Att blunda för misshandel...

Immer

Trådstartare
Med anledning av en annan tråd här under Hästhantering:

Om man VET att misshandel/vanvård pågår och inte gör någonting åt det - då är man i högsta grad medskyldig.

Att skriva en bok om det hjälper ingen - under tiden man sitter och skriver fortgår misshandeln och vanvården. Man vet om det och ingriper inte - det går aldrig att försvara vad man än skyller på (rädsla, pengar, makt osv).

Jag skulle aldrig kunna förlåta mej själv om jag visste och inte gjorde något åt det.

Immer

Sv: Att blunda för misshandel...

:bow: håller med till fullo, vill man inte agera öppet så kan man hitta anonyma vägar. Kan man inte hitta dessa vägar själv så kan man be om hjälp...

får jag bara fråga en snabb fråga, hur gör man om man vill ändra något som man skrivit i ett svar?????

Skulle anmäla dirrekt :devil:
Inte skulle jag vara anonym heller

det dyker upp en knapp som heter ändra framför svarsknappen om du tittar på inlägget, klicka på den så kan du editera :)

men jag har ju redan skrivit inlägget. jag hittar ite den knappen och vad är en knapp? :confused:

förlåt, det är inte knappar längre :crazy:

Om du tittar på t ex det jag skrivit nu, så under rutan med texten, till höger, står det "citat svar" "svara på detta" "snabbsvar" . längst till vänster av dessa, så står det "ändra", om du tittar på dina egna inlägg. (svårt att förklara utan bild)

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade anmält bums om jag visste att det pågick hästmisshandel/miss-skötsel av hästar någonstans! Jag hade gått till polis, djurskyddet, media, ja allt!

Inte fan hade jag suttit och skrivit historier och gnällt på alla andra att de inte gör något...

Jag tänker inte lägga mig i huvudtråden som detta handlar om, då jag inte kan ta ställning till vad som är sant och inte. (Mycket tragisk och gripande berättelse dock...)
Däremot tycker jag att det är väldans genomskinligt vad naiva vissa här är.
"Det är bara att säga till!" och "det är bara att anmäla" och liknande kommentarer tyder på att ni vuxit upp i ett tryggt land där lagar fungerar och där ni inte kan få värre konsekvenser av ert handlande än en rejäl utskällning - om ni gjorde något fel.

Det är jättegulligt att reagera som ni gör, men jag undrar hur "kaxiga" ni hade varit om ni vuxit upp under ANDRA förhållanden, där det är vardagsmat att folk "försvinner". Myndigheter som mörkar, mutade politiker och tjänstemän.

Sorry, önskar att världen såg ut som här överallt, men det gör den inte.

Och återigen, innan gläfsklubben sätter igång att skälla, jag tar INTE ställning i huvudtråden, jag vet INTE vad jag ska tro och jag vet inte vad som förväntas att man ska skriva som svar i den tråden.

Det håller jag med dig om, världen är inte svart och vit. Men det finns ju andra sätt att komma åt det än att agera själv, det finns internationella djurskydds organisationer med mera som man kan varsko om det föreligger risk för ens egen hälsa eller annat....

Jag tror nog att jag har NOLLTOLERANS mot vanvård och misskötsel numera.

Vi har själva tagit hand om ett litet spöke som var oerhört vanvårdad, vilket många bukeanvändare kanske vet. Han fick tillbringa sin sista tid hos oss (ett dryg år skulle det visa sig bli) men dog genom trotjänarslakt den 12/8 kl 10.16 hemma på vår gård. Det gick helt enkelt inte gick att göra något mera. Vi gjorde verkligen vårt bästa, men man känner sig ändå otillräcklig och oerhört ledsen - för att inte säga rasande på dem som lät det gå så långt.

Är lite av medskyldig här känns det som. Vet några hästar som missköts med vissa saker. Men jag kan inte anmäla, inte ens anonymt. För hur jag än gör så kommer ägaren till dessa hästar att veta att det är jag.

Jag kan heller inte be någon annan göra det heller. Pga att misskötseln är av sådan art att det bara är jag som ser det, ingen annan. Svårt att förklara.

:bow:
Håller med,mkt utav trovärdigheten försvinner när inga namn,platser osv nämns..

Visst är det annorlunda på andra håll i världen, ingen har sagt något annat.

Men just i detta fallet handlar det om HÄR och NU. Att folk "försvinner" i diktaturstater, myndigheter mörkar osv har ingenting med detta att göra. Alltså är det bara att anmäla.

Immer

Svårt att förklara, skriver du men jag förstår dig i viss mån.

Vad jag INTE kan förstå är att du hellre ser hästar lida än att du tar det obehag det innebär för dig själv om du skulle anmäla.

Immer

Nu vet ju inte jag anledningen till att du inte agerar eller hur allvarlig missskötsel vi pratar om.

jag har sett mildare former av sk vanvård, såsom bristfällig mockning, extremt skitiga hästar med kraftig mugg etc.. Det kanske inte direkt skadar hästen men det finns regler för detta som ska följas. Hade jag då varit i en situation där en anmälan inneburit ett stort problem för mig samt bonden, ja då hade jag nog kunnat skita i och anmäla eftersom det är smärre förseelser, MEN, misshandel, svält, törst eller andra saker som skapar lidande för hästen, då hade jag haft svårt att se mellan fingrarna...

Hej
Jag tror att det är så att det är någon annan som kan råka illa ut om detta kommer fram.........
Ta kontakt med hästL om hur du kan hjälpa till..
Det gjorde jag.
/Lena

Dom lider inte i den bemärkelsen direkt, utan i längden, än så länge har det inte kommit dit.

Kan PMa dig istället, men det blir senare.

Jag kan inte förklara på ett annat sett, men kommer att PMa Immer. Hon kommer att förstå på ett helt annat sätt när det förklaras i helhet. Men jag kan inte gå ut helt med det här.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 438
Senast: machafuko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: jerseyko
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 279
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30