Att avliva

Sv: Att avliva

När vi tog bort en av våra hästar nyligen så var både vet. och nödslakt ute tillsammans. Vet. gav lugnande och sedan tog nödslakt över. Det gjordes hemma nära stallet. Otroligt trevlig och sympatisk man som kör våran nödslakt.
En annan tog jag till Uppsala Ulltuna där den avlivades under mycket lugna förhållanden och där de även kremeras i närheten.

Kostade ungefär lika mycket.

Ni som har tagit bort era hästar, har ni varit med vid avlivningstillfället eller har ni undvikit det?

Jag börjar bli tveksam till om jag vill se henne falla ihop. Samtidigt kanske jag ångrar att jag inte är med under hennes sista tid i livet?

I det fallet när vi tog ut vet. och nödslakt samtidigt så går det ju bra att vara med när vet. söver hästen eller snarare ger lugnande. Hästen är mycket dåsig efter vet. givit lugnande. Vill du inte vara med när hästen sedan faller i samband med att nödslakt bultar så behöver du ju inte. Du kan ta farväl efter. Som jag sa så är den killen som vi har i Stockholms området mycket bra att ha och göra med tycker jag i alla fall. Jag har nummer till honom om du behöver.
I det fallet på Ulltuna så är man med när hästen sövs och när sedan vet . ger avlivningsvätska så ser de helst att man inte är med utan man går in efteråt. Går mycket lungt till.

Jag har tidigare för många år sedan kört till slakthuset. (tror dock inte att de tar emot i Stockholm längre) men för mig känns det inte som ett alternativ. Men detta är något som man måste känna efter själv. Du har ju redan nämnt att du vill göra det på gården.

Jag råder dig att ringa till vår nödslakt om du bor i Stockholmsområdet. Han tar sig tid och pratar.

Jag var med när familjens första egna häst togs bort för tre år sedan, det var min mamma och min bror också. Vi hade haft över nio år ihop. För oss var det en självklarhet att vara med, hålla i grimskaftet. Det var jobbigt då men det kändes ändå bra och jag kommer att vara med den dagen min nuvarande häst ska vanda vidare också.
Vi struntade i att försöka få henne utdömd, vi tyckte inte att hon skulle behöva genomgå klinikundersökningar, boxvila, återbesök och bara vänta för att få ut de ynka tusenlapparna, hälften skulle ändå gå bort i veterinäravgifter.
Det svåraste var att ringa samtalen. Det hobbigaste var att orka ta tag i att ringa samtalen. När vi väl fått ett datum så kändes det lättare. Det kändes rätt även om vi alla var jätteledsna. Och nu gråter jag igen...
Vi ringde veterinär för att få avlivat med spruta och sedan ringde vi lantbrukartjänst och bokade in dem för att hämta kroppen.
Vi fick en lucka på ett par timmar mellan avlivningen och upphämtningen och det var faktiskt skönt, vi hade tid att sitta och bara gråta, klappa och minnas.
Kostade strax över 5000 kr om jag minns rätt, betalning kontant på plats.

Jag har varit med på andras hästar men lämnat över min egen.

Vi var rätt tighta och hon hade garanterat känt min nästan gränslösa sorg, panik och oro. Gick iväg och fodrade resten av stallet istället med de andra tjejerna.

Om du har varit på MK så kan du säkert ringa lilla lastbilen med gröna hytten (Stockholms Nödslakt, googla). De är grymt proffsiga och har inte bråttom. Alla papper skrivs först och man betalar kontant.

Ni som har tagit bort era hästar, har ni varit med vid avlivningstillfället eller har ni undvikit det?

Akut avlivade min älskade häst i höstas. Han bröt benet i hagen. Jag satt bredvid hans huvud när vet. gav honom sprutor. Var med hela tiden och la traktorns kedjor runt hans hals efteråt för att få upp honom från hagen till en plan dit lastbilen kom. Var med och drog upp honom på lastbiln. Var med och begravde honom (inte samma plats som han dog på). Var med hela vägen ang allt. Han var min bästa vän och för mig var det självklart att vara med varje sekund. Men har också minnen av det negativa slaget som alltid också kommer vara kvar. Hur han hängde från traktorn och med det brutna benet löst, och när han var nästan övergrävd av jord och sand i gropen, sista gången jag såg hans lena päls... Fy fan, rent ut sagt... Men ville vara nära honom i det sista med.

Jag höll inte i min häst vid avlivningen. Jag tog ut honom ur stallet en timme innan de skulle komma (han hade svår fång) han fick mumsa gräs och njuta av det vackra vädret. Jag satt på en filt sidan om honom och bara njöt av att se honom vara lycklig över att få äta gräs och lyssna på fåglarna.

När djurambulansen kom så pratade vi igenom vad som skulle hända, alla papper skrevs. Jag hade först bestämt mig för att hålla honom själv, men efter att ha träffat dessa underbara människor så bestämde jag mig med inrådan utav dom om att inte hålla själv. Jag snusade honom en sista gång i näsborrarna, viskade några ord och kramade om honom. Sen vände jag mig om och gick därifrån tillsammans med min sambo. Då gav dom han sin hink med havre och äpple och när de såg att vi kommit in i huset så bultade dom honom.

Det kändes helt rätt för mig att göra på detta viset, jag vill minnas honom som han var när han levde. Jag ångrar inte mitt beslut att inte vara med vid själva bultningen.

den dagen det blir dags för min dam att åka till himmelen så kommer jag inte vara med.. jag kommer fråga min pappa eller en kopis till mig som båda är hästvana! ( jag tycker att det är för jobbigt att se på!)

men jag har varit med när vi har tagit bort ridskolarns hästar, och det är ju inte lika jobbet för dem "känner" man ju inte lika bra som sina egna.. men det är alltid jobbig att vara med, men någonstans därinne måste man inse att det är för hästens bästa!
= Kärlekens pris!

Det jag reagerade på är att det faktist är så dyrt!
Det är ju inte klokt. bara för att avliva sin älskade vän!

Mjae det är ju transporten och destrueringen som kostar också. Det är inte gratis att frakta häst precis. Alternativet är ju att köra till annan plats själv, inte alltid aktuellt heller.

Jag har nyligen inom alldeles för kort tid tagit bort båda mina hästar:cry: Tog bort båda med bult och killen som kom ut var:bow: Han tog även med sig kropparna. Kostade 4500/häst.

Ville inte själv hålla i utan det gjorde min stallägare, jag stod några meter ifrån. För mig var det ett måste att vara med, jag vill vara med ända till slutet. Gick därifrån innan avblodningen. Rådet jag skulle ge är att känna efter hur du vill göra, det finns inget rätt eller fel!

Min valack dömdes ut på MK, de skickade in alla papper till försäkringsbolaget och sedan kompletterade jag med slaktbeviset eller vad det kallades.

Skickar med vad en kompis sa, även om tiden nu är outhärdlig är den ändå kort om man jämför med tiden av glädje. De tog en varsin bit av mitt hjärta med sig, men alla fina minnen har jag i alla fall kvar:love:

jag höll själv i min kille när han bultades,:( tror att jag hade ångrat mej om jag inte gjort det, men det känner du ju bäst själv.

jag anlitade sthlm nödslakt, betalde 7500kr (helg) o då fixade dom allting... vardag skulle kosta 6500kr

Stockholms nödslakt tar nog samma pris under veckodagarna när det gäller en sträcka på högst 10 mil från Stockholm. Är det längre avstånd tillkommer milskostnad. Är det jourtid så tar de nog mer.

Jag hade anlitat lantbrukstjänst:-) av den enkla anledningen att de är väldigt proffsiga!

Vi tog bort en häst för ett par veckor sedan:(, det gick på 3900kr då räknar jag med momsen.

Följa med din häst om du kan orkar och ge henne/honom den tryggheten:).

Jag kommer att vara med när min tjej ska vandra vidare.
Det är min bästa vän, känns som att jag skulle svika henne om jag inte var.. Hemskt att bara tänka på det :(

Jag är alltid med, främst för min egen skull....Vill se att allt går bra till, har ju alltid gjort det också!

Man måste känna själv hur man vill, hästen kvittar det nog, men man måste göra det som känns bäst!!!

KRAMAR!!!! Det är inte enkelt men värst är tiden innan...:cry:

Stockholms nödslakt är nog att jämställa/motsvarighet med vad du rekomenderar. Han är godkänd av jordbruksverket, länsvet. samt finns med på Agrias hemsida. Vi har nog inget annat i Stockholm utan får då ta ifrån Uppsala län (lantbrukstjänsten). Det är möjligt att det finns någon annan som jag inte känner till.
Jag kan ha fel men jag tror att det är så i Stockholmsområdet.
Men som du nämner mycket mycket bra och kompetenta att ha och göra med.

Nu vet ju inte jag var J3nnif3r bor.

Var med när min tidigare häst togs bort - För mig var det svåraste att fatta beslutet "Nu får du inte leva längre" samt att ringa för att beställa tid!

Anlitade Svensk Lantbrukstjänst - Killen som kom ut till mig var fantastisk! Han tog sig tid att lära känna hästen, matade honom med godis och tog en promenad runt stallet - Ingen stress! Sedan gick vi till platsen där han skulle tas bort. Hästen åt betfor ur en hink - Killen frågade om jag var redo! Jag hann aldrig svara innan hästen låg död i snön - Så fort gick det!

Blodigt blev det inte heller - Endast en tefatsstor fläck som jag täckte över med snö när kroppen var bortforslad! Betalade 2,500 kr och fick då faktura - Numera är det kontant betalning! //Linda

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästmänniskan Jag känner bara att jag är så jäkla fast i detta så jag behöver lite åsikter från andra lite mer klartänkta människor just nu innan jag...
Svar
13
· Visningar
1 847
Senast: linzan
·
Hästvård eller vilar det en förbannelese över vårt stall. Vi har haft sån otur med skadade hästar dom senaste 6 åren så jag börjar undra. Man är...
Svar
9
· Visningar
1 554
Senast: Masse
·
J
Hästvård Nu skriver jag mest den här tråden för att skriva av mig, måste reda ut det här lite. Jag blir inte klok på den här hästen. Jag har...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: j3nnif3r
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur