- Svar: 16
- Visningar: 2 465
Det har sagts att jag duger som jag är. Ändå bevisas det gång på gång att jag inte duger.
Jag har ångest nu.
Jag har ångest nu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har sagts att jag duger som jag är. Ändå bevisas det gång på gång att jag inte duger.
Givetvis definieras det av andra om man duger eller inte. Och jag har fel erfarenheter och fel åsikter. Så jag är fel.För mig är innebörden av att ”duga som man är” en känsla man hittar inom sig själv, inte något som definierats av andra. Vilket jag får en känsla av i ditt inlägg.
Vad är din definition av att duga som man är?Givetvis definieras det av andra om man duger eller inte. Och jag har fel erfarenheter och fel åsikter. Så jag är fel.
Det är DIN uppfattning om saken.Givetvis definieras det av andra om man duger eller inte. Och jag har fel erfarenheter och fel åsikter. Så jag är fel.
Givetvis definieras det av andra om man duger eller inte.
Som barn definieras man utifrån. När man sedan växer upp är tanken att man ska vara så stärkt av den kärlek, omvårdnad och omtanke föräldrar och andra nära relationer har gett att man själv kan känna att man duger som man är (men att duga som man är innebär inte att man stagnerar utan man fortsätter utvecklas och lära hela livet).Givetvis definieras det av andra om man duger eller inte. Och jag har fel erfarenheter och fel åsikter. Så jag är fel.
Nja, jag tycker snarare att det är så att du väldigt ofta inte respekterar andra åsikter och erfarenheter än dina och att DU tycker att folk har fel om de inte håller med dig. Det är inget som handlar om att "duga/inte duga", utan om att man kan ha väldigt många olika perspektiv på samma sak. Det mesta i världen är vare sig rätt eller fel, vitt eller svart. Du slår alltid ifrån dig när du får tipset att vidga dina vyer/få andra perspektiv genom t.ex. skönlitteratur och film. Det hade gjort dig väldigt gott, tror jag, att se hur många olika vis det finns att tänka och resonera kring samma sak.Givetvis definieras det av andra om man duger eller inte. Och jag har fel erfarenheter och fel åsikter. Så jag är fel.
Att duga som man är är ett så knasigt uttryck tycker jag. Eller jag har svårt att förstå det positiva i det. Jag tänker att det man vill är att bli accepterad och respekterad för den man är? Att man kan få ha sina åsikter och att bli accepterad och respekterad även om åsikterna inte är desamma som människor i ens närhet/på jobbet/på ett internetforum har.Givetvis definieras det av andra om man duger eller inte. Och jag har fel erfarenheter och fel åsikter. Så jag är fel.
Jag tänker att man vinner på att först vara tydlig och skilja de situationer där man verkligen har olika åsikter från de där det handlar om missar i kommunikation, att man tolkar språkliga uttryck olika etc.Att duga som man är är ett så knasigt uttryck tycker jag. Eller jag har svårt att förstå det positiva i det. Jag tänker att det man vill är att bli accepterad och respekterad för den man är? Att man kan få ha sina åsikter och att bli accepterad och respekterad även om åsikterna inte är desamma som människor i ens närhet/på jobbet/på ett internetforum har.
Respekt är ju något som går åt båda hållen. Jag förstår att du inte menar att såra någon eller att din avsikt inte är att låta nedvärderande, jag tror att väldigt få människor avsiktligt vill andra illa. Men trots allt så händer det ju titt som sätt att människor här känner sig kränkta eller blir ledsna över något som skrivs om eller till dem.
Om vi tar ett exempel där du (oavsiktligt) uttryckt din tankar och åsikter så att någon tar illa vid sig. Anser du att den som blir sårad skall acceptera och kanske till och med respektera din åsikt, så att du känner att du duger som du är?
Eller är det kanske rimligare att du funderar över om det kanske finns ett lämpligare sätt att formulera din åsikt eller om det ibland kanske är bättre att låta bli att framföra den.
Att kanske be om ursäkt till den man sårat är ju också ett sätt att bli accepterad och respekterad på tänker jag?
Du tänker att du inte duger. Men du är faktiskt inte vad du tänker. Och ganska ofta är tankar gamla, invanda mönster.Det har sagts att jag duger som jag är. Ändå bevisas det gång på gång att jag inte duger.
Jag har ångest nu.
Vi ser nog kanske olika på uttrycket att känna att man duger som man är. För min del så är det relativt starkt kopplat till relationer med andra människor. Jag tror att jag skulle ha svårt att känna mig tillfreds och med god självkänsla om jag ständigt kände att jag ej blev respekterad och accepterad av människor.Jag tänker att man vinner på att först vara tydlig och skilja de situationer där man verkligen har olika åsikter från de där det handlar om missar i kommunikation, att man tolkar språkliga uttryck olika etc.
Steg ett är att reda ut om man missförstått varandra och då klargöra vad man faktiskt menat och inte. Då handlar respekt och acceptans om att vara öppensinnad för varandras uppfattning och att det finns skilda tolkningar osv. Helt enkelt lyssna in och ta till sig vad som är den andras synsätt eller mening.
Om det står klart att det verkligen handlar om en reell åsiktsskillnad blir det en fråga om hur man förhåller sig till den åsikten och vad man accepterar och respekterar. Då bör man också ha i minnet att man kan skilja på åsikt, person och beteende vilka man kan värdera olika och förhålla sig olika till.
Om uttrycken: För mig handlar duga som man är om ens egen person och består av ett egenvärde som är konstant oberoende av omgivningen och alltså primärt grundas i dels ens självkänsla, dels ens människosyn.
Att bli accepterad och respekterad däremot handlar om relationer mellan olika människor, hur vi förhåller oss gentemot individer i vår omgivning och hur de förhåller sig till oss.
Jag är nog tydligare med att dela upp mina tankeled. Visst blir man påverkad om det präglar en stor del av ens kontakter med omgivningen innebär att man inte blir accepterad och respekterad så det i sin tur kan påverka självkänslan. Men jag tänker också att det är skillnad på att fundera på vad som är min resp. andras del av det och på vad som är den känslomässiga upplevelsen av situationen.Vi ser nog kanske olika på uttrycket att känna att man duger som man är. För min del så är det relativt starkt kopplat till relationer med andra människor. Jag tror att jag skulle ha svårt att känna mig tillfreds och med god självkänsla om jag ständigt kände att jag ej blev respekterad och accepterad av människor.
Det kan såklart ligga mer hos dem än hos mig men jag har nog inte självkänsla nog att inte gå tillbaka till mig själv och fundera på om det faktiskt kan vara mitt sätt att vara som är problemet om jag ständigt upplevde mig felbehandlad och missförstådd.
Jag vill tro att det gör att man utvecklas men jag kan ha helt fel
Iaf så strävar jag efter att bli en så god medmänniska som möjligt och det innebär ju att man förändras med tid och av de relationer man har (alla sorters sådana kan väl vara utvecklande).
Vad gäller första delen i ditt inlägg (svarade lite baklänges känner jag) så håller jag såklart med om att det är viktigt att vara tydlig och att skilja olika situationer ifrån varandra.
Däremot är min känsla att oftast när en person blir sårad/ledsen och tar illa vid sig, så handlar det inte om varken språkligt uttryck eller direkt olika åsikter i sakfrågor utan helt enkelt att ett mindre sympatiskt sätt att uttrycka sig på har använts när någon haft synpunkter på hur andra ÄR snarare än vad för åsikter den har. Alltså situationer där det sällan finns rätt eller fel.
Det du beskriver är för mig mer kopplat till en diskussion där två personer tycker olika och båda anser sig ha rätt.