Att få en russhingst godkänd

vilse

Trådstartare
Har läst lite snabbt på svenska russavelsföreningens hemsida, och som jag förstått det så är det först någon föruttagning, och därifrån kan man sedan gå vidare till den centrala avelsvärderingen/bruksprov.

För att få hingsten godkänd måste den gå bruksprovet, men vill man bara ha den bedömd så är det avelsvärderingen man skall välja. Rätt eller fel förstått?

Ridprovet på bruksprovet, vad innefattar det? Visas i alla gångarter bara, eller är det något speciellt program? Var hittar jag regler för detta?

Är där något krav på ryttaren?

Berätta gärna hur det går till, för jag har ingen aning :o

Sv: Att få en russhingst godkänd

Måste hästen ridas/köras, eller räcker det att man visar för hand för att kunna få honom godkänd?

Man anmäler till föruttagning. Där görs en exteriör bedömning och de som anses kunna hålla måttet "går vidare" till själva avelsvärderingen. Där görs en enklare veterinärundersökning och en till exteriör koll.

Bruksprovet är en del av avelsvärderingen. Hingstar som är 2-3 år gör inget bruksprov, utan om de godkänns så är det tidsbegränsat tills de är 4 år, då måste de visas igen och göra bruksprov också för att vara fullt avelsvärderade.

Bruksprovet för de små ponnyraserna är till för att kolla att hästen är rid- eller körbar, alltså att de inte är fullständigt vrickade och därmed olämpliga i avel. Du rider enligt domarens anvisningar i alla gångarter och halter. Även upp- och avsittning bedöms.

Jag har säkert glömt något, fråga gärna mer.

Ridningen, är det något "avancerat" som skall visas upp?
Hingsten det handlar om är 5 i år, men är inte helt inriden ännu. (Påbörjades i våras, skall tas upp nu igen)

Är det någon löshoppning med?

Jag hittade några regler på russavelsföreningens sida ang utrustning under ridningen. Där stod det att man var tvungen att använda tränsbett, inga hjälptyglar, bensydd eller lindor fick användas. Men där stod inget alls om sadel. Får man lov att rida barbacka? (Hade varit väldigt bra då vi inte är säkra på att vi hunnit hitta sadel till dess :o )

Såvitt jag vet kan man även slippa göra ett bruksprov om hästen har tävlat någon gång, stämmer det?

Man kan även få pluspoäng för ovanlig härstammning, tävlingsmeriter och färg (?)

Nej, det är inget avancerat som ska visas upp, de ska visa att de går att rida på ett lugnt och tryggt sätt i alla gångarter och kunna stå stilla i halter och vid upp- o avsittning. Sen är det givetvis så att ju bättre man kan visa upp sin hingst, desto högre poäng får man. Högre poäng ger kanske inte större chans för godkännande, men det är ju en merit som kanske tilltalar stoägaren som funderar på att betäcka med hingsten...

Ridningen kommer inte vara några problem. :) Känner jag hästen rätt kommer han troligen kunna alla skolorna i både skritt och trav innan dess, om det går i galoppen beror nog på hur bra jag själv kommer igång :D

Ville mest veta om det var något speciellt man borde lägga energin på att befästa först :)

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 111
Senast: fejko
·
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: Stereo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 559
Senast: Guld
·
Avel Efter att ha haft en kanonhelg så blir det tipset inför nästa år – åk dit!!! Det roligaste för min del var såklart att His Highness...
2
Svar
24
· Visningar
2 691
Senast: speedy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka