Att binda sin hund utanför affären...

nyponros

Trådstartare
Gör ni det eller inte?
Hur motiverar ni ert val?

Ofta ser man en eller två hundar sitta uppbundna utanför ica, med massor av folk som passerar. Det går säkert oftast jättebra, men hur kan man känna sig säker när man är inne i affären på att ens hund inte hamnar i en trängd situation och gör utfall/biter mot någon som går förbi? Eller blir illa behandlad av någon, barn eller berusade, eller kanske till och med stulen?

Jag kan förstå att man tycker att det känns smidigt att kombinera hundpromenaden med småhandlingen, men inte hur man vågar riskera att ingenting händer.

Jag var precis nere på snabbköpet där jag bor och vid ingången satt två småhundar ala shitzu uppbundna. De såg förvisso lugna och tillfreds ut men i ingången mötte jag en kraftigt berusad alkoholiserad kvinna. Hon stannar upp, tittar på hundarna, tittar på mig och säger "Vem fan binder sina jävla lopphundar här?!" med ganska otrevlig ton. Jag blir ställd och säger bara "jaadu" men står iaf kvar och tittar så hon inte gör något mot dem. Efter en kort stund går hon och jag går in i butiken, när jag kom ut har någon hämtat hundarna...

Nu hände det ju ingenting, men jag tyckte ändå att det kändes som en obehaglig situation, och jag känner mig bara än mer säker på att aldrig lämna min hund uppbunden utan uppsikt.

Sv: Att binda sin hund utanför affären...

Nej, jag binder aldrig mina hundar. Här där jag bor har många väldigt dålig koll på sina stora hundar, tappar koppel och släpper fram hur som helst. Så jag gör det inte för jag är rädd om mina hundar och vill varken att dom ska bli skadade eller skada någon.

Jag känner mig helt trygg med att lämna mina hundar utanför affären här, sätter dem dock en liten bit bort på en gräsyta, inte precis utanför.
Skulle dock inte göra det på ngn okänd plats eller i en större stad.

Nejnejnejnejnejnej och åter NEJ!

Skulle aldrig falla mig in att utsätta hundarna för risken det innebär. Stöld, misshandel, folk som släpper fram främmande hundar osv.

Aldrig nånsin. Mina hundars välmående är mitt ansvar! Dessutom är de ekonomiskt värdefulla, betydligt mer så än min bil, och den låser jag noga!

Jag har min hund utanför affärer där jag kan se henne hela tiden, till exempel när jag ska handla en korv i korvmojen. Man måste gå in i den för att beställa men den är inglasad, eller när jag laddar mitt sl-kort på pressbyrån. Då kan det hända men det är sällan...

Nej, aldrig.
Dels för alla risker som kommer med det, men också för att min hund tuggar av kopplet om jag binder honom utan tillsyn.

Jag har bundit honom utanför lanthandeln i det pyttelilla samhället jag bodde i innan, var inne max 2 min.
Kommer ut, knyter loss kopplet, går iväg och inser att jag bara har en liten koppelstump i näven.. Hunden satt kvar fint men skulle aldrig våga göra så igen :p

Jag binder min hund utanför macken här där jag bor. Det är fönster på hela sidan där han sitter så jag ser honom hela tiden. Och det handlar om max 5 minuter. Även på stan binder jag han, som TRÄNING, och går in i en affär. Men jag har alltid uppsikt när jag gör det.

Aldrig

Skulle aldrig lämna honom utan uppsyn vare sig utanför butik eller på andra ställen. Här har en hund blivit stulen ur en bil tom.

Nej han är med oss alltid eller hemma.

Aldrig. Jag lämnar inte ens hundarna i bilen med luckan öppen på sådana ställen.

Jag gjorde det faktiskt häromdagen för första gången sen vi flyttade hit för snart 2 år sen, utanför Maxi dessutom:eek: inte precis vid ingången, de satt bredvid julgransförsäljaren så jag bad honom hålla ett öga när jag sprang in. Inget jag är bekväm med alls.

ALDRIG! har aldrig hänt och kommer aldrig hända, jag är för rädd om mina hundar för det.

Bor i ett väldigt hundtätt område och det sitter i princip alltid ett par hundar uppbundna utanför mataffärerna här i byn och jag har sett allt möjligt när jag varit och handlat b.la. barn som kastat grus på en hund, en hund som slet av kopplet, flög på en annan uppbunden hund och efter det drog ett varv på parkeringen i mörkret och en hund som stod uppbunden, skymd bakom en bänk och blev överraskad av en äldre man med rullator och bet/nafsade honom i benet.

Jag binder dom oftast inte längre pga massa olika orsaker.

Dels att det hänt så mycket här på sistonde , inget känns säkert längre.

En flyktig vän till mig hade bundit sin hund för ett tag sen utanför en matbutik när han kom ut hade hunden tydligen bitit en man som skulle fram och klappa hunden. Hunden omhändetogs och han har ej fått tillbaka honom..

En annan sak som hände här för ett år sen ca var att en handikappad man som rör sig själv i denna stadsdelen och egentligen behöver någon som är med honom dygnet runt hade hoppat på en hund utanför en matbutik. Han hade sparkat hunden för att den skulle sluta skälla :mad:

Har även fått hundar stulna i närområdet som inte heller är speciellt kul. Det är ju inte speciellt svårt att sno en bunden hund utanför en mataffär om den inte är allt för ilsken.

Absolut aldrig, inte ens i minsta lilla byhåla. Skulle aldrig någonsin våga.

Jag får väl erkänna att jag har gjort det 2 gånger med min förra hund, men då var det i princip folktomt i affären, mindre samhälle där i princip alla visste vem den halvtokiga vita hunden tillhörde. Var inne i affären max 5 min.
Och sen fanns det spec omständigheter med den hunden som gjorde att det inte gick att lämna henne hemma ensam medans jag gick ner till affären...

Men jag gör det allra helst inte, skulle aldrig lämna mina hundar utanför någon större affär, då får de sitta i bilen eller vara hemma. Jag har en liten hund som säkert skulle dra till sej många klappande händer också...:mad: Den stora skulle de dock kanske inte gå nära frivilligt, kan man inte hund ser han rent livsfarlig ut när han hoppar runt och skäller för att han blir så till sej av lycka när han ser folk...:angel:

Så nej, jag kommer aldrig binda mina hundar utanför en affär!

Mvh Domino_s

Överlag nej, men det finns undantag. Vi har ett cafe i våran lilla by och ska jag in och köpa nått där antingen för att ta med eller om det är på sommaren så man sitter ute sen. Dock inget jag gillar, går hellre i omgångar om man ska sitta ute, eftersom man är fler då:)

Skulle aldrig binda henne utanför en mataffär där det rör sig fler människor. Är alldeles för rädd att nån ska släppa fram sin hund eller att hon ska känna sig trängd.

Gjorde jag förr med mina gamla hundar, stora svarta terrier som "alla" var rädda för så det var ingen risk att ngn skulle stjäla dem iaf.
Skulle ngn försöka hade de ändå inte lyckats.
Men det handlade om korta stunder i liten byhåla där jag till största delen kunde se hundarna genom fönstret.

Med min nuvarande lilla dvärg schanuzer skulle jag aldrig lämna honom om jag inte kan ha full uppsikt.
Han är liten å så snäll att det bara är att plocka med sig honom om ngn skulle vilja.

Så jag tycker det beror lite på vad man har för hund och vart det är.
Att lämna längre stunder utan uppsikt är inte okej och har aldrig varit min melodi...

KL

Skulle aldrig i hela livet binda hundarna utanför en affär eller liknande, inte ens för fem sekunder. Har jag ingen som kan stå och hålla i hundarna och ha dem under uppsikt (som jag känner och litar på) så får jag helt enkelt vänta med att handla vad det nu är tills jag inte har hundarna med mig.

De mesta anledningarna till varför inte har redan räknats upp så de upprepar jag inte.

Jag har faktiskt börjat göra det här i byn. Det är egentligen mot mina principer och jag skulle aldrig göra det utanför en annan affär där jag inte ser dem inifrån.

Till saken hör att de är oerhört duktiga på att sitta uppbundna. Vad jag oroar mig för är om nån släpper fram sin hund till dem eller om nån stjäl dem. Därför vill jag kunna se dem hela tiden.
Jag bedömer att risken för att det skulle hända ngt innan jag hann ut för att förhindra det är så ofantligt liten att jag kan göra det eftersom det ger både mig och hundarna en stor vinst. Mitt liv är tyvärr så hektiskt just nu att jag försöker se alla möjligheter att göra det enklare.

Men jag köper alla argument mot att lämna hundarna utan affären...

Säger som de andra redan sagt: NEJ! Av två anledningar. Dels så är jag osäker på om de ens skulle få sitta kvar utanför, risken finns att någon tar de med sig.. Eller att någon är elaka mot dem. Anledning 2 är att även om det vore en perfekt värld där hunden fick sitta kvar, ingen var elak mot den etc etc, så bor vi 5 min promenadväg från affären.

KL
NEJ! Skulle någon enstaka gång göra det om jag ska handla enstaka varor men annars lämnar jag dem aldrig utan sällskap. Jag är alldeles för rädd för att de ska komma till skada.

Liknande trådar

Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 512
Senast: Bulldoozer
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 448
Senast: Hjalti
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 733
Övr. Hund Kom med hunden i koppel & skulle lägga ett par brev på lådan.. då står det två taxar uppbundna i brevlådan :crazy: Jaha.. hur gör jag...
Svar
11
· Visningar
997
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama