Att döma barn, en svår konst?

Sv: Att döma barn, en svår konst?

Nix, inga träningsråd enligt min domarutbildare.

true_blue skrev:
Tro mig, jag blir GLAD av att se något bra som det går att ge positiv kritik på! Kan inte svara för alla såklart. Men det är roligt att döma trevliga och väl förberedda ekipage. Inte kul när man ser hästen kämpa som ett djur för att få lite luft...

Men däremellan finns hela skalan. Jag vill gärna tro att de flesta vill ha seriös kritik./T_B
:bow: för såna som du isf!

tycker du att du har fått possitiv krititk i fälttävlans dressyren?

Jag har inte fått några alls (på slutkommentaren)...
Pratade med en ansvarig för en fälttävlan i somras och hon sa att "fälttävlansryttare inte ville ha några kommenterer" :confused:

Iofs har jag inte tävlat så jätte mkt dressyr, men en kommentar vill man ju åtminstonde ha!

vill och vill, det är ju inte ryttarna som bestämmer om dom skall ha några kommentarer, å andra sidan förstår jag att dom inte vill ha det då dom inte brukar vara så lysande :devil:

Jag har iallafall fått kommentarer på mina ft starter både bra och dåliga.

Mäh, det brukar väl alltid fyllas i?! Vad taskigt, man är ju iaf intresserad av att veta vad dommaren tyckte..

jag har alltid fått jättetrevlig kritik även de (få) gånger det gått dåligt i ft-dressyren..... domarna måste gilla min häst då.........

Jag har själv barn och vet att uppmuntran aldrig är fel.....
MEN.....jag är domare också och jag skriver så positivt jag kan trots mindre/ fler missar då kommer då nästa problem;
Föräldrarna kan då påpeka att -
-varför skrev du så positivt när hon/han fick så låg poäng.....?
vad ska vi som domare svara på det tycker ni då.....
en fundering bara

Jag har aldrig ifrågasatt något protokoll över huvud taget, har hitills inte haft tanken heller fastän jag ibland kan undra hur domarna dömer...

Jag tycker att du helt klart ska fråga domaren om det är ngt du undrar-tycker du att domaren har befunnit sig på en annan planet så säg det :D va uppriktig... :smirk:

Något jag har funderat över rent generellt är varför små b-ponnyryttare som är välridande på ponnier med "lite mindre framåtanda" OFTA får sämre poäng än de ekipage där ponnyn rusar fram med ibland noll kontroll från ryttarens sida. Något förslag?

Önskar jag hade svar. :confused: :banana: ...min personliga uppfattning är att när en häst som har "för mkt bjudning" och får en miss så syns det mkt tydligt och en häst som håller ett väl avvägt tempo hinner rätta till den ev missen mkt fortare utan att tappa allt....inget svar på din fråga men min egna uppfattning.....givetvis premerar jag den med avvägt tempo.

Jag har fått både bra och dåliga kommentarer. Man känner sig ju givetvis mer motiverad att träna vidare när det står "Bra ridet, bestämt på busig häst" än om det står "Du måste rida på mer" liksom, även om det kanske gick jättedåligt med den busiga hästen.
Vet inte vad jag försöker få fram förresten :p

Jag har varit på mycket dressyr med min dotter och det vore väll en sak om kritiken bara var negativ. Men vid tre tillfällen har kritiken varit helt fel 1:a gången kommer hon ut gapskrattande och säger mamma han skrittade inte ett steg (travade i stort sett hela den fria skritten) på protokollet står en 7:a för ren fin skritt. 2:a gången är det tvärtom travsteg i skritten (hade inte ett travsteg). 3:e gången rider hon sin nya ungponny för 1:a gången fel galopp ett helt varv får en 7:a men däremot en 3.a för en sned halt, ja visst va halten lite sned men i jämförelse med fel galopp ett helt varv så tycker jag att poängen var uppåt väggarna. Sånt här har jag svårt att förklara min dotter är 10 år hon tål sanningen men inte när man får poäng för fel. Hon har svårt att förstå vad som är rätt och fel och jag kan inte förklara. Det ända jag kan undra är vart dommaren tittade under ritten för inte var det på ekipaget. :(

mm de e ju de när domaren har sett nåt helt annat än det som händer på banan......de e inte kul.
har själv råkat ut för sånt, fick omslag i förvända galoppen, men bytte tillbaka snabbt och red resten i mkt bra förvänd galopp. de va på allsvenskan alltså tre domare, två såg det som hände och jag fick 6 resp 5 av dom, den tredje domaren skriver "fel galopp ej uppmärksammad" och en etta :eek:

så jag förstår ditt problem......oavsett om domaren dömer för högt el för lågt är det inte kul....man vill ju ha poäng på det man faktiskt gör!

Galoppen beror på, jag har för mig att man i en del program får poäng för fattningen i egen grupp och sen för galoppen i en grupp och då blir ju det noll för fattningen som är fel men poäng för volten som ändå kan vara fin. T ex.

Men det var ett par år sedan jag tävlade.

jomen fel galopp är ju ändå eg ej utfört eftersom det i programmet står angivet vilken galopp volten ska va i

Liknande trådar

Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 242
Senast: Emelei
·
L
Hästmänniskan Varning för lång text, jag hoppas verkligen att nån orkar läsa och kan peppa mig till det ena eller det andra... :cry: Jag har nu...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 084
Senast: longwaydown
·
Körning Vad är det för skillnader i bedömningen av riden dressyr och kördressyr? Skulle man kunna anlita en "vanlig" dressyrdomare för att döma...
Svar
6
· Visningar
1 427
Senast: Anna_
·
C
Utrustning vad tycker vi om dessa sadlar egentligen? allas åsikter är mer än välkomna. själv sålde jag min hubertus dressyrsadel med stor sorg...
Svar
15
· Visningar
5 492
Senast: cerrox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod