Att bygga muskler på muskelfattig häst?

Brolinskan

Trådstartare
Fick hem pappas hingst från "träning" både tunn och väldigt musklefattig (om vi bortser från en enorm underhals..), för några månader sen. Han har inte prioriterats av tränaren och förmodligen gått ganska sporadiskt med foder som inte matchat hans energiförbrukning. Förmodligen med för lite protein.

Nåja, jag lät honom få en lugn "äta upp sig period" i bra hage med näringsrikt bete samt gav honom kraftfoder med protein som bas.
När han blivit lite rundare och gladare i allmänhet började jag jobba honom, främst från marken, men även lite ridning.
Hingsten är 7 år och riden samanlagt i 1½-2 år.
Men jag tycker att hur jag än beter mig, hur jag än fodrar/tränar, så uteblir musklerna, det enda positiva som syns tydligt är att underhalsen har försvunnit och han har fått en fin hals-överlinje och stärkt de övre halsmusklerna.

Han har gått ca 5 dagar i veckan, väldigt varierande träning,men även fått någon vilovecka då och då samt sett till att aldrig jobba med samma muskelgrupepr två dagar i rad.
Jag tömkör (då med fokus på muskelträning, samling och lösgörande i skritt), kör, longerar, både löst, med dubbel töm och någon enstaka gång med inspänning, jag löshoppar, cyklar med honom någon mil som konditionsträning samt rider någon gång i veckan. Har även simmat med honom. Jag stretchar efter de hårdare passen, duschar, linimentar honom när det behövs.

Han är en helt otrolig ridhäst med otrolig aktion som jag gärna skulle sitta och rida på hur mycket som helst, under ryttare han han dessutom blivit bättre på att bära rätt och att använda sin kropp rätt. Men så länge som han saknar muskler och styrka så vill jag inte sitta på honom för mycket då jag är en stor och tung ryttare.

Så hur ska jag göra? Jag har aldrig haft problem med muskelfattiga hästar, mina hästar brukar se ut som bodybuilders när det gäller muskler, så det här känns väldigt märkligt för mig. Vill förmodligen komma ut och tävla på honom nästa år och vill hinna bygga upp en bra grundstyrka/kondition tills dess. Men nu står jag rådvill.

Han är femgångare med rena gångarter, kanske lite mer åt fyrgångs-typen. Han har en naturlig bärighet och mycket energi men inte muskler nog att kontra det hela så att säga.

Så, muskelproffsen, några tips?
Ella

Sv: Att bygga muskler på muskelfattig häst?

Kan ta och lägga till att de muskler jag efterlyser i allra högsta grad är ryggmuskelaturen, bukmuskler (de har iofs blivit bättre) och rump/bakbensmuskler.

Muskelproffs kan jag väl inte kalla mig - men lägger in ett svar ändå.
Har en häst som tappat mycket muskler - lite samma bakgrundshistoria som din.
Min erfarenhet är att det tar rätt lång tid innan det verkligen börjar synas "nya" muskler. Hästen behövde ett rejält extra proteintillskott - och ett litet extra "fettlager" också.

Jag har märkt att långa sträckor i rask skritt ger mer styrka och uthållighet åt musklerna än samma sträckor i trav - i alla fall när det gäller min häst.
Så det utgör grunden i uppbyggnaden för henne + att hon simmats regelbundet för ryggmuskulaturens skull.

Simning är ju det absolut bästa i muskelbyggnadssynpunkt om man tar hänsyn till slitage etc på hästen. Tyvärr så är denna hingst inte helt förtjust i simningen och vid två tillfällen har jag trott att han skulle drunkna :galen: Hans teknik är den sämsta jag någonsin sett och jag vill inte tvinga honom göra något han uppenbarligen inte trivs med.

Skritta är alltid bra, men det kräver en ryttare på ryggen för att ge maximal muskelbyggnad.

Förmodligen är det som du säger, att det tar mer tid och tålamod än vad jag väntat mig, har haft hästar, framförallt mitt sto, som blir som ett muskelpaket bara vi tänkte tömkörning.

Brolinskan skrev:
Simning är ju det absolut bästa i muskelbyggnadssynpunkt om man tar hänsyn till slitage etc på hästen. Tyvärr så är denna hingst inte helt förtjust i simningen och vid två tillfällen har jag trott att han skulle drunkna :galen: Hans teknik är den sämsta jag någonsin sett och jag vill inte tvinga honom göra något han uppenbarligen inte trivs med.

Skritta är alltid bra, men det kräver en ryttare på ryggen för att ge maximal muskelbyggnad.

Förmodligen är det som du säger, att det tar mer tid och tålamod än vad jag väntat mig, har haft hästar, framförallt mitt sto, som blir som ett muskelpaket bara vi tänkte tömkörning.

Jag håller inte riktigt med när det gäller skritten, men det kräver en rejäl insats av den som går - "pust " . Vi har förbättrat vår tid från 1 h och 10 min för 5 km till 45 min. Vi siktar på 35-40 min. :D
Sedan rider jag naturligtvis också + löslongerar på mjuukt underlag - då mestadels i trav.

Synd att det inte fungerar med simningen. Kan ju vara till stor hjälp. Men du kommer säkert att börja se resultat av den mångsidiga träningen du gör så småningom. Lycka till!

Vad jag tror är bra är cavaletti, lite högre cavalettis, o att hästen söker neråt framåt vid de tillfällena. Klättring förståss. Har haft lite problem med en häst som sällan jobbade med baken, o därav inte särskilt bra muskler heller. Då var just cavaletti o klättring bra lösning. Galopp från stillastående, öppna o sluta. Det kan man träna från hand (öppna o sluta) (www.ridkonst.nu) o via dubbellongering (galopp). Cavaletti kan man ju ta via hand eller via löslongering. Cavaletti gör oxå hästen höjer ryggen.

Ta kort, inte för att det bygger muskler utan för att se
Det kan vara svårt att se skillnaden på en häst man ser varje dag, sen tycker jag att man stirrar sig blind och därför kan det vara bra med bilder som man kan jämföra.

Vill du skritta långt med hästen så är mitt tips att cykla med den. Mysigt o lätt! :D

Nun skrev:
Vill du skritta långt med hästen så är mitt tips att cykla med den. Mysigt o lätt! :D

Så SMART!!! Jag har läst att skritt är den gångart där hästen använder flest muskler - d v s den bästa gångarten för allsidig muskeluppbyggnad. Allra bäst skulle man kunna kalla skritt i skogen - eftersom hästen då "automatiskt" jobbar rätt när den måste lyfta lite på benen.

Läste en gång i Ridsport om en kvinna som hade som specialitet att "bygga upp" unghästar och hon brukade longera i skogen! Mindre jobbigt (för dig) än att tömköra i skogen måste det ju vara och väldigt effektivt eftersom hästen jobbar på ett bra sätt med kroppen.

Klättring har ju andra redan skrivit om. För att göra klättringen ännu effektivare kan man göra halt ibland när man klättrar uppför. När man sedan startar igen måste hästen ta i lite extra med "startbakbenet" = mkt bra träning! Eftersom hästar tenderar att välja att starta med det bakben där de är starkast kan man först flytta lite åt sidan och sedan gå fram, så att hästen måste börja med att skjuta ifrån uppåt med det svagare bakbenet. Man kan även göra halt när man klättrar utför - och göra det riktigt jobbigt genom att rygga några steg tillbaka uppåt. Detta är MKT ansträngande för hästen så man bör tänka på att inte överanstränga den i början!

Senast ändrad:

På tal om det du säger, så är det bra att rygga i nedförsbacke.

Nun>> Cykla med honom har jag gjort i flera månader, men den som kan cykla långa sträckor i skritt skulle jag vilja träffa?
Det är ju urjobbigt att cykla långsamt!
Annars så cyklar vi mellan 1-2 mil de gånger vi cyklar och det är klart att vi skrittar i mellanåt, men som sagt, det är svårt att hålla balansen på cykeln när det går sakta.

Balderum>> Skolor tränar vi via tömkörningen, cavaletti har jag intejobbat så jättemycket med, kanske vore något. Vår longervolt och ridbana är så väldigt tung att jobba på bara så egentligen är dte väl rent muskelbyggande bara att trava på den.

Kopur> > Longera i skogen låter som något jag ska testa, det andra tycker jag är för hård muskelträning för honom än så länge, men bra tips!

Mosi>> Kort är nog en bra idé, men om jag jämför med hur jag vet att han såg ut så har han blivit tjock och kanske fått lite mer bukmuskler samt överhalsen. Han är även en aning rundare över rumpan.

Ska ta någon bild så att ni får se honom..

min erfarenhet (kanske inte den allra största erfarenheten på planeten, men om än något) är att korta pass i olika intensitet är bra (dock ska man ska ju inte dra på i fullt ös).

Sedan i vintras har en stallkompis musklat sin unghäst (otroligt erfaren islandsryttare) och hästen reds då korta pass i snön (ca 20 cm snödjup) i max 20 minuter i skritt. Nån annan gång blev det löslongering eller longering med dubbla linor.

När hästen sedan börjat få lite mer muskler så byggdes träningen på med övriga gångarter (ej ökad tölt och pass ännu), också det i max 20-30 min åt gången.

Det är fantastiskt att se hur fina muskler samma häst nu har, trots att han inte är färdigmusklad än.

Ja snö är ju en väldigt bra tillgång för muskelbygge, får sno konstsnö från ishallen i stan :P

Jag börjar fundera på om ett längre proteinunderskott kan göra att det tar längre tid för hästen att börja bygga muskler.
Idag när vi var ute och jobbade såg jag att han verkligen har fått mage, mest bukigt, men maten han har fått är minst av allt "bukfylla", utan närings och proteinrikt.

Kan ett proteinunderskott en längre tid leda till att hästen snefördelar sin ämnesomsättning på något vänster? (jag bara spånar..)

Jag har ju haft en fet eksemhäst som rekommenderats magert hö, dock bytte jag till ett mkt bra hösilage med gott om protein och litet energi. Med det plus betfor o mineral, höst o vinter, vår Krafft hackat strå för att fylla upp proteinet fullt, hade jag på 3 månader en häst med ingen bukmage, muskler där de ska vara o mkt uthållig. Så visst beror maten på mycket. Dock är han rund sedan ungdomen, det är väl medfött, man känner revbenen om man känner till lite extra :-o. Men ingen bukmage då så länge jag har rätt med protein o litet energi.

Du varierar ju träningen på ett bra sätt. Jag har givit "Master Muscle" från Eclipse Biofarmab i 3 omgångar till min valack som hade svårt att sätta ryggmuskler. Första gången var det stor skillnad, andra gången mindre skillnad och nu fick han det inför SM med viss skillnad. Det är koncentrerat E-vitamin bla och man ger i påse/ dag i 1 mån. Det kostar lite, men jag tycker det var värt det. Givetvis ska hästen även tränas under tiden.

Lycka till! :bump:

Jag har tömkört min häst för att bygga upp honom ,rakt ut i skogen alltså inte på några stigar eller så utan rakt ut över stock och sten. Mosi tycker det är jättekul och ger dessutom bra motion för den som går bakom...

Har du provat med mycket kort skritt, mycket mycket kort skritt. Jag tror att Eyolfur kallar den luciatåg, samtigt med att hästen länger hela sin överlinje. Då skall man känna att den bakre delen av ländryggen lixom reser sig under rumpan, jag tror att du kan göra detta även om du är lite tyngre som ryttare. Du får helt enkelt låtsas att du sitter på ett ägg som inte får krossas, och endast korta tider som succesivt längs.

Jag vet på ett ungefär hur du ser ut, vi har ju träffats. :angel: Korta stunder klarar han, sen ökar du succesivt som sagt. :D Detta är mycket stärkande för ländrygg och bakben, borgar också för en fin egenbärighet.

Boj skrev:
Har du provat med mycket kort skritt, mycket mycket kort skritt. Jag tror att Eyolfur kallar den luciatåg, samtigt med att hästen länger hela sin överlinje. Då skall man känna att den bakre delen av ländryggen lixom reser sig under rumpan. Detta är mycket stärkande för ländrygg och bakben, borgar också för en fin egenbärighet.

Det där lät intressant - skrittfantast som jag är :D
Kan du beskriva närmare? Menar du typ ""misslyckade" halter som justeras"? - hoppas du förstår vad jag menar.

Brolinskan skrev:
Balderum>> Skolor tränar vi via tömkörningen, cavaletti har jag intejobbat så jättemycket med, kanske vore något. Vår longervolt och ridbana är så väldigt tung att jobba på bara så egentligen är dte väl rent muskelbyggande bara att trava på den.

Det kan ändå vara värt att testa skolor från marken och själv gå bredvid. När man tömkör blir det ofta en viss inspänning av hästen, om inte annat så p g av tömmarnas egen tyngd. När man går bredvid har man större möjlighet att få hästen att gå lång och låg, bära sig själv, vilket stärker bukmusklerna. En sådan öppna ger också rejäla rumpmuskler. Men det är säkerligen så att din pålle behöver tid också, med bra foder och varierande arbete. Och det låter det ju som att du verkligen ger honom. Ni är säkert på rätt väg.

Lycka till

OlleAtlas

Kort sagt kortar man frambensteget och bakbensteget blir således lite längre, det gör att korset sänks och ländryggen höjs. Man känner oftast att hästen höjer ryggen hela vägen, men det startar i aktern sas. Sen promenerar/struttar hästen fram med korta korta steg i skritt, för att klara av detta krävs av hästen en viss lydighet via sätet. Annars blir det bara en stor kamp från ryttaren i hästens mun, avsikten är att hästen skall kunna göra detta med sträckt överlinje för att få bästa resultat. Det ger en bra bärighet genom att man stärker hästen i ländryggen och bakbenen, dock ger denna övning i förlängningen även hästen styrka i resten av ryggen samt en bra överlinje. Men de kommer inte förrän man kommer till lite längre sträckor, i princip kan man säga en förbredelse för tölten fast man låter inte hästen komma in dit utan bara i en massa samling.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 076
Senast: Estivuz
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur