Återuppta körning efter lååångt uppehåll

Leoni

Trådstartare
Tänkte det kunde vara roligt att köra min travridhäst igen men är osäker på bästa sättet.

Hästen är 9 år. Inkörd som 2-åring och gick ett par lopp innan han togs ur träning och blev ridhäst vid 4 års ålder. Har därefter inte gått i vagn alls.

Tänkte jag skulle tömköra honom lite innan men är osäker på om jag vågar sätta fast honom i vagn och köra direkt efter det. Kan jag lita på att han kommer ihåg vad som gäller eller ska jag köra in honom från skratch?

Hur hade ni gjort?

klart han kommeri håg det han kan ju bli uppspelt över det hela men nog kommer han ihåg det. det är inga problem ska du se bara att sela på..

Mest troligt vet hästen vad som gäller. Men om du vill kan du ju tömköra och/eller be någon leda hästen och dra vagnen bakom honom i den höjd där den ska sitta när man spänner för. Då sitter han inte fast om han blir rädd el så.

Har du aldrig kört häst och i synnerhet travare så kan det vara bra att ta hjälp av någon med erfarenhet. Travkörning skiljer sig från "vanlig" körning. Först och främst brukar det gå fortare :p, även när man bara joggar.

Något du nog ska tänka över först är varför man slutade köra hästen? var det för att den var helt talanglös, men ändå snäll eller kan den ha varit bråkig att köra?
Om du inte är van vid att köra travare så är det bra att ta hjälp första gången, särskilt om du inte vet hur hästen reagerar. En van travmänniska i närheten kanske kan ställa upp.
De flesta "gamla" travare älskar ju att bli körda och det är väldigt roligt, så lycka till! :)

Förutom övriga tips kan det vara bra att du har en vagnstyp som hästen är van vid. Det är ju lite skillnad på en speedcart och en fyrhjulig tung flakvagn tex.
Troligen har du redan tänkt på detta, men ifall att........ :)

Hejsan!
Jag tycker du ska vara väldigt försiktig och ta hjälp av någon.. Det kan ju vara så att han inte var särskillt snäll att köra eller att han får panik när du spänner för vagnen...
Så se iallafall till att ha hjälp de första gångerna...

Tänkte på en sak till... :) Tänk på att det är STOR skillnad på travsele och "vanlig" körsele...

Lycka till!

Summasumarum.......ring tränaren som hade hästen sist och hör efter varför hästen gick ur träning, hur den var att köra osv... :idea:

Tränare är ett trevligt släkte och ställer oftast snällt upp med information :)

Det e nog som de flesta här menar, kolla upp om den har varit snäll tidigare, jag skulle nog gå i linor först och sen spänna för men jag skulle ha slag gjord, det e en billig liv försäkring. Har alltid en på nya o orutinerade pållar.

Tack alla för bra infallssvinklar! :)

Pratade med förra tränaren som sa han var snäll att köra om än lite het.

Har tömkört honom en del nu för att kolla läget och det gick utan problem och får hjälp med att spänna för för första gången nu till helgen.

Det där med slagrem var ju smart, ska nog använda mig av en sådan första gångerna iallafall.

Lycka till!
Roligt att det var en pålle som var snäll att köra. Om den kan vara het så kan du ju ev. stoppa i lite bomull första gången. Fast det vet ju du bäst, det beror ju helt på hur hästen brukar uppföra sig!
Ha det så roligt! :)

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 864
Senast: Trissa
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 491
Senast: MaRomer
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama