Återväxt

J

Jet

Hur pass kraftig för en häst, är återväxten på ett fält som är slaget en gång i sommar? Början på juli var det väl.

Jag har några av hästarna på ett annat fält med återväxt, men där växer ingen klöver. Hästarna ser ut som tunnor!

Om jag ville fick jag lov att använda även fältet brevid, men det är fullt i klöver. Törs man släppa hästar där, eller blir det för kraftigt för dom? Går inte näringen ur mer & mer nu när det börjar närma sig höst?
Jag funderade isåfall att släppa ett sto med föl där. En arab som har lätt att falla ur. Fast jag vet inte...

På båda fälten har slagits ensilage till kor.

Någon som vet?

Sv: Återväxt

Är det gödslat?
Återväxten kan vara riktigt stark.
Ett par år har vi haft lika bra analysvärden på andra skörden som på första...

Ok.
Tror inte det är gödslat. Kan inte komma ihåg att det är gödslat under tiden vi bott här, 2½ år.
Bonden som har det, ska plöja upp det till våren och så nytt.
Blir klövern för kraftig, tro? :)

Vi har en del av våra hästar på bete med klöver i.
De är lagom runda och fina.
Däremot släpper vi inte ponnysarna där...

Lånar tråd....

är det ngn som vet på en höft hur mycket näringen går ner på sent augusti och september bete, jämfört med tidigare på sommaren.?

även våra går nu på återväxt vall med inslag av klöver. Vallen är noga skött med avbete av kor ett par gånger tidigare i somras innan hästarna gick där 1:a omgången. Har sedan vilat, slagits, och växt upp igen. betet är väl nu ca 1,5 dm högt, ser grönt och saftigt ut.
men näringen går väl ner betydligt nu i september jämfört med tidigare?

Det beror till stor del på vädret. Är det varmt oc soligt och gräset är på väg i blommning igen så är inte värdena låga.
Något år hade vi bättre värden på 2:a skörd än på 1:a.
Alltså, jättesvårt att säga.

Tack... det hjälper ändå ganska bra! Vallen är noggrant slagen med återväxt i soligt väder och påväg i blomning igen, späda, fräsha gröna gräs med inslag av klöver... släppte över hästarna för ett par dagar sen från den andra hagen, där vi noterade att även om det synligt finns ganska mycket bete kvar, så var de hungriga på hö när de kom in, det har de inte varit tidigare...

redan andra dagen på vallen ville de inte ens titta åt hö vid intag... måste ju iallfall vara en liten riktpinne att gräset är ganska vettigt, med tanke på hur det ser ut dessutom...

:bow:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·
Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 127
Senast: Sporthorse
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 987
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt