Att avliva

Sv: Att avliva

Men då kan ju alltså vem som helst avliva nån annans häst? För jag behövde inte på något vis "bevisa" att det var min häst.

Ni som har tagit bort era hästar, har ni varit med vid avlivningstillfället eller har ni undvikit det?

Jag börjar bli tveksam till om jag vill se henne falla ihop. Samtidigt kanske jag ångrar att jag inte är med under hennes sista tid i livet?

Jag var också väldigt tveksam om jag skulle vara med eller inte men bestämde mej till slut för att jag skulle vara med.
Så jag var med när min häst dog och jag ångrar inte att jag var med, jag vet precis hur det gick till och behöver inte fantisera ihop något.
För mej var det viktigt just att veta hur allt gick till, med just min häst.

Han som bultade henne var verkligen jättebra:bow: han sa att jag inte behövde vara med utan han kunde hålla henne själv, han gav mej tiden att ta adjö och gjorde inget förren jag var redo.
Han frågade mej om jag klarade mej och han bar in hinken efter allt var över.

Jag vände mej om precis när han bultade men höll i grimskaftet, dunsen från bulten och hästen kom samtidigt.
Jag tog ett sista adjö innan avblodningen och skrek ut min sorg i stallet, min dotter var hemma (15 år) men gick innan bultningen upp till sin häst, hon kom sedan till mej i stallet och vi satt i sadelkammaren länge och grät.

Det är fruktansvärt svårt beslut att ta men jag är tacksam att jag fick ta beslutet att hon inte skulle behöva lida längre.
Jag känner det som att jag gjorde henne en sista tjänst, att hon fick komma ifrån sina plågor, och mitt i all sorg så känns det bra.

Nu svarar jag till alla på samma gång.

Jag tycker att det är så svårt att bestämma om jag vill vara med eller inte. På ett sätt vill jag vara med till slutet, jag är den hästen litar på allra mest, våra band har aldrig varit starkare än vad dem är nu. Men som jag sa tidigare så vill jag inte se henne död, jag vill minnas henne levande..

Svårt beslut, jag vet verkligen inte vad jag vill.

Positivt sett så har jag i alla fall fått ett väldigt bra erbjudande som jag tackat ja till, och jag kommer troligtvis att ha en ny häst att träna i 2 år.

Nu ska jag försöka ta tag i att ringa till kliniken och få henne utdömd (för visst måste hästen vara utdömd för att man ska få tillbaka försäkringen?). Kommer att ringa Stockholms nödslaktservice också för att boka tid. Fy fan för det här.

Hjälpte min kompis att ta bort sin häst i januari. Hon bultades och kroppen togs med på en container. Det kändes för jävligt att ta på henne grimman och gå ut till avlivningsplatsen. Men chauffören var hur bra som helst! lugn och förstående. Hästen fick lite havre att tugga på och märkte absolut INGENTING. Killen visade inte bulten för henne, utan när det väl var dax så var han snabb och smidig. Så fort hon var bultad så släppte jag grimman och gick därifrån utan att se tillbaka. Det var som en stor sten släppte från mitt hjärta. Jag visste att hon aldrig anade någonting och chauffören var ju så proffisionell. Vi grät både jag och min kompis, men det kändes så skönt för hon slapp ha ont mer.

jag lider med dig, det är lika jobbigt varje gång det är dax. jag ska ta bort min gamling i sommar med, men drar på det :crazy:. hon har visserligen inte ont men har tacklat av väldigt i vinter (är 37 år) så hon får gå medans flaggan fortfarande är i hyffsad topp.

om du ska vara med eller inte det är något du måste känna själv. kan du inte hålla dig lugn så är det snällast för hästen att låta någon annan hålla. ha någon med dig som du litar på som kan ta över om du känner att du inte orkar. ingenting är mer rätt eller fel än det andra ;)

*tröstkramar*

Ni som har tagit bort era hästar, har ni varit med vid avlivningstillfället eller har ni undvikit det?

Jag var med när pållan fick lugnande men när dom gick iväg med henne till graven bröt jag ihop och stannade med min valack. Jag hade redan sagt farväl och gett henne en sista puss på mulen.

Om det inte är bråttom så fixa alla papper först och ring nödslakt sen när du fått alla klartecken. Det är lättare så. Ibland tar det lite tid att få papprena. Jag ringde när deras vet (försäkringsbolagets) var där så jag fick besked på telefon, går lite snabbare då (fast först in med papprena).

Skickar massa tröstkramar till dej!! det är alltid jobbigt innan, men efteråt kommer det nog kännas lite bättre för då vet du ju att hästen inte lider längre, det är då du får ta tag i sorg arbetet! OCH ge det tid!

Jag var med när min häst avlivades. Höll henne ända in i slutet och det har jag aldrig ångrat! Jag minns henne trots det enbart som levande, jag undvek att se in i hennes ögon när hon var borta. Jag minns att det enda jag kände när det var slut var "äntligen, vad skönt" Jag hade väntat en månad från utdömningen, till försäkringsbolagets besked till nödslakten. Det var så skönt att det äntligen var avklarat. Jag sörjer henne fortfarande trots att det var 2½ år sedan hon tog bort. Men jag är tacksam att jag var med hela vägen in i slutet, det var det minsta jag kunde göra för min älskade vän.

Veterinär kommer ut på tisdag om en vecka. Hon vet vilka problem min häst har haft och kommer att döma ut henne. Har redan ringt och bokat tid hos nödslakten eftersom vet. ansåg att det skulle gå bra. Den 26/5 är det dags.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästmänniskan Jag känner bara att jag är så jäkla fast i detta så jag behöver lite åsikter från andra lite mer klartänkta människor just nu innan jag...
Svar
13
· Visningar
1 847
Senast: linzan
·
Hästvård eller vilar det en förbannelese över vårt stall. Vi har haft sån otur med skadade hästar dom senaste 6 åren så jag börjar undra. Man är...
Svar
9
· Visningar
1 554
Senast: Masse
·
J
Hästvård Nu skriver jag mest den här tråden för att skriva av mig, måste reda ut det här lite. Jag blir inte klok på den här hästen. Jag har...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: j3nnif3r
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur