Att få dispans, är det möjligt?

Vimsan

Trådstartare
Veckan innan Påsk åkte jag i backen och landade illa på min vänster fot.
Det resulterade i operation och gips i 7 veckor.
25 Maj blev jag äntligen av med gipset och har sen dess kämpat för att få tillbaka rörlighet och styrka i fotleden.
Det går väl si så där... kan man säga :p
Skälvklart har jag ridit sen den 25:e men då utan stigbyglar.
Det funkar bra för både mig och hästen,
aå nu vill jag ut på tävlingsbanorna igen :banana:

Kan man söka dispans att få tävla utan stigbyglar?
Är det Ridsportförbundet jag ska vända mig till?
Någon som vet?

Sv: Att få dispans, är det möjligt?

Tveksamt att du får dispans för det men prova kan man ju alltid och ja, vänd dig till SvRF

Nu har jag fått svar från Ridsportsförbundet hur man gör om man vill söka dispans.

Man skickar in en ansökan tillsammans med ett läkarintyg som styrker tex i mitt fall, en skadad fot.
Det kostar 300 kr att få sin ansökan behandlad.

Min tränare ringde och frågade Bo Jenå och han trodde inte det skulle vara några problem att få igenom ansökan.
Tävlingen är på lördag och jag tror inte jag hinner få ordning på allt innan dess. Jag har anmält mig ändå och ska göra ett försök att rida med stigbyglar.

Hmm.. Du kan väl alltid bara råka tappa den stigbygeln sådär lagom i början av ritten?

Risken är stor att jag tappar den ofrivilligt :crazy:
Har inte full koll på vänsterfoten och OM jag tappar den får jag inte fatt i den utan att stanna och använda handen :mad:

Tror inte att domaren gillar att den hänger och slänger hela ritten :p

Jag har längt stiglädrerna med 3 hål :eek: så dom är jättelånga.
Då gör det åtminstone inte ont men jag tappar den lättare då... pest eller kolera!

Hur ska jag förklara...
Jag kan inte rida lätt för då gör det ont, sitter jag ner i traven så har jag svårt att vara följsam med fotleden så jag tappar stigbyglen lätt eller så gör det ont.... osv

Det är bara för dig att träna träna träna och åter träna att rida med stigbyglar. Jag vet precis hur det är för jag bröt fotleden i september förra året. Jag kunde inte heller rida lätt utan att det gjorde ont som f-n. Men det var bara att inte ge sig.

Man måste tvinga sig själv även om det gör ont att använda stigbygeln och trampa ner hälen för till slut så släpper det. Jag hade lite tur att min sambo tyckte att det var roligt att rida så han värmde upp hästen åt mig och sen red jag en stund. Kunde inte rida lätt i början heller och det var väldigt jobbigt att rida överhuvudtaget pga att det gjorde ont men det gick till slut. Fick tvinga mig själv att börja rida lätt genom att tänka att jag först skulle rida lätt i ett halvt varv i manegen/paddocken för att sedan öka det mer och mer.

Som sagt, jag bröt fotleden på två ställen i september, var gipsad i 6 veckor och började rida så fort gipset var av. I februari kunde jag vara med och hoppträna. Visst jag är fortfarande inte lika stark i det benet jag bröt men nu känns det ingenting när jag rider. Jag vet att alla är olika men det är tyvärr bara att kämpa på med att rida med stigbyglar, trampa ner hälen och rida lätt i små korta stunder. Sen är det ju inte fel att köra på med sjukgymnastiksövningarna varje dag heller ;)

En annan grej kan väl vara att förklara för domaren? Att du bröt fotleden ett tag sen och att du har såpass minskad rörlighet att om du tappar den så kan du inte fånga upp den igen. Kanske? Eller så får du se till att tappa den en liten bit in i programmet så är det inte heeeela ritten iaf! :p

Skönt att höra ATT det blir bättre i alla fall :banana:

Jag kämpar på och det blir bättre för varje vecka, men jag vill att det ska bli bra NU!!

Sjukgynmast? Läkaren sa att jag var för ung för sånt :confused:
Ska jag kanske ringa och höra med dom i alla fall?

Domaren vet att jag bröt benet och har sett mig med både gips och kryckor, har jag tur så kanske hon är extra snäll mot mig :angel:

Nu har är jag iofs äldre än vad du är och har inte skadat ngn fot (men väl andra vitala delar på kroppen). Jag tror att iaf ett besök hos en sjukgymnast skulle vara bra, där får man ju rörelser som är anpassade efter den skada man har haft. Ibland kan man få träningsschema redan vid första besöket på sjukhuset (jag fick träningsschema redan på ortopedakuten tex).

en gång skadade jag handleden och red därför med enhandsfattning. mailade domaren innan och bad om att få rida utom tävlan men ändå få protokoll. Det gick bra, men iofs var det bara en lokal tävling, vet inte hur det är högre upp. vet inte ens om man får göra så utan dispans från ridsportförbundet, han kanske bara var snäll och gjorde ett undantag?

Ritten gick åt h-vete om nån undrar. :P

Det lutar åt att jag snarast ska ringa ortopeden och hör hur jag ska göra med sjukgymnastik. Jag fick väldigt lite info av läkaren, sköterskan var lite mer pratsam men det jag ville veta fick jag fråga om :crazy:

Det är bara en lokal tävling jag ska vara med på ;)
Utan tävlan är det nog inga problem att få rida utan stigbyglar, så går det inte alls i första klassen kan jag ju ridan utan tävlan i andra kanske :idea:

Skönt att höra ATT det blir bättre i alla fall :banana:

Jag kämpar på och det blir bättre för varje vecka, men jag vill att det ska bli bra NU!!

Sjukgynmast? Läkaren sa att jag var för ung för sånt :confused:
Ska jag kanske ringa och höra med dom i alla fall?

Har du inte fått prata med en sjukgymnast??

När jag blev avgipsad fick jag direkt efter prata med en sjukgymnast som gav mig flera övningar och visade hur jag skulle träna. Sen fick jag även med mig ett papper hem med alla övningar och hur många repetitioner jag skulle göra.

Sen sa sjukgymnasten att jag inte behövde gå på sjukgymnastik om jag inte kände att jag ville, utan skötte jag bara dessa övningar skulle det bli bättre och skulle det inte bli bättre skulle jag höra av mig.

Det låter för mig väldigt konstigt att läkaren sagt att du är för ung för sjukgymnastik! Har man brutit ett ben och varit gipsad har man förlorat styrka och rörlighet och måste träna upp det igen och då är det bra att få tips och instruktioner hur man ska träna.

Kämpa på och hoppas att det blir bättre snart! :)

Nä, det har jag inte :(

Läkaren som kände på foten när gipset var borta, sa bara att den såg fin ut och att det bara var att börja gå på den.
Jag kunde ha kryckor ett tag om det gjorde ont (om det gjorde det kan jag lova) Han sa att "-I din ålder behöver man inte sjukgymnastik" När jag frågade om det fanns något jag kunde göra själv, sa han att jag kunde göra tålyft när jag bortstade tänderna :p

Sköterskan sa att det kunde ta månader innan svullnaden gick ner och rörligheten kvar tillbaka så jag har inte funderar så mycket mer på det.
Det har ju "bara" gått 2 månader och nu kan jag till och med gå utan att halta :banana: (fast inte så länge :p)

Jag har inte suttit still direkt utan försökt att röra och gå på foten så mycket som möjligt. Ridningen har hjälp till en hel del (men då utan stigbyglar)

Vilken konstig attityd den läkaren hade! Jag är ju 28 år nu och det är ju ingen ålder ;). Min sambo bröt ju fotleden 6v innan mig och han är 3 år äldre och han fick också information av en sjukgymnast när han blev avgipsad. Det har ju inte med åldern att göra om man behöver gå till sjukgymnast eller inte, det handlar ju om att få övningar som får upp rörligheten och stärker fotleden igen.

Det är ju inga avancerade övningar jag har hållt på med, men man kanske inte hade tänkt på att göra dom själv. Så jag kan nog rekomendera dig att gå till en sjukgymnast.

Sen öva på att rida lätt och trampa ner hälen varje gång du rider, jag vet hur jobbigt och ont det gör men det är nyttigt jag lovar! ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka