att dela en avelshona

bengeten

Trådstartare
Kan en uppfödare dela en hona med en icke uppfödare? Eller är det svårare när det är en hona..

Är det skillnad vars honan bor?
får uppfödaren ta kullen under sitt stamnamn?
är det skillnad på vem som står som ägare?

eller ska man skriva något slags fodervärdskontrakt eller ett annat avtal som specificerar vad som gäller, eller blir de ogiltigt eftersom båda inte är uppfödare?:crazy:

Sv: att dela en avelshona

Det går att dela så, men det är hypersuperjätteviktigt att man skriver ett ordentligt avtal om vad som gäller. Kring allt! Hur ska vardagskostnader fördelas? Vart ska honan bo? Vem ska ha honan när hon har ungar? Hur fördelas kullkostnaden? Hur fördelas eventuellta skade-/sjukdomskostnader?

Osv.

Man bör gå igenom alla eventualiteter.

typ som fodervärdsavtal?
vet du om de finns några bra sådanna avtal som man kan kolla på?

Jo vet att avtal är viktiga =)

SKK har ett helt OK fodervärdsavtal och jag har lyckats googla reda på det någon gång så försök få tag i det och använd det som mall. Det är ju bara att byta ut ordet hund mot katt. Sedan kan du fylla på med egna villkor.

När jag satte ut en hona på foder för några år sedan använde jag SKKs som mall men bättrade på lite själv.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 143
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 235
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka