Att det skall vara så svårt att hitta rätt häst...

P

Picasso

Börjar bli litet matt. Ponnysarna hittade vi nästan på direkten när vi gav oss ut att leta de gångerna men den storhäst vi nu söker med ljus och lykta, den har gått och gömt sig... Och jag tycker vi inte har några orimliga krav utifrån de pengar vi kan tänka oss att lägga (nåja, låna av banken...). En av de första vi tittade på föll vi pladask för men hon gick inte igenom besiktningen sedan till vår mycket stora sorg och nu när vi hämtat oss efter det och fortsatt leta verkar det som förgjort. Ett par har varit riktigt bra men den ena (oj som jag gillade den :love:) var tyvärr litet för stor för dottern som är den som främst skall rida (funderade allvarligt att köpa honom "extra" till mig själv men så glad vågar vi inte göra banken), den andra är ett par 10-tusenlappar för dyr och det verkar inte gå att pruta :(. Och vi har tittat på MÅNGA (för att inte tala om hur många vi ringt på, vi har sållat hårt innan vi gett oss ut).
Med tanke på att det ju är minst lika svårt att SÄLJA häst så tycker jag ju att det borde finnas en häst till salu där ute någonstans som skall passa oss, men...
Trösta oss litet, gärna litet tips om hur vi skall leta (Ridsport och AnnonsDirekt hittar vi, liksom Horselink och Hästnet). Hur länge har ni letat??

Men kan Ni inte köpa den som var lite för stor för dottern? Är det drömhästen så är det väl värt att vänta ett tag på att dottern ska växa ikapp? Beror ju förstås på hur stor den är, men du skrev lite för stor.

Dottern kan ju rida den ibland och försöka hitta en medryttarhäst så länge tills hon växt i honom.

Ja den var bara litet för stor men i alla fall för stor och dottern är nog alldeles färdigvuxen på längden vad det verkar (17 år), så det är inte mycket att vänta på tyvärr. Annars var ju tanken god förstås.

Inte ensamma då :smirk:

Men visst är det konstigt att det skall var så svårt.

Ja, visst är det svårt att leta häst, fast jag tyckte att det var kul också. Men det är ju så att varje häst man ringer eller tittar på hoppas man ska vara den rätta och blir besviken när det inte klickar. Å andra sidan hur lätt eller svårt det är tror jag beror mycket på vilka krav/önskemål ni har på kusen, var den ska finnas i landet och hur mycket den får kosta. Ju mera flexibel man kan vara i sina krav desto lättare blir det ju. Samtidigt ska kemin mellan häst och ryttare stämma också. Eller åtminstone såpass att man törs chansa på att det kan bli bra när de har lärt känna varandra. Skulle det ändå inte bli bra kan man faktiskt sälja hästen till någon annan stackare som har börjat ge upp hoppet. :)

Ett tips är att åka på 4-årstesterna, kvalitetsbedömningarna, för svenska halvbloden. Många hästar där är till salu direkt från uppfödarna och så får du samtidigt en häst som har betyg på sina gångarter och förutsättningar, samt är veterinärkollad. Dessa äger rum nu på sommaren runt om i landet. Tidigare på sommaren kan man också åka på treårstesterna men det är ju för sent nu. Häls och lycka till! /nocke

Ville bara berätta: Vi som nästan gett upp hoppet, nu har vi hittat henne!

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Sedan ett par månader tillbaka är jag på aktiv jakt efter en hobbyhäst men har hittills inte hittat någon som passar. Hur svårt ska det...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 760
Senast: MalinJ
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 014
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar