Att döma barn, en svår konst?

break_a_leg

Trådstartare
I slutet av sommaren 2004 pågick i Ridsport en diskussion ang hur dressyrdomare dömer barn. I går satt jag och dottern och tittade på filmen "Att rida dressyr" och pratade en domare om hur hon gör när hon dömer barn. Hon tyckte att det var bättre att ge positiva kommentarer och inte bara anmärka på ett negativt sätt. Jag har sett både bra och dåliga exempel på kommentarer på min dotters protokoll, dock tycker jag att de domare som får döma höga klasser och som ibland faktiskt dömer även på klubb och lokalnivå är de som är bäst. Där är oftast kommentarerna positiva även om resultatet i sig inte är lysande. Ibland kan jag känna att de som får döma lägre klasser ibland blir lite nitiska i sina kommentarer....

Barn som rider ska ju tycka att dressyren är kul, men en dålig domare kan ju avskräcka från tävlande om det vill sig riktigt illa.

Har dressyrdomare någon pedagogik i sin utbildning?

Sv: Att döma barn, en svår konst?

Kan inte svara dig för jag vet inte,
men däremot kan jag säga att jag upplevt samma själv.
Många gånger när det gått dåligt och det är i en "högre" klass så är det det positiva man ändå lyfter fram, och om det negativa kan det stå "träna mer på ** " typ.
Men de lägre klasserna jag ridit när det gått riktigt dåligt, de protokollen vill man helst slänga, INGEN vill väl egentligen ha sån kritik, visst kritik ska man tåla, men den behöver väl ändå inte skrivas på ett negativt sätt, man kan väl påpeka felen men göra det till något som låter lite mer posetivt.
Kankse det finns nån sida om dressyrdommarnas utbildning?

jag tycker åxå att dressyrdomare i lägre klasser för det mesta är väldigt negativa i sin kritik, det måste ha gått väldigt bra om man ska få nån positiv kommentar öht.

däremot upplever jag att man i fälttävlansdressyren får väldigt positiv kritik i de lägre klasserna...

Jag är LA-domaraspirant, och vid varje kurstillfälle så poängteras "Se förtjänsterna, notera bristerna" samt att man ska tänka på hur man formulerar kommentarerna så att man inte 'klankar ner' på felen. Det är jättesvårt för en 'positiv' formulering blir oftast längre än en 'negativ'.

'Problemet' om vi ska kalla det så, är ju att de mest orutinerade domarna får bara döma de lägre klasserna (högst LA) där de mest orutinerade ekipagen är. De mer rutinerade/högre utbildade domarna (som ju också är betydligt färre) är fullt upptagna med de högre klasserna och syns inte så ofta till i de lägre.

Senast ändrad av en moderator:

en positiv formulering kan tex vara en uppmuntran att träna mer på ngt.
det finns ju alltid nånting positivt att säga, och har de gått dåligt i övrigt behöver man den där lilla positiva kommentaren från domaren.

vet inte hur många gånger man tävlat dressyr och efter att ha läst domarens kommentarer undrat
a) på vilken planet domaren befann sig när man red
b) varför man håller på med detta
och de känns ju lite tråkigt när man känner så, för egentligen är det kul att tävla dressyr...

Jag förstår ju att det är så det ligger till, men bryr sig förbundet om problemet som faktiskt finns? Får man som färdig domare någon respons på det arbete man utför på tävlingar? Annars kan man ju harva på och tro att man gör ett gott arbete, men att det kanske är helt tvärtom....

Det är ju rätt intressant att analysera hur domarna fungerar. I lägre klasser kan jag ibland tycka att många domare bedömer ett (ibland alltför)friskt tempo som något bra, men att prydliga/välridande ryttare får sämre poäng.

Jag har sett domare på SM-nivå bete sig opedagogiskt också, så de finns nog i alla kategorier.

Problemet är att man som domare bara ska tala om vad man ser just för tillfället, man får inte ge träningsråd, då hade det varit mycket lättare. Sedan är det ju inte alltid man kan låta bli att ge tips ändå.
Jag får säga att hästen springer in i galoppfattningarna, men jag får inte säga 'träna mer på fattningar'. I det exemplet så skulle jag istället för den negativa kommentaren 'springer in i fattningen' kunna skriva t.ex. 'förbered bättre, glöm inte halvhalten' men det är ju betydligt längre.

Alla domare måste, förutom att döma ett visst antaltävlingar per år, även gå på en domarträff per år för att få fortsätta vara domare. För LA-domare kan det säkert vara olika från distrikt till, där jag går så har aspiranterna en helhelg och LA-domarna kommer och är med på söndagen. Vi har teori på förmiddagarna och på eftermiddagarna är vi i ridhuset och tittar på olika ekipage och sätter siffror (alla visar upp en lapp med den siffra de vill sätta) och diskuterar ev skillnader, varför den som satte 4 eller 7 gjorde det när alla andra hade 5 eller 6 (ofta har de sett något som kanske bara syns ur just den vinkeln, eller lägger för stor/för liten vikt vid en miss i något som i övrigt var bra). Söndagen avslutas med att LA-domarna dömer några ekipage och de protokollen samlas sedan in av domarutbildaren.

Det är också så att om det är mer än en domare på en tävling så ska domarna efteråt ha en 'domarkonferens' där de diskuterar ev. skillnader. Rapport från det mötet skall skickas in tillsammans med resultatlista.

Varje domare skall också för varje år skicka in en lista på alla domaruppdrag han/hon haft. Domarutbildaren kan sedan begära in protokollen från arrangören om han/hon vill. (Det är därför arrangören måste spara en kopia under ett visst antal år).

Ylva skrev:
Problemet är att man som domare bara ska tala om vad man ser just för tillfället, man får inte ge träningsråd, då hade det varit mycket lättare. Sedan är det ju inte alltid man kan låta bli att ge tips ändå.
Jag får säga att hästen springer in i galoppfattningarna, men jag får inte säga 'träna mer på fattningar'. I det exemplet så skulle jag istället för den negativa kommentaren 'springer in i fattningen' kunna skriva t.ex. 'förbered bättre, glöm inte halvhalten' men det är ju betydligt längre.
får man inte ge träningsråd? de har jag fått iaf (i slutkommentaren) domaren har tex rekommenderat att "jobba mer med halvhalter och övergångar"....

Jag måste säga (fast jag är ju inte barn....) att jag hellre vill ha den första kommentaren För har jag fått en låg siffra på ett moment vill jag att det ska vara så tydligt som möjlig vad dommaren dragit ned på (vilket FEL jag gjort!). Den andra kommentaren kan jag få av min tränare vid ett annat tillfälle!

DEn positiva kritiken vill jag ha i omdömmet där nere!
Kanske har jag haft tur som alltid träffat dommare som skriver tydliga kommentarer, poängterar om något är bra och är positiva i sina omdömmen!!

Jo jag vet jag skrev det....
Men det jag försökte få fram (luddigt)
Att jag TROR att det är viktigt att få veta vad som var fel för att utvecklas och (framförallt för att) förstå sin poäng.

MEN att det kräver att domaren är väldigt noga med att även poängtera det som var bra! Tex lagom stor volt, bra eftergift i halten, god längning, fin övergång osv

och VIKTIGAST av ALLT att omdömet är positivt skrivet! Det får och har alltid fått (tävlade visserligen inte innan jag var 15) mig att tänka okey det gick inte så bra idag men dom tycket iaf att min häst var fin/utveclingsbar/trevlig/att jag satt bra osv...

Även barn vill ju bli bättre, men vissa domare skriver mest i "negativa ordalag". Dressyr är ju en bedömningssport så det här är väl någonting som vi får leva med. Jag tycker iaf att de flesta LA-domare är snåla med "positiv kritik" just till barn.

Tro nu inte att jag tycker att man ska få bättre poäng för att man är barn, för det tycker jag inte, man ska få det man förtjänar...

tant agda skrev:
en positiv formulering kan tex vara en uppmuntran att träna mer på ngt.
det finns ju alltid nånting positivt att säga, och har de gått dåligt i övrigt behöver man den där lilla positiva kommentaren från domaren.

vet inte hur många gånger man tävlat dressyr och efter att ha läst domarens kommentarer undrat
a) på vilken planet domaren befann sig när man red
b) varför man håller på med detta
och de känns ju lite tråkigt när man känner så, för egentligen är det kul att tävla dressyr...
:bow: Känner igen mig, totalt..

Det är väl inte vad man kan kalla träningsråd!

Ett träningsråd skulle kanske kunna vara om du uppmanades att med halvhalter förbereda övergången mm mm.

Träna på och lycka till är närmast standardformuleringar för att muntra upp ekipage.

Tyvärr har det gått troll i det här med att vara positiv. Ekipage som inte borde vara på tävlingsbanan ska bedömas positivt. Hur pass kul är det? - Visst, alla kan ha en dålig dag... men det har slagit över till att alla har rätt att tävla hur otränade de än är. OCh som domare förväntas man vara "snäll". Det är inte snällt att låta domaren ta den rollen, som tränaren borde ha. Det står faktiskt i TR och tävlingsförsäkran att man ska vara tillräckligt tränad för klassen.
OCH - om något är dåligt så ska poängen sättas på 2 eller 3 - hur kan annars personen veta att det har blivit bättre med träning?/T_B

Så du vill mena att många av de barn som tävlar på lokal LC/LB borde inte vara där?

Många eller få - olika på olika ställen. Dock - reglerna är till för att skydda hästarna. Om domaren blundar för problemen blir det hästen som får betala priset.

Jag skulle hellre se programridning för barn - och för inte så långt komna ryttare och hästar. Tävling tar fram ett helt annat tänkande. Säg istället att man tar en programridning och ev. får en clearround - rosett - samt en utomståendes bedömningar..../T_B

break_a_leg skrev:
Även barn vill ju bli bättre, men vissa domare skriver mest i "negativa ordalag". Dressyr är ju en bedömningssport så det här är väl någonting som vi får leva med. Jag tycker iaf att de flesta LA-domare är snåla med "positiv kritik" just till barn.

Tro nu inte att jag tycker att man ska få bättre poäng för att man är barn, för det tycker jag inte, man ska få det man förtjänar...
håller med dej!
man ska självklart ha de poäng man förtjänar, men man kan ju få positiv konstruktiv kritik även om man får låga poäng....

Lady_A skrev:
MEN att det kräver att domaren är väldigt noga med att även poängtera det som var bra! Tex lagom stor volt, bra eftergift i halten, god längning, fin övergång osv
det är just det som är problemet!
det är inget fel att poängtera det som är dåligt......men många domare är väldigt dåliga på att kommentera det som verkligen är bra

Tro mig, jag blir GLAD av att se något bra som det går att ge positiv kritik på! Kan inte svara för alla såklart. Men det är roligt att döma trevliga och väl förberedda ekipage. Inte kul när man ser hästen kämpa som ett djur för att få lite luft...

Men däremellan finns hela skalan. Jag vill gärna tro att de flesta vill ha seriös kritik./T_B

Liknande trådar

Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 242
Senast: Emelei
·
L
Hästmänniskan Varning för lång text, jag hoppas verkligen att nån orkar läsa och kan peppa mig till det ena eller det andra... :cry: Jag har nu...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 084
Senast: longwaydown
·
Körning Vad är det för skillnader i bedömningen av riden dressyr och kördressyr? Skulle man kunna anlita en "vanlig" dressyrdomare för att döma...
Svar
6
· Visningar
1 427
Senast: Anna_
·
C
Utrustning vad tycker vi om dessa sadlar egentligen? allas åsikter är mer än välkomna. själv sålde jag min hubertus dressyrsadel med stor sorg...
Svar
15
· Visningar
5 492
Senast: cerrox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod