Åtgång av hö och spån mm

S

super mario

Ni som har hästar med fri tillgång på hö, hur mycket åtgång är det ungefär? Hur mycket tror ni det går åt till en stor häst och två c- ponnyer?
Sedan är det bädden, ni som har bädd med torv i botten o sedan spån uppepå, hur mycket går det åt per månad tror ni till mitt antal hästar?

Sv: Åtgång av hö och spån mm

När det gäller fri tillgång så beror det väldigt mycket på hästarna som individer och inte minst ute temperaturen.

Jag har halvblod och fullblod om jag tar mina unghingstar som exempel ett var de fram tills för en vecka sedan 4 st. De åt en stor bal på mellan 2 - 5 dagar beroende på om det var minusgrader eller flera plusgrader.
I en annan hage går fyra ston vuxna men med mycket fullblod i. De gör av med en bal av samma storlek på mellan 3 - 4 dagar. De reagera alltså inte på samma sätt på ute temperaturen som hingstarna men har ju inte heller samma behov som växande hingstar.

Så hur mycket dina kommer att göra av med blir ju helt beroende på vilken typ och ålder du har på dem samt till viss del även värdena på höet.

min stora häst och d-ponnyn käkar en 220kg höbale på 10 dagar +- nån dag beroende på teperatur.

Håller med Masse. Åtgång utifrån ras etc.

Använder torv enbart. Beroende på foderintag och skitighet går det åt ca 4 balar per box att börja med. Sedan gör jag av med en eller 2 per vecka och häst. Har bädd.

Skulle gissa på en hösilageboll/vecka, beroende på om det är 250 kg eller 500, det kan ju variera hemskt mkt.
För grannen gick det 1 /vecka iaf, ca 300 kg.

min stora häst och minishetis åt sin senaste bal på två veckor, den låg på 300kg, dock var det plusgrader då. Sedan har de i stort sett fri tillgång på hö dygnet runt, antar att det kanske spela in lite.

Jag har ett halvblod, en d-ponny och en ridponny som är 9 månader. De äter mellan 30 och 40 kg hö per dygn beroende på väder och vind. Ofta har de lite kvar i hagen på kvällen och lite i boxen på morgonen, men jag har valt att fodra lite mer och vara säker på att de får tillräckligt.

min stora häst och minishetis åt sin senaste bal på två veckor, den låg på 300kg, dock var det plusgrader då. Sedan har de i stort sett fri tillgång på hö dygnet runt, antar att det kanske spela in lite.

Vågar man ha en bal så länge? :crazy:
Tycker våra brukar börja lukta illa sista dagarna trots att de byts var 4:e/5:e dag och temperaturen sällan går över någon enstaka plusgrad.. :p

Höt kan jag inte svara på direkt. Jag har inte fri tillgång. Men jag brukar i snitt räkna på perioden höutfodring okt-maj, ca 280 dagar x antal kg/dag. Men det beroro ju också på TS i höt/hösilaget.

Till bädden med enbart torv går det 3 balar/månaden till 2 hästar. De är inne så få timmar på natten, ca 8 tim, så det blir inte så mycket högar att mocka ut. Bädden är hårt packad nu. Därför går det inte åt så mycket torv heller.

Har 2stora hästar och det går åt,
2rundbalar per månad i hagen,sedan fodrar jag dem m hö inne på natten ca 5kilo styck:)

Tack så mycket för alla svar!
Hästantal osv är bara hypotetiskt för att få ett hum om ungefär hur mycket som går åt när man så småningom ska bygga egna stallet och skaffa hästar igen.....
Man borde till två D- ponnyer räkna med 2st 500kg balar i månaden?

Hur tänker ni som låter era hästar äta över en vecka gammalt hösilage?? Brukar räkna MAX en vecka här..

Tack så mycket för alla svar!
Hästantal osv är bara hypotetiskt för att få ett hum om ungefär hur mycket som går åt när man så småningom ska bygga egna stallet och skaffa hästar igen.....
Man borde till två D- ponnyer räkna med 2st 500kg balar i månaden?

Då måste det vara kallt hela perioden. Skulle hellre räkna med minst en per vecka för att silaget inte ska hinna bli gammalt och dåligt om det stundvis är för varmt.

Åtgång är en sak och hållbarhet en annan...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 116
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka