Sv: Att börja hoppa sin häst.
Ta det i hästens egen takt!
Börja med lite cavalettibommar så du märker att du har hästen med dig ordentligt.
Öva på det tills du känner att det verkligen sitter, det kan ta 1 träning eller 100 träningar, som allt annat. :smirk:
När du känner att hästen borde vara redo för mer så kan du sätta upp ett kryss på ca 50 cm efter cavalettin och på så vis få ett ganska naturligt språng och en rak ansats i trav.
Landar hästen i galopp är det bara bra det tyder på framåtbjudning.
När du känner att hästen tycker att "det här är superlätt!" så kan du testa sätta upp ett kryss på samma höjd som du tränat innan på ena långsidan och trava mot det.
Hoppar den det fint så kan du göra om övningen några gånger och sedan avsluta.
Nu vet ju jag inte hur bar din häst är på att bedöm avstånd och så men ha en markbom innan hindret så blir det oftast lättare för hästen att hitta rätt tälle att stampa av på. (På min häst fungerar inte det då hon även hoppar över markbomen
)
Testa med lite olika typer av hinder oftast har hästen lättare för att hoppa en låg oxer än rättupstpende eftersom hindret ser mer inbjudande ut.
När hästen lätt bibehåller balansen och steget efer hindret kan du börja med lite studshinder och enkla kombinationer, även att hoppa flera hinder i en följd.
Du märker själv om hästen vill mer eller om den börjar tröttna.
Det viktigaste är att inte pressa hästen över höjder den egentligen inte är redo för, då får man lätt en stopp-häst.
Hoppa i skogen tycker jag är jätteroligt, dessutom brukar det bli lite mer naturligt att hoppa över saker som "står i vägen".
Lycka till!