Emmajohanson37
Trådstartare
Hej, jag har en dotter som är 14 år och hon vill åka och hälsa på sin vän som bor i Östersund. Det tar en dag att åka och man ska byta en tåg. Jag undrar om det är en bra ålder för att åka tåg själv..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej, jag har en dotter som är 14 år och hon vill åka och hälsa på sin vän som bor i Östersund. Det tar en dag att åka och man ska byta en tåg. Jag undrar om det är en bra ålder för att åka tåg själv..
Flera år innan reste jag dock regelbundet längre tågresor med byte i Göteborg, men det är i mitt tycke en mycket enklare station att hitta på. Stockholm C är stor och krånglig, med spår på två plan och knasigt placerade rulltrappor.
Jag håller iofs med om att Stockholms C kan vara lite krånglig att hitta på, men spår på två plan? Det är det ju inte om man inte räknar tunnelbanan. Och det är ju väldigt svårt att lyckas gå dit av misstag eftersom det är ett par hundra meter bort och tunnelbanespärrar emellan
Jo, och det är ju egentligen samma plan (om jag tänker efter @Imogen) eftersom man sen går upp en trappa igen för att komma till plattformarna. Det är även en del regionaltåg som går från de spåren, inte bara pendeltåg.Går man inte en trappa ner för vissa pendeltåg också?
Min dotter med kompis åkte till Göteborg från Västerås själva när de var 13 år gamla, de blev upphämtade på stationen av min syrra och hennes man men sen klarade de sig själva i Göteborg med spårvagn under tre dagar. De ringde ibland till syrran eller hennes man för att fråga vilken spårvagn de skulle ta men letade rätt på rätt vagn själva. När de skulle åka hem fick de ta sig själva till stationen och ta tåget hem till Västerås igen.Hej, jag har en dotter som är 14 år och hon vill åka och hälsa på sin vän som bor i Östersund. Det tar en dag att åka och man ska byta en tåg. Jag undrar om det är en bra ålder för att åka tåg själv..
Går man inte en trappa ner för vissa pendeltåg också?
Oj jag hade aldrig vågat ha fem minuters bytestid. Mina tåg är sena 7 av 10 gångerDet beror lite på hur snabba bytena är? Jag har själv, i vuxen resvan ålder, haft problem att hinna med när det är kanske högst 5 minuter från ankomst med ett tåg till nästa anslutningståg går iväg. Inte bara hinna med, utan hitta rätt om det är en större station!
Har hon gott om tid mellan tågen, är det inga problem. Det brukar finnas vänliga hjälpredor på större stationer, som kan visa vart man ska gå.
Jag lyckades för inte alltför längesedan hoppa på fel tåg - jag skulle till Göteborg, och hade typ 3 - 4 minuter på mig att rusa längs perrongen. Klev på ett X2000 som jag trodde var rätt ... och ett stort antal mil senare förklarade konduktören att jag satt på X2000 på väg mot Stockholm..... Det ordnade sig ju till slut, men jag blev rejält försenad och kände mig rätt korkad....
Jo, det var därför det blev så kort bytestid, vi var sena! Och jag kutade till fel X2000.....Jag hade snarare undrat vad det
Oj jag hade aldrig vågat ha fem minuters bytestid. Mina tåg är sena 7 av 10 gånger