Att återuppta ridningen?

T

Tintomara

Finns det någon här som har återupptagit ridningen efter ett avbrott på ett antal år? Efter att inte ha ridit regelbundet på ca 6 års tid har jag alltmer insett hur mycket jag saknar det. Är ibland ute och rider islandshäst och njuter precis lika mycket av att borsta och pyssla med hästen innan turen som själva turen...

Men hur gör man? Jag har tidigare ridit både på ridskola som yngre, som medryttare, och tom jobbat lite med hästar ett kortare tag. Men det var ju ett antal år sedan nu, och jag är ju med all säkerhet ringrostig. Ridskola kanske är det enkla valet - men hur sjutton ska jag hoppa in i en grupp, jag har ju inte den blekaste aning hur mycket kunskap som trillat bort på 6 år.
Har även funderat på att kanske gå över mot islandshästeri eftersom jag blivit lite småförtjust i den rasen - men mina gångartskunskaper är ju betydligt sämre än mina "allmänna ridkunskaper"...

Jag är verkligen grymt sugen på att så smått återuppta ridningen på något vis, men hur sjutton gör man?

Sv: Att återuppta ridningen?

Jag hade uppehåll på ca 8 år, sen blev jag knäpp och köpte en egen häst:D:angel:

Börja på ridskola är väl det enklaste? Jag tror inte så mycket av kunskaperna försvunnit, men det kan ta några månader att komma igång och komma ihåg hur det fungerar!

Ridskola är klart lättast. Dock har jag ingen aning vilken nivå jag ska säga att jag är på. Sedan har jag ju varit sugen att flytta över mer åt islandshästar - men som sagt, där har jag ännu mindre koll var jag bör hoppa in nivåmässigt.

Sedan är det ju tyvärr ofta väntetid på ridskolor också. :(

Om du pratar med den möjliga blivande ridläraren kan du ju boka en privatlektion så kan läraren sätta in dej i en passlig grupp sen??:idea:

Om du pratar med den möjliga blivande ridläraren kan du ju boka en privatlektion så kan läraren sätta in dej i en passlig grupp sen??:idea:

Hu vad läskigt. :)
Det vore ju antagligen det bästa dock om det blir ridskola. Borde sätta mig och kontakta lite olika ställen och höra hur vuxengrupperna ser ut till hösten.

Har verkligen fått tillbaka hästlusten nu, kan inte åka förbi en hage där det går betande hästar utan att återgå till någon slags "8-år-och-älskar-hästar-hästtjej"-nivå... så jag måste ta tag i detta nu. :)

Jo det låter faktiskt lite läskigt:p

Lycka till!!

ja hade uppehåll i ca 2 år utan att äns klappa en häst :crazy:
va verkligen helt slut på häst biten (trodde ja iaf) va då ca 10-12 år... fick min första ponny som 3 åring och mamma va på mig som f*n när ja va mindre så ja tröttnade av de...

men klarade mig inte utan de så efter de åren började ja på ridskola som snabbt växte till medryttare, som en blev egen ponny igen:D
man klarar sig inte utan de när mna en gång börjat:)

man klarar sig inte utan de när mna en gång börjat:)

Det är sant. Höll på på olika vis, dock aldrig med egen häst, i sammanlagt ca 13 år, så det är ju ett tag.

Men nu har jag fått tillbaka samma längtan som när jag började som nästan-7-åring igen... tyvärr kostar det ju en del, men vad ska man göra, det är svårt att motstå. :)

Jag har just börjat på heltid igen efter nästan 10 års totalt uppehåll (har kanske ridit 15 gånger på tio år). Jag tänkte först skaffa häst direkt, men eftersom vi just köpt hus så fick det bli en foderhäst. Det visade sig vara en alldeles ypperlig lösning på problemet! Utan att binda mig allt för hårt, eller ta ett lån och skaffa mig höga månadskostnader får jag prova på hur det fungerar rent praktiskt att ha häst.

Jag har också möjlighet att rida varje dag på en häst som är mycket trevlig (när jag väl hittar knapparna) och lydig - något som ridskolehästar inte är enligt min erfarenhet.

Baksidan med att börja rida igen är att man är lite feg. Och feghet leder till spändhet. Och spändhet leder till problem med ridningen.

VI gör dock framsteg tillsammans. Idag (efter ca en vecka rillsammans) red vi vår första hopplektion. Uppgifterna var urlöjligt enkla, men fördelen var att jag fick känna att jag verkligen hade kontroll över hästen och att vi fick lyckas til 100% med uppgifterna. Det var underbart!

Feg vet jag inte om jag har blivit, de gånger jag ridit under åren som gått har jag inte känt mig mer nervös än tidigare när jag väl kommit upp på hästryggen.

Snarare har jag nog nästan blivit lite mer avslappnad till häst än tidigare, eftersom jag fått lite avstånd till det hela och inte tänker lika mycket på alla saker (vilket brukar ha en förmåga att ställa till saker).

Men jag vet med mig att jag inte skulle kunna göra ett dressyrpass direkt, eller hoppa en bana speciellt vackert.

Så jag känner att jag har tappat sådant, men kanske hittat mer av ett avslappnat tankesätt runt det hela. Vilket inte ger mig speciellt mycket att gå på... :)

Baksidan med att börja rida igen är att man är lite feg. Och feghet leder till spändhet. Och spändhet leder till problem med ridningen.

VI gör dock framsteg tillsammans. Idag (efter ca en vecka rillsammans) red vi vår första hopplektion. Uppgifterna var urlöjligt enkla, men fördelen var att jag fick känna att jag verkligen hade kontroll över hästen och att vi fick lyckas til 100% med uppgifterna. Det var underbart!

Sådär har jag också kännt nu och då. Man litar inte på att man har kontroll och så spänner man sig och så har man en nervös häst:grin:

Jag har helt enkelt gått väldigt försiktigt framåt och bara gjort sådant som jag litat på att jag klarar av. Arbetat rätt mycket från marken och helt enkelt sett till att vi har kul tillsammans! Sakta så blir man mer och mer säker och allting går bara bättre!

Prata med ridskolan och börja i en mindre avancerad grupp. När bägge mina hästar blev halta började jag rida på ridskola igen, jag hamnade i en nästan nybörjargrupp. Men det var helt ok faktiskt och guld värt för självförtroendet. Så länge man inte rider på led utan är jämnt fördelad över ridbanan går det alltid att jobba lite självständigt och på så sätt få ut mer av ridningen.

Efter en termin bytte jag grupp till en mer avancerad men jag ångrar inte tiden i den första gruppen

Efter ett uppehåll på 25 år:o så har jag nu egen häst:D.
Insåg inte hur mycket jag hade saknat hästar och ridning:love:
Efter det långa uppehållet började jag som nybörjare på ridskolan men det är nog lite som att cykla, det finns kvar där om än lite ostadigt:angel:.
Hade jag varit som du hade jag tagit kontakt med en ridskola med islandshästar:idea:
Lycka till!

Hade jag varit som du hade jag tagit kontakt med en ridskola med islandshästar:idea:
Lycka till!

Hm, det vore ju såklart något. Tror det kan finnas en här i trakten... vilket dock antagligen innebär att den är fullbokad då det är den enda. :)

I våras började jag rida igen efter ett längre uppehåll och började då på ridskola. Jag valde att börja i en grupp som var ungefär likvärdig med där jag var när jag slutade men var noga med att upplysa ridläraren om att jag var rostig.

Det är som att cykla, kroppen minns en hel del och det som sitter i huvudet kommer väldigt snabbt tillbaka. Men räkna med att sitsen och balansen försvunnit (jag kunde absolut inte sitta i traven de första tre passen :devil:) i och med att man tappar muskler ganska fort om dom inte används.

Men det går ganska fort, som sagt.

Dessutom var det för mig en påminnelse om hur viktig en balanserad, korrekt sits är. Det var för mig otroligt nyttigt att få känna exakt vad om händer med övningar jag innan mitt avbrott tyckte var enkla att utföra, när man inte sitter rätt.

Jag är precis på väg att återuppta ridningen efter ett kort uppehåll på 2 år (känns låååååångt). Kommer köpa en egen häst (har 2 st som jag ska titta på).
Min mamma återupptog sin ridning efter 15års uppehåll (efter en vadslagning med mig, om jag vann klubbmästerskapet skulle hon rida igen). Slutade med att jag blev en hopphäst fattigare (mamma knyckte henne från mig), men en lycklig mamma rikare.

Personligen skulle jag inte kunna börja på ridskola igen, mest eftersom jag haft egna hästar såpass länge och är van vid den friheten att kunna rida sina pass som man vill...

Medryttare på en lugn häst? Kan inte det vara ett alternativ?? Börja med att bara lunka runt utan krav.

Medryttare på en lugn häst? Kan inte det vara ett alternativ?? Börja med att bara lunka runt utan krav.
Det är ett alternativ, och jag kollar annonser. Jag är dock lite försiktig med medrytteri efter att ha blivit lite bränd inom det tidigare. (Har dock haft medryttarhästar där allt funkat superbt också, så det finns ju!)

De flesta stall verkar dock ligga lite halvdåligt till (vilket jag iofs förstår, man lägger ju ofta inte stall helt centralt), och då jag förvisso har körkort men saknar bil så blir det problem om det inte finns busslinjer i närheten.

Men jag spanar vidare. :)

Japp, helt plötsligt efter nästan 10 års uppehåll, köpte jag min instruktörs häst :)
En svår dressyrhäst, som kanske inte är det bästa att köpa efter så långt uppehåll.... Men attans vad jag har lärt mig och utvecklats det senaste året!!!

Nackdelen har varit att hästen i början tappade väldigt mycket av sin muskulatur :( Men nu när jag kommit underfund med honom, börjar det byggas upp igen.

Största skillanden mot förr, är att jag blivit mer medveten om riskerna med ridning.

Jag hade ett uppehåll på ca 7 år, och började sedan rida en bekants häst. Hade den på foder en tid, fick sedan återigen ett uppehåll och tog då en häst på foder igen, vilket är Rilla som jag har nu.
Att vara medryttare låter som en strålande idé för dig :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 858
Senast: Buck
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 803
Senast: emlem
·
Hästmänniskan Jag antar att det är många här som har slutat rida en period i livet för att sedan återuppta det, så jag vill gärna höra era...
Svar
14
· Visningar
4 897
Senast: gladmymlan75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?