Atros / Unghund

Sv: Atros / Unghund

Kommer ägaren någon vart om hon försöker kräva att uppfödaren skall stå för en Operation på strömsholm?

Varför i hela h----e skulle hon kräva det???????

Nog för att det är förbaskat korkat av uppfödaren att avla på en icke friröntgad tik oavsett hennes förfäder... men när man då köpt en valp trots denna vetskap så var det väl rent oförskämt att komma & försöka kräva att uppfödaren skule stå för en operation?

Sant! Men hur syns det att det inte är pga övervikt/skada det uppkommit, utan skall vara ärftligt?

Kommer ägaren någon vart om hon försöker kräva att uppfödaren skall stå för en Operation på strömsholm?

Ägaren kommer som sagt inte någonstans med att kräva uppfödaren på detta. Pga artrosen i sig är inte ärftliga utan enbart en ökad benägenhet att utveckla denna.

Att ägarens egen försäkring inte täcker är det pga av att den inte varit heltäckande försäkrad, eller är det den dåliga prognosen som det är på dessa operationer?

/Camilla

Att ägarens egen försäkring inte täcker är det pga av att den inte varit heltäckande försäkrad, eller är det den dåliga prognosen som det är på dessa operationer?

/Camilla

En anledning kan vara just att tiken inte är friröntgad. En del försäkringsbolag har som villkor för att ersätta höft och ledproblem att föräldrarna ska vara friröntgade och att försäkringen tecknas innan en viss ålder. Sen vill jag minnas att det kan skilja från ras till ras.

Det behöver ju dock inte vara anledningen i det här fallet.

En anledning kan vara just att tiken inte är friröntgad. En del försäkringsbolag har som villkor för att ersätta höft och ledproblem att föräldrarna ska vara friröntgade och att försäkringen tecknas innan en viss ålder. Sen vill jag minnas att det kan skilja från ras till ras.

Det behöver ju dock inte vara anledningen i det här fallet.

Försäkringsbolaget täcker inte den operationen pga att mamman inte är röntgad.
Rasen är Amstaff & vad jag vet finns det inga KRAV röntgen av föräldradjur :confused:

Förstår mig inte på att köparen har fundering på att kräva sin uppfödare på pengar för operationen pga hundens försäkring inte täcker det.
Läste någonstans att det är en relativt ny typ av operation & att det inte är många försäkringbolag som täcker det.

Då var det som jag misstänkt.
Det finns ju inga krav på att föräldrarna inom rasen måste vara röntgade.
(Dock tycker jag det är sjukt att det inte är ett krav på en så redan "trasig" ras, eller ja det borde det vara inom alla raser innan man avlar)

Samma här! Har en Rottis som började halta helt plötsligt en dag när han var ca 3-4 år. Röntgen visade lätt artros i vänster armbågsled. Han haltade länge efter vila, aldrig efter promenad. Började ge glucovett samt gå på hundsim en gång i veckan, han promeneras som vanligt och nu har han inte visat tecken på hälta alls på över ett år:) Han mår toppen. Använder back on track armbågsskydd och BoT täcke efter simningen samt en stund på morgonen på vintern oxå. Hans försäkring täcker inte därför att hans mamma inte var röntgad. Pappan var det men det räcker inte. Jag tycker absolut att han verkar må bättre av att hållas igång ordentligt, det är ju efter vila som stelheten har trätt in..

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Nenne1
·
Övr. Hund I mina hundinförskaffartankar (chihuahua nr två) har jag allt mer börjat överväga en unghund eller vuxen omplacering snarare än en valp...
Svar
18
· Visningar
1 550
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Jag har en 1årig tik som är 50% Schäfer 25% Jämthund och 25% Kungspudel, det är klart att hon har ''problem'' med båda frambenen men...
2
Svar
28
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka