Atli vs Reynir

Elina8

Trådstartare
Hej, jag är medryttare på en islandshäst och i brist på tränare tänkte jag börja öva lite "islandsridning" med honom. Har tidigare ridit "vanlig dressyr" på honom.

Iaf, så lånade jag hem lite böcker, bla. "Atlis verktyg till islandsryttare" och "Reynirs ridskola" (tror titlarna blev rätt) och nu har jag börjat läsa lite i dom, MEN... Jag upptäckte att de båda böckerna motsäger varandra något enormt. Självklart förstår jag att alla inte rider på samma sätt och att detta är deras sätt att rida, men när de började med vilka hjälper som var framåtdrivande och förhållande (vikthjälperna alltså) så sa Atli att om man flyttar vikthjälpen framåt (typ lutar sig framåt för att inte virra till det) så driver man, medan Reynir sa att luta sig framåt var förhållande/bromsande. Och tvärtom...

Jag tycker att bådas förklaringar till varför hästen uppfattar hjälpen så som den gör lät naturliga och realistiska, men jag ,menar, hästen kan ju inte uppfatta en hjälp som både drivande och bromsande!:confused:

Så vilket är det som gäller, eller beror det bara på vad man väljer att lära hästen?

Någon som testat båda och vet vilket sätt som är lättast för hästen att lära sig?
Eller spelar det ingen roll?

Tacksam för alla synpunkter och svar, jag är något kluven över vilken metod jag ska välja eftersom båda verkar bra.:bow:

Sv: Atli vs Reynir

det beror ju på vad man lär hästen.

En väldigt känd hingst av svart valör tar "bakåtlutande" som drivning medan t.ex. mina tar det som förhållande.
Det är helt upp till den som utbildar hästen ..

Min häst stannar el bromsar vid bakåt lutning och ökar vid framåt lutning. Har varit på kurs med Hinrik Sigurdsson där vi lärde oss detta.
Det är väl lanske fel o säga lutning för det är en sån liten ändring på sitsen bara som Hreifi har lärt sig vad det betyder.
Fungerar väldigt bra måste jag säga.

Jag har också arbetat mest "bakåt" som förhållande från dressyren, så det känns nog mest naturligt för mig. Men när han skrev om flyktinstinkten och att hästen försöker komma undan hjälperna, och att all som kommer bakifrån är framåtdrivande så lät det rätt realistiskt det med.

Får väl se om min sköthäst reagerar mer på det ena sättet, annars är det väl bara att köra på med det som känns bäst för mig.

Tack för era svar!

Fast det där med flyktinstinkten kanske först och främst gäller unghästar under inridning. De kan bli mkt rädda om ryttaren kommer i obalans framförallt i "bakvikt".
En inriden häst har ju lärt sig att hantera ryttarens vikt på ett annat sätt. Vissa förblir dock väldigt känsliga och blir lätt skrämmda om ryttaren hamnar i "bakvikt" dvs efter hästens rörelser.

Min häst stannar el bromsar vid bakåt lutning och ökar vid framåt lutning. Har varit på kurs med Hinrik Sigurdsson där vi lärde oss detta.
Det är väl lanske fel o säga lutning för det är en sån liten ändring på sitsen bara som Hreifi har lärt sig vad det betyder.
Fungerar väldigt bra måste jag säga.

Min är tvärtom.

KL

Varför luta sig åt något håll?

Det bästa är väl om man bara kan göra en lätt justering med sitt bäcken, då behöver man inte hamna i fram-eller bakvikt med överkroppen. Vinkla bäckenet frammåt = avlastningssits, vinkla bäckenet bakåt = samlande (hästen gör likadant). Neutralt bäcken, dvs man sitter rakt upp och ner som om man står = neutral sits, dvs man är nöjd med det hästen gör.

Om man lutar sig frammåt för att hästen ska stanna eller sakta av, så känns det som att det är stor risk att hästen stannar/saktar av på framdelen. Om man lutar sig bakåt för att driva frammåt så känns det som att det är stor risk att hästen springer iväg, dvs använder skjutkraft istället för bärighet. Man vill vara så nära hästens tyngdpunkt som möjligt helatiden, annars svarar hästen med att försöka "hinna i kapp" vilket resulterar i att hästen hamnar på framdelen och skjuter på med bakdelen.

Nu kanske ni inte menade att man skulle luta sig med överkroppen åt något håll, men jag ville ändå bara kommentera det.

Frammåtdrivande hjälper kan i övrigt vara röstkommando, bryta av hästens takt med sitsen och ge signal för taktbyte, en lätt toutch med spöet på ett ställe som ni lärt in betyder "fram" etc.

Förhållande hjälper kan vara röstkommando, spöt på bogen, bryta av med sisten, samt en jämn förhållning i tygeln.

//Julia

Självklart menar jag inte att man ska luta sig med överlivet, utan jag skrev "typ luta sig framåt, för att inte virra till det." för att alla skulle förstå. Jag menar vikthjälp framåt kanske jag tänker som en vikthjälp, precis som du säger, där man vinklar bäckenet och på så sätt förflyttar vikten an aning framåt för att driva. Medan en annan kanske uppfattar vikthjälp framåt den vikthjälpen som de använder för att hästen ska gå framåt, i vissa fall vikthjälp bakåt.

Jag du förstår, det kan bli ganska virrigt, jag vet inte om du förstod vad jag menade, men min tanke var bara att om man säger "typ luta sig framåt" så förstår de flesta nog vilken vikthjälp jag menar även om de flesta vet själva att man inte aka luta hela sig, utan bara flytta vikten.

Men sen måste jag faktisk tillägga att det inte är alla hästar som lyssnar på små hjälper direkt utan när man lär in dem måste man ibland vara lite övertydlig. Som när jag skulle lära en häst galoppskänkel (tidigare rusade han bara in i galoppen) så fick jag överdriva jättemycket och sen kunde jag trappa ner mer och mer när han väl hade fattat vad jag ville och nu lyssnar han på ett lätt tryck med förhållning och lätt tryck med skänkeln.

Självklart finns det hästar som inte är så känsliga, pga felaktig ridning. Det viktiga då är att man inte börjar med grova, "överdrivna" hjälper för att de ska förstå, utan att man börjar med de minsta signalerna och sedan ökar på gradvis tills hästen reagerar. Då får hästen en chans att reagera så tidigt som möjligt, och det blir lättare för hästen att förstå de finare hjälperna efterhand.

//julia

Inte riktigt, men det kanske var det du menade =)

Du skrev att du fick överdriva mycket för att sedan trappa ner. Det du däremot inte skrev var det som jag påpekade som viktigt, nämligen att man inte överdriver direkt, utan att man ger hästen de fina, små signalerna först för att gradvis öka på ända tills hästen reagerar, så att hästen får en chans att svara på hjälpen innan den blir allt för grov.

//Julia

Om jag måste göra ett val mellan dessa böcker skulle jag välja Reynirs trots att Atlis är mer pedagogisk. Men Atlis säger emot det mesta som jag sysslar med inom ridning.

Jo, det förstås. Det var så jag menade iaf, men om han hade lyssnat på små signaler hade han ju knappast rusat in i galoppen heller.

Ska jobba på min tydlighet litegrann så det inte blir så mycket missförstånd.

Tack för era svar

Det finns inte en sak som "gäller" när det handlar om ridning och utbildning av ekipage (det är oftast inte bara hästen som behöver tränas :cool: ). Detta är ju en av ridningens tjusningar också; att det finns många vägar att gå till "målet". Nu har jag iofs inte hört talas om nån som verkligen gått i mål - Eyolfur själv säger ju att det tar typ 200 år att lära sig rida ...

För att bedöma vad som verkar bra eller rimligt måste man se till helheten, och inte bara delar. Det du gör i grunden, skall ju kunna funka logiskt som beståndsdel i svårare övningar senare i utbildningen - och därför tror jag inte på "metoder". Speciellt inte ur böcker, det är bättre med verklighet och tränare som man kan ställa motfrågor till, och som kan hjälpa just mig i dagens situation.

Har för flera år sedan ridit för Atli, och gillar därmed hans bok.Men idéerna är långt mycket mera än vad som tecknats ned i den skriftliga versionen.

Okej, några exempel på vad du inte gillar? Har inte läst hela så noga än, det kanske är något jag kan tänka på.

Alla har olika sätt att träna hästarna & det är bara att välja ut vad som passar en själv bäst.
Jag är en sån som tror att allt funkar bara man tror på det själv.

Måste tillägga att jag tycker mkt i såna här böcker är "tjafs" som man hade kunnat lista ut själv.
Tragglade igenom Reynirs ridskola men tycker hans träning innehåler för mkt arbete från marken för min smak, i Atlis bok fick jag tips på lite olika övningar att ha med när jag håller lektion & tränar själv.

Men vill jag lära mej & träna dressyr & vanlig ridning så läser jag hellre ngt av Kyra K eller ngn av de andra dressyrryttarna, ärligt talat:angel:

Mamma provade Atlis verktyg på 19-åriga Askja förra året och de lärde sig snabbt fram, neutral, stanna. Alltså att flytta tyngdpunkten framåt för att gå och bakåt för att stanna. Varken skänkel eller bett behövdes men ibland en liten smackning för att komma i gång.

På de tecknade bilderna i Atlis bok är överlivet tydligt framför resp bakom lod men i texten kan man läsa: "Så småningom kan man flytta tyngdpunkten mer osynligt. Det är till och med möjligt att luta sig bakåt samtidigt som man med tyngdpunkten ger signal framåt och tvärtom."

Senast ändrad:

Måste tillägga en gång till, sedan ska jag sluta.

Om man gått ridskola(iaf för vanliga hästar) samt läst böcker om ridning & dressyr så står det att man ska få hästen att öka genom att driva med sätet & luta sig mer bakåt, det är så alla dressyrryttare jag vet, rider.
Därför har jag anammat det själv.
Hursomhelst lär man sig alltid att hellre luta bakåt än framåt, i alla situationer.
Luta framåt lär man sig inte på vanliga ridskolor, enda gångerna är när man ska stå i 2 eller 3 punktsits när det är aningen oundvikligt att man hamnar framåt.

Liknande trådar

Islandshäst Jag har precis avslutat ett lånat exemplar av Börja rida islandshäst- Reynirs ridskola. Jag gillade den verkligen. Tyvärr verkar den...
Svar
3
· Visningar
1 372
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 793
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 677
Dressyr Jag har ridit i närmare 25 år och det är inte utan att jag skäms att jag just kommit på att jag helt missuppfattat detta med att rida...
2
Svar
33
· Visningar
6 925
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar