Att åka tåg själv

Emmajohanson37

Trådstartare
Hej, jag har en dotter som är 14 år och hon vill åka och hälsa på sin vän som bor i Östersund. Det tar en dag att åka och man ska byta en tåg. Jag undrar om det är en bra ålder för att åka tåg själv..

Hej, jag har en dotter som är 14 år och hon vill åka och hälsa på sin vän som bor i Östersund. Det tar en dag att åka och man ska byta en tåg. Jag undrar om det är en bra ålder för att åka tåg själv..

Det borde inte vara några problem om dottern är mogen och "världsvan" i sitt beteende. Se till att hon har pengar och telefon så att hon klarar sig om det skulle hända något oförutsett :)

Se också till att kompisens föräldrar är välinformerade så att hon blir uppmött osv :)

Jag var 10 år när jag åkte tvärs över Sverige själv utan problem, min syster var nog 3-4 år äldre innan hon vågade sig på samma resa. Så det beror ju helt på hur man är som person.

Ja varför inte? En frisk normalbegåvad tonåring klarar sådant utan problem. Jag hade aldrig ens funderat på om det skulle gå när mina barn var i den åldern. Det var helt självklart att de klarade sådana saker. Det är ju inte ens ett främmande språk de behöver hantera. Har man aldrig åkt tåg eller är helt ovan vid att ta något ansvar själv så kan det givetvis vara klurigt men då får man träna på det innan :)

Ja och nej säger jag. Självklart beroende på hur moget barnet är, men också om bytet är i Stockholm. Jag minns fortfarande när jag som femtonåring missade mitt byte i Stockholm (kombination av försenat tåg och långt mellan spåren) och personen på SJs kundtjänst sa att sista anslutande tåg hade gått och gav mig rådet att sova på stationen. Det var innan mobiltelefoner och Swish så jag ringde mina föräldrar från en telefonkiosk och grät och de ringde SJ som då kunde fixa en kombination av tåg och taxi så att jag kom dit jag skulle.

Flera år innan reste jag dock regelbundet längre tågresor med byte i Göteborg, men det är i mitt tycke en mycket enklare station att hitta på. Stockholm C är stor och krånglig, med spår på två plan och knasigt placerade rulltrappor.

Flera år innan reste jag dock regelbundet längre tågresor med byte i Göteborg, men det är i mitt tycke en mycket enklare station att hitta på. Stockholm C är stor och krånglig, med spår på två plan och knasigt placerade rulltrappor.

Jag håller iofs med om att Stockholms C kan vara lite krånglig att hitta på, men spår på två plan? Det är det ju inte om man inte räknar tunnelbanan. Och det är ju väldigt svårt att lyckas gå dit av misstag eftersom det är ett par hundra meter bort och tunnelbanespärrar emellan :)

Jag håller iofs med om att Stockholms C kan vara lite krånglig att hitta på, men spår på två plan? Det är det ju inte om man inte räknar tunnelbanan. Och det är ju väldigt svårt att lyckas gå dit av misstag eftersom det är ett par hundra meter bort och tunnelbanespärrar emellan :)

Går man inte en trappa ner för vissa pendeltåg också?

Min dotter med kompis åkte till Göteborg från Västerås själva när de var 13 år gamla, de blev upphämtade på stationen av min syrra och hennes man men sen klarade de sig själva i Göteborg med spårvagn under tre dagar. De ringde ibland till syrran eller hennes man för att fråga vilken spårvagn de skulle ta men letade rätt på rätt vagn själva. När de skulle åka hem fick de ta sig själva till stationen och ta tåget hem till Västerås igen.

Det beror ju lite på vart hon ska byta tåg osv men reser hon på dagtid hade jag inte sett några problem alls med det.

Det beror lite på hur snabba bytena är? Jag har själv, i vuxen resvan ålder, haft problem att hinna med när det är kanske högst 5 minuter från ankomst med ett tåg till nästa anslutningståg går iväg. Inte bara hinna med, utan hitta rätt om det är en större station!

Har hon gott om tid mellan tågen, är det inga problem. Det brukar finnas vänliga hjälpredor på större stationer, som kan visa vart man ska gå.

Jag lyckades för inte alltför längesedan hoppa på fel tåg - jag skulle till Göteborg, och hade typ 3 - 4 minuter på mig att rusa längs perrongen. Klev på ett X2000 som jag trodde var rätt ... och ett stort antal mil senare förklarade konduktören att jag satt på X2000 på väg mot Stockholm..... Det ordnade sig ju till slut, men jag blev rejält försenad och kände mig rätt korkad....

Jag hade snarare undrat vad det
Det beror lite på hur snabba bytena är? Jag har själv, i vuxen resvan ålder, haft problem att hinna med när det är kanske högst 5 minuter från ankomst med ett tåg till nästa anslutningståg går iväg. Inte bara hinna med, utan hitta rätt om det är en större station!

Har hon gott om tid mellan tågen, är det inga problem. Det brukar finnas vänliga hjälpredor på större stationer, som kan visa vart man ska gå.

Jag lyckades för inte alltför längesedan hoppa på fel tåg - jag skulle till Göteborg, och hade typ 3 - 4 minuter på mig att rusa längs perrongen. Klev på ett X2000 som jag trodde var rätt ... och ett stort antal mil senare förklarade konduktören att jag satt på X2000 på väg mot Stockholm..... Det ordnade sig ju till slut, men jag blev rejält försenad och kände mig rätt korkad....
Oj jag hade aldrig vågat ha fem minuters bytestid. Mina tåg är sena 7 av 10 gånger

Jag hade inte vågat släppa iväg min tjej, men det svaret är utifrån egen erfarenhet av att ha blivit antastad på tåg... Har också som tonåring känt mig väldigt olustig på tåg med män som satt sig för nära och jag som ung vågade inte sticka ut/säga ifrån. Hellre flyg isåfall.

Beror helt på dottern.
Är hon världsvan och ''kan'' detta är det ju lugnt. Skillnad om hon blir orolig av att vara själv/runt mycket folk.

Sen att hon har vett nog att inte följa med någon ''snäll'' människa som ska hjälpa till. Skulle oroa mig mer för just sånt.

Som @Monkie skrev finns det väldigt äckliga typer och många vågar/vill inte vara ''oförskämda'' och göra en grej av det. Been there done that.

Två kompisar som åkte känns mer ok, men då kan de också trigga varandra till farliga situationer. Så som det blir när man vill vara tuff och ha roligt.

Det verkar lite som att det är första gången hon ska åka själv?

Jag hade inte hat några problem med det, men hade låtit henne tågträna lite innan i så fall :)

Följ med henne till tåget och försök få tag på en av konduktörerna som jobbar, alt låt din dotter prata vid biljettkontrollen, och förklara att det är första gången hon åker tåg själv och att de gärna exempelvis får berätta för henne exakt vilket spår tåget går ifrån vid bytet. De brukar alltid ropa ut i högtalarna ".. och för resande mot bla bla bla, så avgår tåget vid..." men jag brukar ofta fråga direkt en gång extra om jag skulle vara osäker.
Vart är det själva bytet sker?

Min dotter har åkt själv här uppifrån ner till långt ner i söder när hon var i den åldern, både med buss, flyg och tåg (1-2 byten beroende på färdsätt, men alltid minst 1 byte) och det har gått galant, men som andra undrar, var är tågbytet nånstans? Tågbyte i Stockholm eller Sundsvall är enorm skillnad på liksom..

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 276
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
627
Senast: ufot
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 079
Senast: KesoNeso
·
Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama