haft samma utgångsläge och fått det att fungera! Stördes inte den äldre av att den lilla skulle amma, byta blöjor osv?

Och kanske ska plocka fram spjälsängen ändå, dottern sov aldrig i den så den är oanvänd och jag hade inte ens tänkt ta fram den men nästa kanske vill som du säger. Om jag ger den chansen. ;)

Jag behöll också barnen i sängen när jag ammade dem :) Varför krångla till det liksom?

De störde faktiskt inte varandra särskilt utan storebror var väldigt mån om lillasyster ifrån första början. Det var ju hans syster och hon skulle vara där han var :love: Lillasyster var en sådan där drömbebis som sov hela natten ifrån att hon var 14 dagar så det var inte så mycket som kunde störa storebror heller.

Jag vet flera som har ställt spjälsängen emot föräldrasängen och föst över liten när hen har blivit ammad och det har funkat att bara lägga en hand på mage eller rygg så har liten kommit till ro.

Hoppas att det kommer fungera lika bra för er som det gjorde för oss :)

Senast ändrad:

Det skiljer knappt två år mellan våra.

Storebror sov hos oss, alltid. När lillebror föddes ställde vi spjälsängen i kloss med vår säng. Det fungerade inte. :p Storebror och pappa sover nu i storebrors rum och jag och lillebror sover i dubbelsängen. Med lillebror har det varit lite lättare att ha honom att sova i spjälsängen en del av natten i alla falll eftersom han inte kunde ammas så länge. Lillebror är nu 7 mån och än finns det nog inte på världskartan att jag ska få sova med min sambo. :p

Nu är vår storasyster en helt annan typ av unge, tror jag, men ändå. Hon blev storasyster nu i juni, det har gått över förväntan faktiskt. Visst är hon svartsjuk ibland, men tack och lov så vänder hon det enbart mot oss och vi tar ju ingen större skada av att få saker kastade på oss tex.

Mot lillebror är hon jättefin, hon har själv tagit på sig ansvaret att se till att han får med sig sitt gosedjur - kanske för att hon själv är väldigt fäst vid sin gose.

Visst kan hon tycka ibland att det är orättvist att lillebror får vara med oss på kvällarna när hon ska gå och lägga sig, att han blir buren överallt osv. Men vi har fokuserat mycket på vad han har kvar att lära; äta makaroner, cykla, "träna" hunden, gå på dagis och sånt som hon tycker är roligt men som små bebisar inte kan.

När det gäller sovandet så var det inga problem då hon sovit i eget rum sedan 8 månader, däremot såg vi till att göra andra förändringar som tex flytt av bilstol i god tid innan så att hon inte blev förvisad till baksätet för att lillebror skulle sitta fram...

Det har tyvärr gått väldigt dåligt måste jag säga. Nu fick jag tvillingar, och storebror var då nästan 3 år. Han både gillar dem och avskyr dem. Han är alltså väldigt ambivalent, och väldigt svartsjuk. Han slår gärna både dem och oss. Nu är de snart 2 år gamla, men inget har blivit bättre tyvärr. När jag är ensam med alla 3, måste man dela upp dem, så att tvillingarna är på ena våningsplanet och storebror på det andra, annars slår han dem. Vi har varit till barnpsykologen, och kommer gå dit under hösten också för att få ordning på detta, som jag nog inte tror kommer att hända förrän de blir bra mkt större utan är mera ett andningshål för min äldste och oss. Det jobbiga är att se hur rädda tvillingarna är för storebror stundtals. Det är en tuff situation men de små ljusglimtarna är när storebror leker med dem, vilket faktiskt också händer om än alldeles för sällan. Nu har vi också bytt dagis till ett mkt bättre så det hoppas jag ger en mera harmonisk storebror.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 654
Senast: Amha
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 183
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Roliga saker som barn säger
  • Autistisk bror
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat