Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du går tillbaka och läser mina inlägg ordentlig, så upptäcker du att jag svarade redan första gången du ställde frågan.Vilka raser har så numerär minoritet av bråckfria avelsdjur att det är "ett måste" för rasens fortlevnad att avla på den defekten??
Ett alternativ som är bra att ta till om en ras hälsa och överlevnad ligger i farosonen, men helt ärligt lite väl drastiskt för att komma tillrätta med en defekt som inte innebär något lidande för den drabbade individen.
Det innebär ju faktiskt inte bara att man snabbt och enkelt kommer tillrätta med problemet, utan risken att man skapar nya defekter eller oönskade egenskaper dyker upp, som man sen får arbeta med i 20 år för att komma till rätta med. Det är det värt om man kämpar mot något som innebär lidande/begränsningar i livet, men inte för navelbråck!
Nej, här litar jag nog mer på SKK's och de vise på SVA bedömning om vad som bäst gagnar raserna.
Tja, du kan tvivla bäst du vill, jag har inte uttryckt min åsikt i saken, inte heller är det jag som utrett och dragit slutsats hur man man lägger upp avelsstrategi för rasens välbefinnande. Uppgifterna kommer från SKK, SVA och rasklubbar.Tillåt mig tvivla på att de raser du räknade upp är i sådan numerär minoritet av bråckfria individer att rasens hela existens hotas om dessa helt utesluts ur avel![]()
Sen vill jag tillägga (med risk att ingen orkar läsa) att ALLA bekämpningsprogram, hälsoprogram och avelsstrategier är noggrant framtagna i syfte att för raserna på ett hälsosamt sätt avla från defekter och sjukdommar.
Det är få raser i dag som inte kämpar mot någon defekt eller sjukdom, och Sverige är ledande att ta fram bekämpningsprogram och avelsstrategier
Då undrar jag....vilken väg skulle då vara rätt enligt dej?Alla är inte eniga om att hälsoprogram/bekämpningsprogram är rätt väg att gå. Roten till problemen är oftast för lite genetisk variation och/eller extremavel. Bekämpningsprogram åtgärdar i de fallen inte grundproblemen. Inget bekämpningsprogram i hela världen kan åtgärda tex. brist på genetisk variation.
Det är egentligen inte intressant att Sverige är ledande vad gäller hälsoprogram, det intressanta är om vi pga. dem har friskare hundar än andra.
Visst har vi för lite genetisk variation, antal raser ökar väldigt snabbt vilket hundantalet(situationen är klart värre på kattsidan) inte gör. Hälsoprogram kan inte kompensera för detta men absolut ta bort de värsta effekterna.
Men vad skall vi göra? Förbjuda alla raser med för snäv avelsbas? Inte mig emot men hur många skulle bli kvar?
Vissa av hälsoprogrammen gäller våra vanligaste raser!
PL
Då undrar jag....vilken väg skulle då vara rätt enligt dej?