Att börja hoppa sin häst.

nexxa

Trådstartare
Jag har en valack på 13 år , han är en fd travare som varit inriden sen han var ca 9 år gammal.
Har skuttat över 50 cm både i skogen och i paddocken någon gång.Men det har inte blivit så mycket mer av det eftersom han varit skadad mycket och sen är jag lite feg också :o

Om vi nu säger att jag ska börja om helt. Hur "snabbt"/sakta ska man gå fram.
Ni får gärna lägga upp lite exempel på vad man kan göra vecka 1, 2 osv.

:bow:

Sv: Att börja hoppa sin häst.

Ta det i hästens egen takt!
Börja med lite cavalettibommar så du märker att du har hästen med dig ordentligt.
Öva på det tills du känner att det verkligen sitter, det kan ta 1 träning eller 100 träningar, som allt annat. :smirk:
När du känner att hästen borde vara redo för mer så kan du sätta upp ett kryss på ca 50 cm efter cavalettin och på så vis få ett ganska naturligt språng och en rak ansats i trav.
Landar hästen i galopp är det bara bra det tyder på framåtbjudning.

När du känner att hästen tycker att "det här är superlätt!" så kan du testa sätta upp ett kryss på samma höjd som du tränat innan på ena långsidan och trava mot det.
Hoppar den det fint så kan du göra om övningen några gånger och sedan avsluta.

Nu vet ju jag inte hur bar din häst är på att bedöm avstånd och så men ha en markbom innan hindret så blir det oftast lättare för hästen att hitta rätt tälle att stampa av på. (På min häst fungerar inte det då hon även hoppar över markbomen:D)

Testa med lite olika typer av hinder oftast har hästen lättare för att hoppa en låg oxer än rättupstpende eftersom hindret ser mer inbjudande ut.

När hästen lätt bibehåller balansen och steget efer hindret kan du börja med lite studshinder och enkla kombinationer, även att hoppa flera hinder i en följd.

Du märker själv om hästen vill mer eller om den börjar tröttna.
Det viktigaste är att inte pressa hästen över höjder den egentligen inte är redo för, då får man lätt en stopp-häst.

Hoppa i skogen tycker jag är jätteroligt, dessutom brukar det bli lite mer naturligt att hoppa över saker som "står i vägen".

Lycka till!

Sv: Att börja hoppa sin häst.

När du hoppat tidigare, har det varit i trav eller i galopp? Tycker själv att travare har svårt för hoppning i trav, då det tar lite tid innan de kopplar att de ska byta gångart. De flesta travare kan trava över ett kryss på 50 cm. Tyvärr brukar det vara samma sak med markbommar...

Om hästen är "stabil" i galoppen kan man göra som du gjort, ställa upp ett litet skutt i paddocken. Ha en medhjälpare med, som har till uppgift att kolla vart sista galoppsprånget före hindret är. Sedan sätter man upp ett till litet skutt mitt i det, så att det nya skuttet hamnar framför det "gamla". På så sätt får man en liten studs, och hästen måste tänka till vad den gör med sina ben. Detta kan man göra under 2-3 veckors tid, när hästen har lärt sig tar man bara några språng men några gånger i veckan (börja alltid med bara det bakre hindret), hästen får inte tycka det är jobbigt eller bli uttråkad. När detta är befäst kan man göra en serie till och/eller utöka till 3 språng. Just studshoppning är bra för att lära hästen häva sig över hindret istället för att hoppa med fart - ryck den inte i munnen ;) . När hästen lärt sig tekniken ordentligt är det lättare att jobba med travhoppning. En bra bok i ämnet är Berthalan de Némethys "Hopplära" (tror jag den heter), mycket gymnastikhoppning och avståndstabeller, dessutom en hel del bra markarbetestips. BdN var tränare för amerikanska landslaget och tränade bl. a. George Morris, har bakgrund från kavalleriet har jag för mig. En mycket bra bok.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 969
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur