Att få bättre form på unghästen..

O

Orvar

Rider för tillfället en unghäst som inte har gjort ett dugg innan. Har själv suttit in och ridigt in och håller alltså fortfarande på.

Hästen är kanonduktig på alla sätt och vis. Kan knappt tro att hon är riden så lite som hon är. Men min fundering är:

Hästen söker sig framåt, neråt precis som jag vill, och hon har ett himla sug i bettet vilket bara är positivt och hon verkar tycka om sitt bett mer och mer för var gång. Men hon har en tendens till att hamna i för låg form. Min fråga är då: hur gör man på bästa sätt för att få upp hennes form lite...? Med tanke på att hon är helt grön, vill jag inte göra något drastiskt för att förstöra hennes förtroende.

Observera att jag inte kärver något av hästen, utan det är en hjälp till länge fram när hon är stadigare och har bllivit strakare.

Sv: Att få bättre form på unghästen..

jag hade lätat lite på tyglen å låtit hästen gå med högt huvud ett tag så den kommer uppåt med snoke. min e likadan. Så fort hon krullar ihop sej så ride rjag på lång tygel 10-20 meter sen korta jag upp tyglarna igen å det funkar super.

Man ska aldrig bry sig om formen på en häst man håller på att rida in, det är helt befängt.

Du ska jobba med takt och balans och inget annat, längre fram i utbildningen ger man sig på sidorna och lösgjör. Du ska erbjuda ett stöd, om hästen väljer att ta stödet så spelar det ingen roll var den har huvudet.
Sen, långt fram i grundutbildningen, så kan man kolla om hästen går att lägga i en högre form kortare perioder, men då är den riden ett par år.

Håller helt med!
Bry dig inte om att det ska se "fint" ut! Var glad åt att hästen verkar vilja ta bettet kanon bra och låt honom/henne ,få vänja sig vid allt det nya innan du tillrätta visar.
Annars är risken att du får en hispig häst med dåligt självförtroende. Låt henne tycka att den nya leken är kul!
Lycka till!:bump:

Placera inte unghästens huvud!!! Du har ett sug i bettet, hästen söker handen fram-ned. Var glad över det, fäppla inte! Huvud och hals kommer upp när styrka och balans blir bättre. Stressa inte med att få upp formen, det kommer!

raderatraderatraderatraderatraderatraderatraderatraderatraderatraderatraderatraderat

Senast ändrad:

Tack.. nä jag känner inte att jag ska på och grejja med det nu. Det var baar mycket framtidstankar.

Hästen är verkligen kanon. Vad kan man göra för övningra med en helt grön häst? Jag behöver lite fantasipeppning :)

Jag är oerhört glad och tacksam och vill verkligen bevara hennes sug i bettet och hennes lugna framtoning.

Tips???

Övergångar!

Övergångar är faktiskt det mest utbildande du kan göra, och du kan alltid göra det svårare, eller lättare nån dag när det känns lite trögt.
Om man säger att den lättaste övergången är skritt, halt, skritt och den svåraste övergången är tja.., piaff, ökad trav, piaff så har man ju sjuttio steg (minst) däremellan.

Du kan göra övergångar i själva gångarten, du kan byta gångart.

Sen var det takten, när en unghäst travar lite segt, då ser jag det som ett plus, då har den absolut att fyra ben på plats och det är bakbenen som är motor.
Om den flashar runt i nån turbotrav, så har den sällan balans, fast det ser väldans snyggt ut. Så takt och balans!

När takt och balans fungerar kan du börja tänka sidvärts och lösgjörande, jag använder mig av två favoritövningar: Stor volt, minska så mycket som hästen förmår, och kliv tillbaka till den stora volten undan innerskänkel. Den ska bara kliva undan, det är det viktigaste.
När det sen fungerar kör du skänkelvikning längs långsidan med näsan pekandes in mot väggen. Har du här en häst som ger lika mycket stöd på vänster som på höger, och som formar sig runt inner skänkel (att röven inte pekar mot mitten på banan) Då har du också en häst som garanterat går i form.

Sen är en bra tränare i ett tidigt skede A och O.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Jag har en ny häst, femårigt sto, rörligt men väldigt grön och efter i utbildningen. Hon går framförallt inte fram för skänkel. Hon är...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 328
Senast: Badger
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama