Att äga travhäst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Perlepojken
  • Startdatum Startdatum
P

Perlepojken

har idag diskuterat olika former utav att äga travhäst. finns ju som sagt flera olika möjligheter att äga en häst på, tex leasingavtal,andelshäst eller ha sin häst i träning hos en proffstränare.

För ett leasingavtal är det väldigt noga med att man redan från starten är väldigt noga med vad som skrivs ner på avtalet. enligt stc så ligger ett leasingavtal oftast på 70/30. jag skulle själv aldrig leasa en häst om jag inte fick 80/20 men som sagt ingen bra form utav hästägande för min del.kan lätt uppstå konflikter mellan ägare och leasingtagare om inte avtalet är noggrant skrivet.Andelshäst tycker jag är en väldigt bra ägarform för dom som kanske inte orkar ha häst i träning själv eller ett ännu bättre sätt att få nya bekanta på då man brukar ibland vara 50 personer på en häst.Men i mina ögon att ha sin häst i träning hos en proffstränare måste va helt klart den tråkigaste ägarformen då jag tycker träningen för hästen är det största nöjet då dina kunskaper sätts på prov, och se vad det hela leder till för resultat på travbanan. följa hästens utveckling och få hela äran utav att det förhoppningvis leder till framgångar.att äga och träna travhäst är som att träna fram en elit idrottsman.och tänk på att det är nästan aldrig hästens fel om den inte presterar så som du vill, felet ligger oftast hos en själv som tränare.hästar ger allt bara dom får dom rätta förutsättningarna!
vad tycker ni?

Sv: Att äga travhäst

Menar du att alla hästar kan prestera lika bra bara man gör rätt och hittar nyckeln?

Nä, där håller jag inte med dig. Alla hästar kan inte springa lika fort av olika anledningar.

Håller me dig. Alla hästar kan inte springa fort. Det spelar ingen roll om dom har perfekt förhållanden men dom räcker inte till iallafall. Det vet ju alla. Gillar dom hästarna som gör så gott dom kan även om dom aldrig går fortare än 20.

nej absolut inte. nej det är precis som med människor man kan inte vara bra på allt men jag jag menar att det är oftast tränarens fel att inte hästarna räcker till då kunskapen om hästen kanske är för dålig.

Nja, jag tror att jag förstår hur du tänker men du formulerar dig helt obegripligt.

Jag TROR att du menar att tränarna i vissa fall är bättre på att träna häst än att se till individen och att lägga pusslet för att komma fram till varför det inte fungerar som man tror att hästen kan prestera?

Ofta så handlar sånt både om erfarenhet och ekonomi tror jag. Och till viss del hästkänsla så klart.

Jag håller nog inte riktigt med om att det tråkigaste som finns är att ha häst i proffsträning.
Hos de aldra flesta tränare kan man själv vara med och köra och i samråd med tränaren bestämma upplägg för sin häst ( så länge det är rimliga krav). Det är lite upp till dig själv hur mkt du vill engagera dig. Alla har ju inte tid med den dagliga skötseln även om man har kunskap, och en del har tid men inte tillräcklig kunskap;)

Jag tycker det är roligast att träna själv, men har gärna häst ihop med andra som inte har möjligheten att träna själv. Leasing är ett perfekt sätt att ha häst på om man inte har möjlighet att köpa sin häst. Många leasar ut ston och tar tillbaka dom senare till avel, ser inte vad problemet skulle vara med leasing. Man skriver ett kontrakt...och hur många % det bestämmer man själv.
Och tur är det ju att det finns tränare för alla dom här som ser tjusningen med att klappa sin häst ibland och bara vara med i vinnarcirkeln... Tänk om alla skulle behöva träna sina hästar själva, skulle nog inte fungera då.

Båda formerna kan ju vara roliga beroende på vad man vill ha ut av travet. Jag kanske t e x är uppfödare och då hinns det inte med att träna häst så ett proffs är då ett utmärkt allternativ. Själv har jag bara tid att träna två hästar så vill jag äga fler så får det bli hos ett proffs.

Kl* Vilken tråd ska jag vända mig till om jag vill ha lite allmän tips om körning o.s.v? Jag har nyss kört in min islandshäst och det finns vissa saker som jag skulle vilja ha lite råd om.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 009
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Tänker att jag frågar er som vet det mesta här och har varit med om mycket.. Jag köpte en häst för 4 månader sedan som det varit en hel...
Svar
11
· Visningar
3 010
Senast: Yttik
·
Trav Jag har ju mina första riktigt unga travhästar i stallet nu och håller också på att välja hingst inför årets betäckningar. Så jag har...
Svar
3
· Visningar
1 387
Senast: Djurjouren
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 801
Senast: Trygg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar