Att bygga terränghinder

RostKaptenen

Trådstartare
I lördags var vi i Mantorp för att rida Pay & Cross. Sambon var med som hästskötare, så mellan klasserna passade jag på att dra med honom runt banan och kolla på olika hinderkonstruktioner.:angel:
Så igår bestämde vi oss för att försöka snickra ihop ett eget hinder. Detta resulterade i hela 5 flyttbara terränghinder som nu står på en åker ute vi stallet:D Nu ska vi bara gräva vatten och bygga bank :angel: sen har vi en hel bana;)
Min tanke var nu om det är någon annan som har gett sig på att bygga egna terränghinder? Vilka sorts hinder har ni byggt? Hur? Gärna bilder:)

Här är lite bilder på våra hemmabyggen
Foto0572.jpg

Foto0566-1.jpg

Foto0571.jpg

Ganska enkla konstruktioner som går att flytta runt, och på så sätt ändra svårighetsgraden.

Sv: Att bygga terränghinder

Vad roligt! Jag blev också himla inspirerad av Mantorp och sa till mamma att vi måste bygga hinder i våra hagar (vi har perfekt underlag i flera av dem), men vi var inte så snabba som ni på att få upp några! Smart med att göra flyttbara! :) (Vad hade du för häst förresten? Tänkte om jag såg dig där?)

Jag har varit med o byggt hinder en gång för ett antal år sedan men jag har tyvärr inga bilder på dem. Den gången lade vi ut 2 stora ekstammar som var rätt rejäla, vi slog även ner två pålar som vi sedan lutade två andra pålar mot och lade stockar på tvären emellan så det blev som en trippelbarr (fast stockarna låg tätt då).
Sedan gjorde vi två räcken/plank-liknande genom att slå ner 4 stolp och stapla smala stockar på höjden mellan dem.

Min häst är väääldigt stor med en bred bläs och 4 vita fötter;) Har en förkärlek för att stå på två ben i närheten av vattengravar och vattenpölar...:angel:

För tillfället blir det endast flyttbara hinder då vi får hålla oss på de fält som inte används för tillfället. Dock funderar vi på att arrendera en åker nära stallet för att kunna göra lite fasta hinder, iaf en bank och ett vatten (som ju är det som behövs mest:angel:)

Jag och min kompis byggde en häck av en gammal sj-pall som vi delade på mitten och stack ner ris i. Blev skitbra! Har även en gammal kista som i kan hoppa över, och en parkbänk. Funkar super!

Vilka sorts hinder har ni byggt? Hur? Gärna bilder:)

Du har ju sett några av dom i lördags.:angel:
Letar man en stund på falttavlan.com hittar man massor med hinderbilder.

Måste ha tittat åt ett annat håll, missade häst på bakbenen vid vattnet.:)

Jo vi fick massor med inspiration från i lördags! Men vi vill ha mera hinder:D
Att man har varit på vääldigt många olika banor genom åren verkar inte hjälpa. Är totalt tomt i huvudet, hur ser terränghinder ut?;) Ja problemet är väl att det ska vara relativt enkla konstruktioner som helst ska gå att flytta runt. När man rider banorna tänker man ju inte alltid på hur hindren är byggda, om det inte är något man inte gillar då:angel:

Jo då vi stod på bakbenen ett par gånger! Men bara på "banvisningen" sen gick det rätt bra att plaska genom vattnet.

rolig tråd^^
jag har länge velat bygga terräng hinder men har ingen hage som kan passa till det. (har ett dike i sommar hagen som man kan bygga oxer över och en liten höjd skillnad men marken är för ojämn:()

har dock en del ritningar på terräng hinder^^

rättuppstående med stockar (har man lättare stockar så kan man reglera höjden)
31002928.jpg
[/url][/IMG]

oxer
31002997.jpg
[/url][/IMG]

"stubbar"
31003071.jpg
[/url][/IMG]

ska bygga lite terränghinder i vår skog nu i sommar så antar att jag återkommer med bilder när det är klart!:)

Åh så härligt!

Jag o sambon har äntligen hittat vår drömgård och ska flytta in i höst, förhoppningsvis tidigare om lantmäteriet skyndar sig lite :)

Där har vi 2 stora områden som just nu använd till att ta hö ifrån. Nån av dessa ska få vara min terrängbana! :love:

Sen kommer vi att bo så otroligt lägligt till att hemmaklubbens ridbanor endast ligger ca 100m från vår tomt och ett stort ridhus 2km ifrån.

Så jag suger i mig all härlig inspiration ni delar med er av!

En rolig grej som Latorp har är ett litet hus :)
I Stora Mellösa har de upponer-liggande båt...ska se om jag har bild...

Hade tyvärr ingen bild men en film här:
http://www.youtube.com/watch?v=oqEoH-onfuc&feature=player_embedded

Där ser man båten bl a.

Mitt problem när jag vill bygga terränghinder är att det inte finns någon bra yta. På en del ställen ligger det fina stockar i skogen, men nog fan är det en hög med stubbar i avsprånget och ett gäng stenar i landningen.

Behöver man en skogsmaskin??

he he jag har paint^_^

vet ni hur man kan göra för att platta till en plätt i hagen där man kan bygga ngt terräng hinder? är sugen på att slänga in en träd stam och träna med. ^_^ banhoppnings hinder känns lite tråkigt att hoppa när man ser alla stora fina omkullvälta träd i grannens park:idea:(de har legat där i minst 6år och ska röjas bort ändå)

marvin; du behöver nog bara ett spett, en spade, en lie, en motorsåg och en sele till hästen så att den kan dra bort allt som är i vägen:devil:
(den får ju jobba lite den oxå:rofl:)

Senast ändrad:

Jag har byggt massor med hinder i mina dagar. Vissa bättre än andra. :angel:

Några stora stenar och en telestolpe.
n707427476_1764080_5119.jpg

Lastbilsdäck som lutar mot en pumpbyggnad. Men det går att ställa upp dem mot stoplar eller vad som helst.
n707427476_352321_988.jpg

Jag får leta efter fler bilder. Har nyss bytt dator.

Off Topic: Den där nedre bilden förknippar jag med dig bara för att du haft den som avatar så himla länge förut :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 374
Senast: Magiana
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 627
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod