Att börja yoga

R

Raderad medlem 6459

Jag är jättesugen på att börja yoga men känner mig lite förvirrad. Hur vet man vad för typ av yoga som passar en? Hur vet man om en studio är bra? Hur kommer man fram till att det är värt att lägga så sanslöst mycket pengar på att svettas i grupp? Kan man börja yoga fastän man 1) inte alls är vig, 2) inte är särskilt spirituell och absolut inte köper mumbojumbo-snack?

Jag vill stärka min kropp, få bukt på mina ryggproblem (som kommer för att jag inte stretchar ben och rumpa tillräckligt), bli smidig. Jag vill inte finna mig själv eller bonda i grupp. Jag är otroligt nyfiken på bikramyoga som verkar hemskt men otroligt spännande. Vet dock inte om jag vågar mig i väg på nån prova på. Någon här med erfarenhet av just bikram?

Oh well. Yogaglada människor (med fötterna på jorden) hitåt tack!

Jag började yoga mer regelbundet rätt nyligen och upplever goda resultat. Rekommenderar youtube-kanalen "Yoga with Adriene". Hon är duktig och inte särskilt mumbo-jumbo :)

Tack @Andromedae för ditt svar! Du yogar hemma alltså? Jag vet inte om jag har disciplin nog till det tyvärr. Har testat förut och då skippade jag allt som hade med andning att göra pga noll tålamod :angel:.

Tack @Andromedae för ditt svar! Du yogar hemma alltså? Jag vet inte om jag har disciplin nog till det tyvärr. Har testat förut och då skippade jag allt som hade med andning att göra pga noll tålamod :angel:.
Yes, jag yogar hemma :)
Jobbigt om en inte har disciplinen förstås! Själv har jag i regel ingen vidare disciplin men får mycket motivation av att känna att kroppen mår bättre. Men jag hade nog aldrig lyckats pallra mig iväg till ett gym ;)

Jag är jättesugen på att börja yoga men känner mig lite förvirrad. Hur vet man vad för typ av yoga som passar en? Hur vet man om en studio är bra? Hur kommer man fram till att det är värt att lägga så sanslöst mycket pengar på att svettas i grupp? Kan man börja yoga fastän man 1) inte alls är vig, 2) inte är särskilt spirituell och absolut inte köper mumbojumbo-snack?

Jag vill stärka min kropp, få bukt på mina ryggproblem (som kommer för att jag inte stretchar ben och rumpa tillräckligt), bli smidig. Jag vill inte finna mig själv eller bonda i grupp. Jag är otroligt nyfiken på bikramyoga som verkar hemskt men otroligt spännande. Vet dock inte om jag vågar mig i väg på nån prova på. Någon här med erfarenhet av just bikram?

Oh well. Yogaglada människor (med fötterna på jorden) hitåt tack!

Det mesta är jag inte rätt person att svara på, men på punkt ett svarar jag att ja, du kan definitivt börja utan att vara vig och på punkt två svarar jag att det också är möjligt. Jag har en relativt hårt kalibrerad bull shit-detektor och jag klarar att bortse från tugg om kvinnlig och manlig sida, chakran osv. Förr redde jag inte ut det, men när jag väl bestämt mig för att plocka det jag har nytta av och skita i förklaringsmodellerna går det oftast fint.

Andningen är dock, så vitt jag vet, ganska så central och svår att komma runt.

Senast ändrad:
Jo, du flyttar ner till Skåne skånska jag ta med dig till bästa yogaläraren:idea:

Jag hatar gruppträning! Om det inte är typ fotbollsträning eller hoppträning med hästen... Yoga är det närmaste individuell träning i grupp du kan komma. Efter ett par gånger märker du inte av de andra, jag brukar blunda stora delar av passet.

Jag hade rekommenderat att testa vanlig (poweryoga gillar jag) innan bikram, min yogalärare menar att det är väldigt lätt att skada sig på bikram eftersom du blir varm innan du är uppvärmd, men jag har inte testat själv.

Och med min ADHD-light har jag lite svårt för andlighetssnacket, men det kommer ju på köpet. Jag brukar bara sitta och blunda eller har väl sovit några sekunder ibland. Vi har alltid andningsövningar i början och meditation i slutet, slutet uppskattar jag betydligt mer.
Men, jag märker att jag har så mycket bättre koll på min andning och kan styra min andning på ett bra sätt numera. Att ta två djupa andetag funkar verkligen nu för tiden. Har jag svårt för att sova kan jag sätta mig i fullt fokus och vara totalt avslappnad inom 10 minuter, sen somnar jag.

Vid som ett kylskåp är min status på vighet. Numera mindre kylskåpig, men det finns verkligen alla varianter i en yogaklass, ingen blir dömd.

En annan sak jag haft nytta av är något Adrienne förmedlar i sina videos, nämligen att inte pressa. Det gäller inte att göra snyggast poser och sträcka så mycket som möjligt och det går bra att leka sig fram.

Jag har testat båda den typ av rättså hurtfrisk yoga som gym kör(typ poweryoga), ashtanga-, kundalini- och mediyoga samt kört en del hemma till Adrienes videos.

@Andromedae Sjukt bra av dig! Jag tänker att jag yogar direkt efter jobbet, så att det verkligen blir av liksom. Tror det är bästa sättet för mig :).

@Koltrast Tack för ditt svar! Andningen är bara svår för mig när jag tränar själv, då liksom skippar jag den biten. Tänker därför att det är just gruppyoga som vore bäst för mig, så jag 'tvingas' till att faktiskt varva ner och andas rätt. Super att man kan börja trots avsaknad av vighet! Manlig och kvinnlig sida samt chakran är just specifikt sånt som jag känner mig så jäkla skeptisk till.

Jo, du flyttar ner till Skåne skånska jag ta med dig till bästa yogaläraren:idea:
Haha, perfekt, problem solved :D.
Efter ett par gånger märker du inte av de andra, jag brukar blunda stora delar av passet.
:up:. Just det du skriver om andningen är faktiskt nåt jag vill komma åt: jag har problem med stress, att gå upp i varv, att ha svårt att slappna av. Just därför lockar yogan så mycket (särskilt i kombination med mina ryggproblem).
Jag hade rekommenderat att testa vanlig (poweryoga gillar jag) innan bikram, min yogalärare menar att det är väldigt lätt att skada sig på bikram eftersom du blir varm innan du är uppvärmd, men jag har inte testat själv.
Låter som en god idé!

Tassar med här för lite tips, jag har försökt att hitta någon nybörjaryoga men då är det bara drop in för alla och jag känner inte riktigt för att försöka lära mig i en grupp där de flesta redan kan... :cautious: Jag funderar på om jag kan lura in mig på gravidyogan men det kanske bara går en termin innan de börjar undra varför jag aldrig föder... :angel::D

Jag yogar hemma och älskar Adriene som @Andromedae tipsar om :) Det är guld för både kroppen och inte minst mitt virrvarr till huvud. Trodde aldrig jag skulle gilla yoga men nu älskar jag det. OBS icke mumbojumbo :D

Och om man behöver vara vig? Inte alls! Det är liksom inte poängen, trots att det kan verka så. Själva positionen i sig är aldrig målet utan hur man utvecklas på vägen dit (kanske låter det flummigt redan här :p).

Jag upplever yogan som väldigt stärkande för hela kroppen, själv skulle jag vilja påstå att jag aldrig varit så genomstark. För mig ger den resultatet att jag blir starkare, smidigare och att jag får ett annat lugn. Andningen är svår men det ger sig efter ett tag, och kan användas som verktyg även utanför mattan.

Kan man börja yoga fastän man 1) inte alls är vig, 2) inte är särskilt spirituell och absolut inte köper mumbojumbo-snack?
Jag är väldigt ovig men har märkt att jag är mer rörlig nu (har yogat drygt 1 1/2 år). Min ena yogalärare brukar säga "att inte yoga för att man är stel är som att inte styrketräna för att man är för svag". :)

Angående mumbojumbo-snacket får en lära sig att slå dövörat till. Jag tycker en del av det jag hör är vettigt och endel gör mig väldigt trött och irriterad. Det finns säkert väldigt olika nivåer på olika yogastudier. Jag tror tyvärr det enda du kan göra är att testa dig fram för att hitta vad som passar dig.

Jag tycker absolut att du ska testa bikram! För mig verkar det vara helvetet på jorden så jag har inte testat, men har två bekanta som gillar det och de sa att första gången för dem så handlade det bara om att stå ut med att vara kvar i rummet. ;)

Jag funderar på om jag kan lura in mig på gravidyogan men det kanske bara går en termin innan de börjar undra varför jag aldrig föder... :angel::D
:D

Min största fundering är hur i hela friden jag ska kunna välja vart jag ska yoga nånstans? Finns ju massa ställen och alla låter så flummiga att jag bara blir skeptisk liksom.

Jag upplever yogan som väldigt stärkande för hela kroppen, själv skulle jag vilja påstå att jag aldrig varit så genomstark. För mig ger den resultatet att jag blir starkare, smidigare och att jag får ett annat lugn
Precis exakt det där vill jag åt. Blir så pepp nu! :)

Min ena yogalärare brukar säga "att inte yoga för att man är stel är som att inte styrketräna för att man är för svag". :)
Ja, det är ju helt sant såklart. Särskilt som jag har så gräsligt ont i kroppen. Har bara en bild av yogatjejer som liksom inte stämmer in på mig - alla är superviga, jättesmala, vegetarianer, skitsnygga och bra. Och så kommer jag som nån flodhäst och ska försöka hänga på. Typ så känns det.

Jag tycker absolut att du ska testa bikram! För mig verkar det vara helvetet på jorden så jag har inte testat, men har två bekanta som gillar det och de sa att första gången för dem så handlade det bara om att stå ut med att vara kvar i rummet. ;)
Haha ja, egentligen tycker jag också att det verkar vara helvetet på jorden. Jag avskyr när det är för varmt, jag avskyr att bli illröd i ansiktet och jag avskyr att bli dimmig i huvudet. Ändå läser jag om den där jävla bikram och tycker att det är nåt som lockar med den :cautious: :D. Får kanske testa ett par gånger och se hur jag känner helt enkelt :).

Glömde, en anledning till att jag inte vågar testa bikram är att jag svettas i handflator och fotsulor när jag anstränger mig, dvs även under yoga. Jag har redan nu en speciell matta med bättre grepp för att inte glida eller halka, och tänker att grejen med bikram är ju att svettas extra mycket... Jag är rädd att slå ihjäl mig helt enkelt:D

Jag har yogat på friskis och kör numera hemma. Tyckte att friskis var bra och mycket billigare än dyra yogastudios. Det kändes bra att få träna in grunderna med en instruktör. Nu varvar jag mellan att använda diverse youtubevideor och att köra på egen hand hemma.

Flummet vänjer man sig vid. Alla övningar är ju bra på något sätt och kommer det några skumma förklaringar fnissar jag bara. Värre med hurtigheten hos amerikanska power-intruktörer tycker jag (youtube som sagt).

Kanske testa på nåt gym? Jag inbillar mig att de har mindre flum.
Bara för att vara jobbig: Lite flum tror jag att jag vill ha. Vanliga gym känns jobbigare att gå till än just yogaställen faktiskt. Annars hade det varit en god idé!

Angående svetten och bikramen: Jag har faktiskt funderat på det! Haha hur fan håller man sig uppe, jag lär ju svettas floder. Får återkomma med (förmodligen väldigt dråplig) rapport :up: :D.

Jag har yogat på friskis och kör numera hemma. Tyckte att friskis var bra och mycket billigare än dyra yogastudios.
Åh, ska kolla på Friskis, tack för tipset! Hemma är jag inte sugen alls på att köra faktiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka