Att använda egen hingst på eget sto

Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Har nu pratat med asvh, det är bara att få in på språngrullan och lösa en ett-sto-licens för honom och regga stoet på honom. Ev avkomma får grå papper i passet.

Men tack iaf för hjälpen om alla regler:)

Tycker detta är ett märkligt svar från ASVH när man läser annat på deras hemsida....
" 9 maj 2012

Från och med i år har ASVH att infört ett alternativ till en vanlig hingstlicens, nämligen en så kallad ett-sto-licens. Syftet är att minska kostnaden för de språngägare som väljer en i ASVH godkänd hingst som ingen löst en vanlig hingstlicens för men som man ändå vill använda till sitt sto.

Frågor och svar om ett-sto-licens:

För vilka hingstar kan en ett-sto-licens lösas?
Ett-sto-licens kan lösas för alla hingstar som är godkända för svensk varmblodsavel. Det kan alltså göras för hingstar stationerade i landet såväl som för spermaimporter. Det kan även göras för en nyansökt spermaimport. Samma krav gäller alltså som för att lösa en vanlig hingstlicens."
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Det var därför jag frågade dom direkt, annars kan man bli gråhåring på att läsa alla regler...
Men det som du saxat in är från maj -12 och det är reviderat nu i dec -12

Men saksamma iallafall, allt känns ganska luddigt.

Men jag hoppas att det stämmer som hon säger iaf, och går jag in på språngrulla så kan jag regga honom där.
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Den personen du pratade på ASVH har tydligen inte läst det nya hingstreglementet för 2013 när det gäller en-sto-licenser..... det är inte första gången de svarar i fel på saker och ting......

"Ett-sto-licens gäller bara för ett sto under ett år och kan lösas för hingstar som är berättigade betäckningslicens för svensk varmblodsavel, alternativt för hingstar som är godkända för avel i annan stambok för varmblodiga ridhästar med typ och prestation som samstämmer med avelsmålen för SWB"

Däremot är ju frågan om du kan lösa Betäckningsbevis ??
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

För mig spelar det ingen roll iaf, om det är vanlig licens, ett sto licens eller betäckningsbevis.
Huvudsaken är att jag kan regga ev avkomma. Sen om det blir gråa, prickiga eller randiga papper spelar för mig ingen roll. ;)
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

För mig spelar det ingen roll iaf, om det är vanlig licens, ett sto licens eller betäckningsbevis.
Huvudsaken är att jag kan regga ev avkomma. Sen om det blir gråa, prickiga eller randiga papper spelar för mig ingen roll. ;)

Men det är just det som är problemet har du fått fel svar så kommer du inte att kunna regga avkomman oavsett vad någon sagt till dig i telefonen för hur bevisar du det ?
En sak har jag lärt mig och det är att aldrig lita på vad man får för svar via telefon från dem för det hjälper inte mkt när man står där sen med skägget i brevlådan och avkommor som inte går att regga. Höll själv på att råka illa ut när de ändrade kravet på att även de med egen hingst som betäckte eget sto behövde rapportera in och betala de 5000:- innan 30/9. Hade nämligen just ringt och frågat när jag blev osäker och fått beskedet att nej jag behövde inte bry mig om det utan göra precis likadant som med de äldre avkommorna = skicka in betäckningsbeviset tillsammans med reghandlingarna när de väl var födda och då betala. Tack vare att det blev diskussion här och en annan fått helt annat besked från den person de pratade med så ringde jag igen och valde då specifikt att prata med den ansvariga för registreringarna och mkt riktigt jag hade fått helt fel information och det hade varit helkört att regga avkommorna. Nu fick jag beskedet på håret och hann få in papperna.

Så har du inte pratat med rätt person och varit ordentligt tydlig med att det är en hingst som inte på något sätt är godkänd för avel någonstans utan helt ovisad så tycker jag du skall ringa igen och be att specifikt få tala med den ansvariga för registreringar namnet hittar du på hemsidan. Be henne sedan även maila över det hon svarar om hon mot förmodan ger dig ett ok helt emot gällande reglemente så att du har bevis på att det faktiskt är de som sagt att det var ok. För enligt reglementet är svaret helt uppåt väggarna.
 

Liknande trådar

Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 789
Senast: dobbis
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 847
Senast: Kisseninan
·
Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Fenestra
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 228
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp