Att det ska vara så svårt: Rasdilemma! Rottis/Basse?

Toya

Trådstartare
Jaha, jag som var så säker på att det skulle bli en rottis är inte alls så säker längre. :crazy: Måste verkligen tänka igenom det här..!

Vad jag vill ha är:
*Vänlig och skapligt social
*Den ska vara "oöm", dvs. kunna vara med ute i skogen och i stallet, hoppa i och ur båtar osv.
*inte för mycket jakt i den, om den ska kunna gå lös ute hos mamma. (Lite jakt tas dock tacksamt emot hälsar mamma, hon har nu med sin BC på rådjursjakten :rofl:) En långsamdrivande isf.
*"Barnsäker"; mycket viktigt! Dels för mitt eget liv och framtid, och dels hur det ser ut runt omkring mig.
*Inte ett extremt stort motions/aktivitetsbehov, helt enkelt eftersom jag inte kan garantera att vi kan vara ute o lägga spår 2 timmar varje dag. Men inte heller en soffpotatis; den ska gärna kunna hänga med ut på ridtur, eller iallafall långa helgpromenader.
Vill mest ha en hund som sällskap, att träna vardagslydnad med. Men jag är ändå öppen för olika inriktningar, typ agility, bruks-, osv. Kan ingenting, men går gärna kurser!
*Storlek spelar mindre roll, men medel- till stor.
*Korthårig!
*Skadefri och hälsosam

Min egen erfarenhet:
Är hundvan men har inte så stor kunskap. Har alltid haft hund runt mig, men mest 2a hand. Alltså inte min egen hund, utan familjens.
Är uppvuxen med schäfrar; vi tog hand om pensionerade polishundar.
Hade hand om en rottistik i några veckor, och bodde sambo med en mkt tuff jaktgolden i 1,5 år, det var väl med honom jag lärde mig det mesta.
Mamma har en ganska odräglig BC som jag gör lite försök att göra något av men han är svårmotiverad till något annat än vall -inte min typ av hund.
Min pojkvän som ju också måste vara med i bilden har inte mycket erfarenhet av hundar, hans fd sambo hade hund, Däremot har han ett bra sätt och är ödmjuk.

Funderingar:

Mycket för utseendets skull har jag funderat på RR, Weimaraner, Viszla, GD i viss mån (men är utesluten). Alla de här raserna är fantastiskt imponerande men jag tror inte att jag har erfarenhet nog för någon av dem, tyvärr. Min kille röstar på RR, eller thai ridge, men inser också begränsningarna.

De rottisar jag har träffat har varit kanontrevliga, och jag var som sagt helt inne på en sådan, men är osäker på om jag kommer kunna aktivera hunden så mycket som den behöver?

Har en crush på Basset Hounds, men har inte träffat någon, bara hört lite om hur de är. Så det blir nog till att åka till en kennel o titta!

Vad tror ni som har lyckats ta er igenom min uppsats, har ni några förslag, kanske?

//Toya

Sv: Att det ska vara så svårt: Rasdilemma! Rottis/Basse?

Du har inte funderat på golden, labbe eller pudel? Dom raserna dök upp i mitt huvud när jag läste 'uppsatsen'.

Jag själv började tänka på Boxer. En Boxer är något mjukare i lynnet och lättare än Rottis att uppfostra -och kräver en aning mindre hjärnaktiviteter. Inte sagt att dom kräver lite hjärnstimulans men mindre än Rottweiler. En Boxer kan du ju använda till i stort sätt vad som helst. Agility, spår, lydnad.. You name it;) Värt att fundera på iallafall :-)
stella.jpg

Jag har själv varit förtjust i Rottis men det är en tuff ras och kräver rätt uppfostran.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle då Inte rekommendera en boxer till TS.
Det är trots allt en brukshund, rätt krävande sådan.
Boxrar är väldigt 'flamsiga och barnsliga', dom behöver en otroligt fast hand likaså få jobba med både kropp och knopp.
Kan nog även vara rätt svåra för den oerfarne.

Det låter inte som en hund TS söker.

TS:
Bla. Weimaraner, Ungersk Viszla och Basset Hound är ju sanna jakthundar, och är inte en hund du verkar söka efter-av din beskrivning att dömma.

Jag är lite inne på Trani's linje, en pudel kanske, eller varför inte en Basenji eller en Austalian Kelpie? :love: Sen har vi ju Pinschern också.

Tja, de var de raserna jag kunde komma på nu som passar in på din beskrivning, såhär på nattkvisten:p

Varför inte en Grosser Schweizer Sennenhund - den största av sennenhundraserna?
Stor, snäll, vacker och mer gårdshund än brukshund.
frida_kahlo.jpg

Svenska Sennenhundklubben: http://www.sshk.a.se

Jag är lite inne på Trani's linje, en pudel kanske, eller varför inte en Basenji eller en Austalian Kelpie? Sen har vi ju Pinschern också.

säg att du skojar... :crazy:

Vi har en rottis, som bara är så djävla underbar!
Vi skaffade en sådan av flera anledningar:

* jag vill ha en vovve som orkar följa med på ridturer
* vi ville ha en vovve som vaktar oss/huset

Hela rasen i sig tilltalar oss på alla plan.
Dom är söta, trevliga lydiga och lättlärda.

Har nog aldrig varit med om en puss och kelsjukare hund! Han är som en levande nalle! :love:

Jaha, jag som var så säker på att det skulle bli en rottis är inte alls så säker längre. :crazy: Måste verkligen tänka igenom det här..!

Vad jag vill ha är:
*Vänlig och skapligt social
*Den ska vara "oöm", dvs. kunna vara med ute i skogen och i stallet, hoppa i och ur båtar osv.
*inte för mycket jakt i den, om den ska kunna gå lös ute hos mamma. (Lite jakt tas dock tacksamt emot hälsar mamma, hon har nu med sin BC på rådjursjakten :rofl:) En långsamdrivande isf.
*"Barnsäker"; mycket viktigt! Dels för mitt eget liv och framtid, och dels hur det ser ut runt omkring mig.
*Inte ett extremt stort motions/aktivitetsbehov, helt enkelt eftersom jag inte kan garantera att vi kan vara ute o lägga spår 2 timmar varje dag. Men inte heller en soffpotatis; den ska gärna kunna hänga med ut på ridtur, eller iallafall långa helgpromenader.
Vill mest ha en hund som sällskap, att träna vardagslydnad med. Men jag är ändå öppen för olika inriktningar, typ agility, bruks-, osv. Kan ingenting, men går gärna kurser!
*Storlek spelar mindre roll, men medel- till stor.
*Korthårig!
*Skadefri och hälsosam

Min egen erfarenhet:
Är hundvan men har inte så stor kunskap. Har alltid haft hund runt mig, men mest 2a hand. Alltså inte min egen hund, utan familjens.
Är uppvuxen med schäfrar; vi tog hand om pensionerade polishundar.
Hade hand om en rottistik i några veckor, och bodde sambo med en mkt tuff jaktgolden i 1,5 år, det var väl med honom jag lärde mig det mesta.
Mamma har en ganska odräglig BC som jag gör lite försök att göra något av men han är svårmotiverad till något annat än vall -inte min typ av hund.
Min pojkvän som ju också måste vara med i bilden har inte mycket erfarenhet av hundar, hans fd sambo hade hund, Däremot har han ett bra sätt och är ödmjuk.

Funderingar:

Mycket för utseendets skull har jag funderat på RR, Weimaraner, Viszla, GD i viss mån (men är utesluten). Alla de här raserna är fantastiskt imponerande men jag tror inte att jag har erfarenhet nog för någon av dem, tyvärr. Min kille röstar på RR, eller thai ridge, men inser också begränsningarna.

De rottisar jag har träffat har varit kanontrevliga, och jag var som sagt helt inne på en sådan, men är osäker på om jag kommer kunna aktivera hunden så mycket som den behöver?

Har en crush på Basset Hounds, men har inte träffat någon, bara hört lite om hur de är. Så det blir nog till att åka till en kennel o titta!

Vad tror ni som har lyckats ta er igenom min uppsats, har ni några förslag, kanske?

//Toya
Hej
Jag tycker du skall kolla på jakt labra doren.
Det är en mindre lättare varian av labra dorerna.
Min kompis har en tik svart ,. Så fin. lugn ,lääraktig,gillar allt.
jag har själv en rottweiler tik.

Jag skulle då Inte rekommendera en boxer till TS.
Det är trots allt en brukshund, rätt krävande sådan.
Boxrar är väldigt 'flamsiga och barnsliga', dom behöver en otroligt fast hand likaså få jobba med både kropp och knopp.
Kan nog även vara rätt svåra för den oerfarne.

Det låter inte som en hund TS söker.

TS:
Bla. Weimaraner, Ungersk Viszla och Basset Hound är ju sanna jakthundar, och är inte en hund du verkar söka efter-av din beskrivning att dömma.

Jag är lite inne på Trani's linje, en pudel kanske, eller varför inte en Basenji eller en Austalian Kelpie? :love: Sen har vi ju Pinschern också.

Tja, de var de raserna jag kunde komma på nu som passar in på din beskrivning, såhär på nattkvisten:p

Jag håller med i de flesta fall, dock inte på Kelpie fronten. Tycker det är en TOK aktiv hund :)

När du beskriver din vardag och vad du ska ha hunden till tycker jag inte att rottis passar så bra faktiskt, även om jag själv älskar dem!
De är en ras som tyvärr har ganska mycket "standard" fel på höft, armbåge mm dessutom är det en ganska tung hund med mycket egen vilja.... Jag skulle (om jag va du ;)) satsa på en liten lättare hund, den är smidigare att ha med sig (på båten tex) och de blir inte allt för mycket massa att "uppfostra" :angel:

Det är svårt att säga om en rottis passar för dig. Rottisen behöver få jobba mentalt även om det såklart gärna förljer med på ridturer och slappar i soffan också. Den kräver inga två timmars spår per dag men någon typ av mental aktivitet flera dagar i veckan är deffinitivt att rekomendera.

Om hunden blir barnvänlig eller viltren är upp till dig. Olika rottor har olika stor jaktlust men inget som inte går att träna bort.

Visst kan en rottis passa bra att ta med ut i båten men tänk på att den är relativt stor och tung om ni skall lyfta i den.

En rottis blir ofta vad du gör den till. Det är en lättlärd hund som gärna hänger med på det mesta med rätt motivation. Det är du som bestämmer hur du vill ha din hund.

Hälsostatusen är helt okej på rottisen. De har problem med höfter och armbågar så det är viktigt att kolla upp släkten innan köp.

En viktig sak att poängtera är at olika kennlar föder upp lite olika rottisar. En kennel som har "heta" rottisar med stor egen drivkraft och arbetsvilja kanske inte är något för dig. Sök efter en rottis som känns lite lagom men ha ändå krav på föräldradjuren gällande mentalitet, meriter och hälsostatus.

Kontakta rottweilerklubben för mer information om kennlar.

säg att du skojar... :crazy:

Näe, varför skulle jag göra det för? Eller var jag otydlig?:crazy:

Av min egna erfarenhet av rasen så tycker jag nog att en Kelpie passar rätt bra in på TS beskrivning, faktiskt.

Herregud liksom, det var en Simpel rasrekommendation-inget som säger att TS ska pang poff gå och köpa en sådan redan igår.:smirk:

Tillägg: Meningen med mina olika (men rätt bra) rasrekommendationer till TS var ju trots att att hon kan ta sig en nogrannare kik på dessa och se OM det är något för henne, svårare än så är det inte.:idea:

Senast ändrad:

det är bara det att kelpien är en av de aktivaste raserna man kan få tag på. såhär skrev TS;

Inte ett extremt stort motions/aktivitetsbehov, helt enkelt eftersom jag inte kan garantera att vi kan vara ute o lägga spår 2 timmar varje dag.

basenjin har f ö en stor jaktlust och de är inte särskilt lättdresserade.

inte för mycket jakt i den, om den ska kunna gå lös ute hos mamma.

rasråd bör väl ändå ges med någon liten eftertanke. titta i rasböcker tror jag att hon kan göra själv. nu hade hon en lista på önskade egenskaper, och då är det väl inte så lämpligt att tipsa om en ras som inte alls passar in på önskemålen?

Näe, varför skulle jag göra det för? Eller var jag otydlig?:crazy:

Av min egna erfarenhet av rasen så tycker jag nog att en Kelpie passar rätt bra in på TS beskrivning, faktiskt.

Herregud liksom, det var en Simpel rasrekommendation-inget som säger att TS ska pang poff gå och köpa en sådan redan igår.:smirk:

Tillägg: Meningen med mina olika (men rätt bra) rasrekommendationer till TS var ju trots att att hon kan ta sig en nogrannare kik på dessa och se OM det är något för henne, svårare än så är det inte.:idea:

Kelpie- BIG NO NO!!! :eek:

De passar inte i i TS beskrivning.
Kelpien är en väldigt, väldigt aktiv hund med ett väldigt stort aktiveringsbehov!

Är själv uppvuxen med basset hound då de är mammas "ras" hon är nu inne på sin 5(?)
Hon finns här inne ochså men just nu har hon inget internet annars hade du säkert fått ett låååångt inlägg om just basset utav henne.

Goa glada, trötta, snabba, pussvänliga. Kanske lite svårt att hoppa ur och i en båt men med lite hjälp så.

Tycker absolut du ska ringa en kennel och åka o titta. Men du kommer bli förälskad :D ;)

Har du kikat på pincher?

Rottis tror jag blir lite att ta sig vatten över huvudet om du inte vill träna så mkt. Jag själv har en rottweiler som trivs utmärkt med lite lätt mental aktivering ngra gånger/vecka, så enkelt som lite lydnad i trädgården eller leta godis inne. På sommaren spårar vi ganska mkt is kogen, och utöver det långa promenader dagligen i varierande miljö, hon går lös nästan hela tiden... Det är det som hon trivs med, om jag tränar mer än såhär med henne tittar hon på mig som om jag är dum i huvudet med hopplöshet i blicken :D Snäll och go på alla sätt och vis, kör dock gärna med folk om hon får ;)
Men min är nog lite mer undantag än regel, det är ju en brukshund och inte en sällskapshund. Jag köpte henne som vuxen och visste ju då att hon inte var så krävande, hon är väl typ att jämföra med en labrador. Min cocker är betydligt mer krävande :D
men jag vet ju inte hur min rottis varit som unghund tex, jag har bara kännt henne sen hon var fem, är sju nu.
Så om du väldigt gärna vill ha en rottis kanske du ska leta efter en vuxen individ som skiljer sig från mängden lite?

Hade jag vetat hur mkt en rottweiler fäller hade jag nog tänkt efter en gång till innan jag köpte, hon fäller konstant och lämnar en hel matta över hela huset om man inte dammsuger dagligen :p
Då borstar jag hellre några gånger i veckan på en långhårigare hund (som min cocker tex) och tar en-två fällperioder per år. Blir knäpp på allt hår :p

Nu har jag babblat färdigt tror jag :p

Tack snälla ni för alla kanonbra svar och synpunkter!

Ska försöka möta en del av förslagen:

Pudel har jag verkligen funderat på, har varit i kontakt med en uppfödare av dvärgpudlar, men där är det väl eg. min kille som sätter lite stopp - han tycker inte att det passar hans image :smirk:.

Labbe och jaktgolden; bodde ju i samma hushåll som en jaktgolden. Han var trevlig och vacker, men hade en hel del skärpa och var dessutom vansinnigt omogen. Hans morfar hade varit helt hopplös fram tills 4, o efter det vann han allt :) Vet hur mycket tid de lade ner på denna hund för att han inte skulle ta över, och mja, jag vet inte. Ser mig av någon anledning heller inte som en retrievertyp.

Vad det gäller rottis så har jag faktiskt varit inne på att isf. leta efter en vuxen hund. Jag är medveten om att en seriös, satsande kennel nog inte skulle sälja en valp till mig pga. bristande intresse av utställning, bruks osv.

Pinscher har inte ens fallit mig in, haha, kan vara värt att kolla upp!

BoxerMja.. har en del invändningar till nospartiet, plus att de boxrar jag träffat har varit så "pöliga" o flamsiga

Aktivering: det är inte det att jag inte vill, men om jag ska vara realistisk får jag nog inse att det nog kanske inte blir de där två-timmars promenaderna varje dag... :angel: Vill ju självklart ha en vän för livet, och att skaffa en hund som kräver mycket aktivering i olika former skulle kunna leda till ömsesidig stress och en ohållbar situation -vilket jag ju vill undvika genom att skaffa en hund som kan - men inte behöver! Olika "hjärngympeövningar" tycker jag är kul att hålla på med, så det blir det def. men jag måste lära mig fler!

Inser att det självklart också beror på vad man gör det till, men jag vill ha bästa möjliga förutsättningar!

Denver: Synd att din mamma inte hade internet, jag är redo att bli förälskad :D Men behöver träffa lite hundar först.

Nåja, tack igen för alla svar!

//Toya

Hm. Två timmars motion per dag är ett minimum(för mig) för att ha brukshund. Har du inte tid med det skall du nog starkt överväga en mindre sällskapshund. Alt en större lugnare sällskapshund.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 085
Senast: paradiset
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 870
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Blir verkligen knäpp..har suttit senaste veckan och spånat på en ras som skulle kunna vara perfekt för oss här hemma..Men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 175
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar