att avmaska under vintern

P

Pula

jag har läst tråden om avmaskning, men blev inte klokare....

jag har bett om att få avmaskningsmedel till mina 2 rackare som inte blivit avmaskade på 2 år....vet var här idag och skrev ut recept.

när jag meddelade den inhyrda 16 åriga tjejens mamma om att jag hade tänkt att avmaska mina i helgen ,så fick jag nyss ett mess om att jag inte får lov av henne att ha mina hästar i samma hage som hennes (vår vinterhage).
för hon vill verkligen inte avmaska sin till våren igen, och det blir hon tvungen att göra isåfall -är hennes åsikt.

hon har sin häst hos oss ca 4dgr/veckan ibland bara helger....

dör inte "avföringen" i detta kalla väder?
vid har ca 4dm snö och -9 grader....

Sv: att avmaska under vintern

Har du gjort träckprov på hästarna och sett att de behöver avmaskas?

Avmasking mitt i vintern är ju annars inte sådär jättebra då maskarna går i "vintervila" och vilande maskar väcks upp av avmaskingsmedlet.

Annars är det ju så som Summerwind säger. Maskarna är döda när de kommer ut.

nej jag har inte gjort träckprov, men det är 2 årsedan hästarna kom till mig och jag har ingen aning om när de blev avmaskade sist-om det ens var det innan de kom till mig....den ena är 22 år och den andra 4 år.

vi har ganska stora hagar som de går i , förutom vinterhagen.
det finns gott om mat på sommaren och vi putsar betena ett par gånger om året .
jag misstänker stygnfluga hos den äldre hästen.

är detta något som kan skada hennes häst när de går i samma hage?
hon avmaskade sin i våras utan att jag hade vetskap om det, när alla gick i samma hage....
är inte det något som kan skada mina då?

Det är ju större risk att hennes smittar om du INTE avmaskar... hur tänkte hon egentligen.

OM dina hästar har mask och inte avmaskas så sprider de ägg. De som landar på frusen snöig mark dör, men till våren kommer det ju ut levnadsdugliga ägg. Om du avmaskar så kommer det ut döda maskar, hur skulle de smitta hennes hästar?

Men jag skulle inte avmaska nu utan träckprov. Misstänker styngfluga? Antingen har du sett ägg på hästen eller inte.

jag såg gula små saker på vänster fram som inte gick bort....

läste på maskkontroll....

Det vara bara en häst av våra som behövde avmaskas, ska han gå i en egen hage när vi gjort avmaskningen?

Nej, det finns ingen anledning. Den mask som kommer ut vid avmaskningen gör ingen skada, det är äggen som han fått ur sig innan dess som har smittat markerna.

så då var hon lite hänsynslös när hon avmaskade sin i våras och lät honom gå i samma hage som mina då?

så hennes tar ingen skada av att mina avmaskas nu i vinter i 11 minusgrader och snö samt att vi putsar betena vid lämplig tidpunkt till våren?

Då lär det finnas styngfluga och den är DÖD när den kommer ut, finns ingen anledning att ha i egen hage. Det skadar absolut aldrig någon annans häst att du avmaskar (om du inte gör det för ofta och orsakar resistens förstås).

Om hennes hade mask så var glad att hon avmaskade i somras, annars hade de ju fortsatt sprida ägg som utvecklades till larver och smittade dina, varför skulle det vara hänsynslöst? Det som kunde vara där att det var lite onödigt om dina inte avmaskades men fortsatte sprida ägg så hennes blev återsmittade direkt...

ringde upp och pratade med maskkontroll!

absolut ingen fara att avmaska dem nu i vinterhagen(så att hennes skulle ta skada).
däremot är de andra hagarna redan smittade, så hon/ vi kommer troligtvis att få avmaska i allafall under vår/sommar!

ja, hur tänkte hon......konstigt att man blir förvirrad....

ringde upp och pratade med maskkontroll!

absolut ingen fara att avmaska dem nu i vinterhagen(så att hennes skulle ta skada).
däremot är de andra hagarna redan smittade, så hon/ vi kommer troligtvis att få avmaska i allafall under vår/sommar!

ja, hur tänkte hon......konstigt att man blir förvirrad....

Men utan prov vet ni ju inte om de är smittade eller inte. Ni kanske har helt rena hästar. Väldigt kategoriskt uttalande måste jag säga. HUR kan de säga att hagarna ÄR smittade?

Styngflugan smittar inte förrutom när den är kläckt och flyger omkring.

Tycker du bör göra ett träckprov innan avmaskning. Äldre hästar brukar bli immun mot mask. Har inte behövt avmaska min 14 åring på flera år trots att hagkompisarna har haft mask.
Dumt att spruta i hästen skit i onödan om man inte är säker på att den har mask.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, skulle behöva lite råd om en fråga gällande avmaskning. Det är så att det visade sig att min 4-åriga valack hade högt värde, ca...
Svar
4
· Visningar
1 914
Senast: Vaggan
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V