Att använda egen hingst på eget sto

rebeckasff

Trådstartare
Har lite frågor kring detta.
Vad behöver jag för papper, licenser och intyg på hingsten?
Det är en sv hbl hingst med gröna papper och han är ju DNAad när passet gjordes, behöver det göras om?
Kan man lösa en "ett sto licens" på en hingst som inte är avelsverderad?
Om inte, vart vänder jag mig för att få en språngrulla?
Stoet är ett fbl och är inte reggad i asvh. Detta måste göras för att avkomman ska kunna få grå papper där? Eller får jag vända mig till SH ?

Tacksam för allt som kan vara till hjälp!
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Du kan inte lösa ettstolicens på hingst som inte är godkänd någonstans.

Du vänder dig till ASVH där du löser betäckningsbevis för hingsten och tilläggsregistrerar stoet, sen kan avkomman få grå papper i ASVH.
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Tack så mycket!

Kan stoet tilläggs registreras utan att visa dom på tex förvisning så att man stamboksför dom?
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Ja det kan hon om hon har alla papper i ordning d v s registrerad i stamboken för fullblod.
Det du måste göra är ju att föra språngrulla och betala stoavgift. Men du måste inte göra det hos ASVH när hingsten inte är godkänd utan du kan göra det hos SH också. Skiljer en del i kostnader så kolla upp vad som blir bäst för dig att göra beroende på vad planen är för avkomman.
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Tack så mycket!

Kan stoet tilläggs registreras utan att visa dom på tex förvisning så att man stamboksför dom?
stoet behöver inte tilläggsregistreras för att avkomman ska kunna reggas hos ASVH - för kännedom

annars hakar jag på Masse - kontakta SH i stället, så får du betydligt lägre kostnader.
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Planen med avkomman är att behålla den själv, jag tror att det kan bli en liten racerkula med dom två föräldrarna :angel:

Men, vad skilljer sig för avkomman då beroende på om man väljer ASVH eller SH?

Får man lov att vara med på 3 års och kvalitet tex om man har reggat i SH?

Nu är det ju inte tvunget att det blir så, men man vill ju kunna vara med om det passar i utvecklingen.
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Du kan inte lösa ettstolicens på hingst som inte är godkänd någonstans.

Du vänder dig till ASVH där du löser betäckningsbevis för hingsten och tilläggsregistrerar stoet, sen kan avkomman få grå papper i ASVH.

Nej det gäller inte längre, läs nya hingstreglementet, det går bara att lösa betäckningsbevis för hingst som är fullständigt avelsvärderad (genomfört helt bruksprov (alltså båda faserna alt på prestation)antingen hos asvh eller i utländskt förbund).
Så jag antar att man numera endast är hänvisad till SH med hingstar som inte är fullständigt avelsvärderade och att det inte längre går att registrera avkommor efter dessa i ASVH.
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Nej du kan inte delta i ASVHs arrangemang med SH registrerad häst, vet dock inte om man på något sätt kan "tilläggs" regga dem i ASVH senare som man kan göra med importer för att på så vis få starta annars får de inte starta någonting varken treårs, kvalitet eller flyingechampionaten (alltså inte ens öppna) utan det enda som återstår som är öppet för dem är Falsterbo.

Min egen är tack o lov fullständigt avelsvärderad så jag kan lösa betäckningsbevis för honom vilket jag är glad för nu när de stänger ut alla de inte avelsvärderade, värdemässigt är det en stor skillnad med asvh reggad häst kontra sh oavsett färgen på papper mkt just för att sh hästar är utestängda från alla unghästtävlingar i asvhs regi.
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Tack så mycket för svar, kände på mig att du skulle skriva ;)

Hade dock för mig att man fick göra 3års och kvalitet på "vilken åsna som hellst" nu för tiden? Bland annat för att dom vill locka medlemmar? Eller hur står det till, har här inte varit nån tråd om det nånstans? Att dom öppnar för alla?

Nu är det inte så att jag är något fan av just 3års, tycker ofta det blir en rättvisare bedömning på kvalitén men det är kanske vara så jag upplever det..

Hur funkar det i asvh nu?
Är det bara dom som gått igenom på bruks som kan lösa licens eller kan "alla" lösa på sin hingst?
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Nej det enda de öppnat upp är att även de som är reggade på grå papper får deltaga igen, hästen måste vara registrerad i asvh för deltagande i alla asvh arrangemang vilket alltså gäller såväl 3 års, kvalitet och 4-7 års championaten i flyinge. Så för ej asvh registrerad unghäst finns bara falsterbo kvar att starta i, vilket ju är lite trist om man får fram en bra häst. Dock vet jag som sagt inte vad som gäller om man kan på något sätt tilläggsregistrera SH häst i asvh för att deltaga iom att man kan det med importer, dock vore det ju då lika bra att de accepterade att de reggades där som föl så kanske är det inte möjligt ? Har inte satt mig in i det iom att det inte berör mig, såg bara ändringen i hingstreglementet när jag läste igenom det nya häromdagen.

Vad gäller licenser kan man bara lösa licens för godkänd hingst.
Fullständigt avelsvärderad hingst kan lösa betäckningsbevis.

Ej fullständigt avelsvärderad hingst kan alltså inte längre lösa någonting längre i asvh och därför ej ge registreringsbar avkomma i asvh om jag tolkat det rätt. Läs nya hingstreglementet på asvhs sida så ser du reglerna.
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Jag fick först inte riktigt ihop hingst- o sto-reglementet här men läste igen...

Hingstereglementet:
"Hingst som ej avelsvärderats och kvalitetsgraderats kan ej ge registreringsbar
avkomma i Grundstambok för svenskt varmblod"

Ur sto-reglementet (nytt för 2013 har inte kommit än)
"Bilaga avd. III
Övriga hästar av varmblodig ridhästtyp. Om härstamning kan verifieras anges sådan. ...........
Raskod: 59 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9501)"

Min tolkning är att en avkomma som TS`s planerade skulle gå att grund- eller tilläggsregistrera i Bilaga III (men inte i Grundstambok), och därmed få delta i alla asvh-bedömningar. DNA-testade föräldrar och känd stam. Ger möjlighet att via preatationer avelvärderas enligt nya regler och ev avkommor kan
"klättra" i stambokens avdelningar. Samma sak skulle det bli med t ex resultat av en tjuvbetäckning.
TS, invänta nya storeglementet och fråga sen registrator.
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Du får läsa där det står om betäckningsbevis, för att kunna registrera avkomma i asvh som föl så måste hingsten ha löst betäckningslicens eller betäckningsbevis det är betäckningsbeviset som det numera står att det enbart går att lösa för fullständigt avelsvärderad hingst (genom helt bruksprov). Kan man inte lösa betäckningsbevis så kan man inte föra språngrulla i asvh, ingen språngrulla = ingen fölregistrering.
Men som sagt jag vet inte vad som gäller med tilläggsregistrering senare om den fölregistreras i SH, dock slår de ju då ihjäl sin egen nya regel om de tillåter det så då skulle de ju lika gärna kunna regga dem redan som föl ???
 
Senast ändrad:
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Det e just sånt här som gör mig förvirrad :grin:

Jag för egen del bryr mig inte det minsta om hästen får gröna,grå, randigt eller prickigt pass, vill bara veta hur jag ska göra och vad avkomman skulle få göra.
Av dom avkommor jag har (gröna papper) har jag endast visat en på kvalitén och hoppas att visa två till -13 så det är inte så att jag slaviskt visar. Men man vill ju ha chansen om dom ligger rätt utbildningsmässigt så skulle man kunna tilläggs regga sen hade det så klart varit ett plus.

Men till en annan fråga; på SH står det att hingsten måste lämna in ett dna prov för att kunna beställa ett rapportblock, måste man göra det igen fastän att hingsten redan är DNAad ?
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Nu när jag läser så får jag också det till att avkomman ska kunna reggas i bilagorna, avdelning 1 för att båda föräldrarna är införda om jag tilläggs reggar mamman också el 3 om dom inte kan föra in mamman i grundboken?
Jag vet inte riktigt var fullbloden hamnar och om det har att göra med deras egen stam?

Mamman är http://hastkatalogen.se/showhorse.php?id=100699
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Om du läser redan på en av de första sidorna i hingstreglementet så står detta:

"Ägare till eller representant för hingst för vilken användningstillstånd lösts för svensk
varmblodsavel är skyldig att till ASVH enligt förutbestämd tidtabell rapportera samtliga ston
som betäckts och resultatet av betäckningarna året efter som grund för fruktsamhetskontroll och
registrering av avkommor. Utan denna information kan ej eventuella avkommor till aktuell
hingst registreras i vare sig Grundstambok eller till stamboken hörande registeravdelning
."

Detta är alltså språngrullan som skall rapporteras, språngrulla får du enbart om du löser licens eller betäckningsbevis. Vilket de kallar användningstillstånd ovan.

Om du går vidare så ser du följande om vilka hingstar som kan lösa betäckningsbevis :

"Betäckningsbevis kan lösas för hingst med avelsvärdebokstav EJ eller C (tilldelat fram t.o.m.
2012). Avkommor efter sådana hingstar är berättigade till registrering i Stambokens bilaga
avdelning I, under förutsättning att de uppfyller härstamningskraven i övrigt för respektive
avdelning "

= hingstar som genomfört fullständig avelsvärdering (helt bruksprov räcker alltså inte ens med bara en fas).

Ej avelsvärderad hingst kan alltså inte lösa något betäckningsbevis och har därför inte något som de kallar användningstillstånd och därmed ingen språngrulla i asvh och kan därför inte registrera avkommor i asvh varken i grundstamboken eller i registerna.
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Tack!:bow:

Det e just sånt här som gör mig gråhårig ;) Där av tråden här för att jag vet att här är många som är bättre på att tyda reglerna och kan dom innan och utan :laugh:
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

"Ägare till eller representant för hingst för vilken användningstillstånd lösts för svensk
varmblodsavel är skyldig att till ASVH enligt förutbestämd tidtabell rapportera samtliga ston
som betäckts och resultatet av betäckningarna året efter som grund för fruktsamhetskontroll och
registrering av avkommor. Utan denna information kan ej eventuella avkommor till aktuell
hingst registreras i vare sig Grundstambok eller till stamboken hörande registeravdelning
."

Detta är alltså språngrullan som skall rapporteras, språngrulla får du enbart om du löser licens eller betäckningsbevis. Vilket de kallar användningstillstånd ovan.

Om du går vidare så ser du följande om vilka hingstar som kan lösa betäckningsbevis :

"Betäckningsbevis kan lösas för hingst med avelsvärdebokstav EJ eller C (tilldelat fram t.o.m.
2012). Avkommor efter sådana hingstar är berättigade till registrering i Stambokens bilaga
avdelning I, under förutsättning att de uppfyller härstamningskraven i övrigt för respektive
avdelning "

= hingstar som genomfört fullständig avelsvärdering (helt bruksprov räcker alltså inte ens med bara en fas).

Ej avelsvärderad hingst kan alltså inte lösa något betäckningsbevis och har därför inte något som de kallar användningstillstånd och därmed ingen språngrulla i asvh och kan därför inte registrera avkommor i asvh varken i grundstamboken eller i registerna.

Det sista i meningen med tjocka bokstäver står inte.
Det står bara att avkomman inte kan reggas i GRUNDSTAMBOKEN vilket vi alla är överens om.

Sen står det så här på ett annat ställe : Hingst som ej avelsvärderats och kvalitetsgraderats kan ej ge registreringsbar
avkomma i Grundstambok för svenskt varmblod.

Men jag kan gå in på språngrullan och lösa en licens för honom om jag registrerar mig som hingsthållare för honom?
Så här står det på språngrullan : Avkommor till hingst som betäcker utan gällande licens registreras på gråa papper. Detta gäller även för hingstar som ej är avelsvärderade inom ASVH i enlighet med gällande hingstreglemente.

Jag fattar ingenting... Det står olika på reglementet och på språngrullan för där verkar det som att man kan lösa för vilken hingst som hellst...
 
Senast ändrad:
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Texten är kopierad rakt av från nya hingstreglementet 2013 med copy/paste så jo den fetade raden står exakt så i nya hingstreglementet, du läser möjligen inte i 2012 års variant, 2013 hittar du på nyheterna på första sidan hos asvh.

Iom att hingstreglementet precis har kommit ut så är väl inte språngrulla uppdaterad än iom att det inte är säsong så har de nog inte kastat sig över och gjort ändringarna.
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Här är länken till aktuellt hingstreglemente
http://www.asvh.se/MediaBinaryLoade...-ceaa84ea515b&MediaArchive_ForceDownload=true

Lite knepig indelning med texten under rubrikerna men sist under punkt 2. Avelsvärderingens grunder hittar du texten som jag kopierade som du inte hittade.

Direkt efter det så kommer paragraf 3 som du hittar resten av texten i om vilka som kan lösa "användningstillstånd" i de olika formerna.

Iom att det klart och tydligt framgår vilka som kan lösa användningstillstånd och lika klart framgår att detta måste vara löst för att överhuvudtaget registrera avkomma såväl i grundstambok som register så är inte slutsatsen svår att dra att enbart fullt avelsvärderade hingstar kan regga föl i asvh from i år.
 
Sv: Att använda egen hingst på eget sto

Har nu pratat med asvh, det är bara att få in på språngrullan och lösa en ett-sto-licens för honom och regga stoet på honom. Ev avkomma får grå papper i passet.

Men tack iaf för hjälpen om alla regler:)
 

Liknande trådar

Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 789
Senast: dobbis
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 847
Senast: Kisseninan
·
Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Fenestra
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 228
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp