Åtgång vid fri tillgång?

Hannely

Trådstartare
Detta kanske är helt omöjligt att svara på... Men värt ett försök! Jag har svårt att uppskatta hur mkt min tvååring äter av hösilaget, då vi ställer ut en bal i hagen och inte är 100 på hur mkt balarna väger.... Hösilaget har en ts-halt på 44% och är lite hackat för att lättare lossna ur balen. Till min fråga, nån som har uppskattat hur mkt som går åt på fri tillgång för sin egen häst, och vill ge mig lite riktvärden att gå på?
 
Sv: Åtgång vid fri tillgång?

För min tvååring, ca 10 kg hö, alltså inte hösilage. Har hösilage from nu, men det har en ts halt på 77% så det är lite svårt att jämföra :crazy:
 
Sv: Åtgång vid fri tillgång?

Men det borde kanske gå att jämställa om man räknar kg ts? I så fall käkar ju din 8,4 kg ts (om höt ligger på 84%), vilket då ger 19 kg av mitt hösilage. Det låter rimligt.
Kom gärna med fler exempel, så kan jag räkna ett medel! :)
 
Sv: Åtgång vid fri tillgång?

Mina två (9-årig arabvalack, 400 kg, maxad D, och 1½årigt arabsto, ca 350 kg, D-ponny) äter ungefär 15 kilo hösilage var per dag. (Ca 60% TS) Fri tillgång dygnet runt. Går ute minst 12 h/dag, står i kallstall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 951
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 571
Senast: Mia_R
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
Anläggning Hej! Min häst står just nu i en liten sjukhage och jag funderar på hur jag enklast kan lösa fri tillgång på hö till henne. Problemet är...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp