Återuppbyggnad

L8P8

Trådstartare
Långt om länge så blev då min lilla bruna (grå wannabee :D) häst friskförklarad. Nu återstår "bara" att vi ska bygga upp kondis, styrka och allt annat igen. Jag vill inte göra fel och av den anledningen hamna i skadeträsket igen. Iofs är det nog oundvikligt med min häst, men jag tänker göra vad jag kan för att slippa hamna där...

Om man har en häst som man har skrittat, med lite travinslag (typ 3 x 300 m per ridpass) sedan i augusti, vad är då lämplig upptrappning av träningen? Jag försökte prata med veterinären, men där fick jag väldigt svävande svar.

Hon har haft en skada (lättare blödning) på ligamentet till sesamkotbenet.

Jag vill ju gärna någon gång hålla henne frisk så länge att hon kan starta i en ft-klass, så det är ju det min träning i förlängningen ska vara inriktad på.

Snälla hjälp mig, jag känner mig ganska vilsen.

Vad har du för sopa till veterinär? En sån skada kräver ju riktig rehabträning o du borde fått ett schema från din vet. Tycker du ska googla på skadan o se om du kan hitta nån som fått ett vettigt uppbyggnadsschema.

Jag håller på att bygga upp min pålla efter en knäfraktur i somras (5 juli). Hitills har det sett ut såhär:

augusti-september (lite in i oktober): Skritt förhand. Kom upp i ca 40 min/dag

oktober till november: Skritt uppsuttet. Först bara rakt fram i skogen. Kom upp i ca 1 h/dag. Mot slutet så skrittjobbade vi lite på banan. Då red jag kanske 40 minuter och höll mig till stora spår och skogen.

Från december har vi satt igång lite mer. Börjat trava. Började med intervaller á 100 meter. Förlängde successivt intervallerna. Jobbade lite i skritt och trav på banan men bara längs spåret. Sedan mitten av januari har vi galopperat lite. I början bara några galoppsprång och har sakta men säkert förlängt galoppdelen i intervaller. Jag är en person som vanligtvis förespråkar galopp framför trav men jag har varit skiträdd att överbelasta henne så det har gått långsamt framåt. Nu kanske vi klarar av att köra intervaller á 1,5-2 min. Max 6 per pass. Jag har tänkt att jag ska börja lägga in lite bommar för att hjälpa knät att stärka sig, och varva detta med intervallträning. Målet är att komma upp i 3 minutersintervaller. Jag förlänger intervallerna kanske 10-20 sekunder när det känns "enkelt".

Kommer kanske börja hoppa henne om 1-1,5 månad. Tävling beräknar jag framåt sommaren. Jag har valt att inte fokusera på fälttävlan iår. Jag kommer nog avvakta med det till nästa år, men det kanske kan bli något besök på terrängbanan i alla fall.

Jag tycker det är bra att jobba i intervaller. När hästen klarar 6 st intervaller på 3 minuter vardera är hästen i tämligen bra form har jag märkt. Det är en vanlig intervallträning för mig när hästen var i toppkondis också. Sen försöker jag ge min häst mycket vila och återhämtning så att hennes muskler, senor och leder hinner återhämta sig. Intervalltränar jag ger jag nästan alltid en dag vila. På sin höjd kan jag skritta ut. Sen varvar jag ju självklart återuppbyggnadsträningen med vanliga pass i skogen. Det är ju nyttigt att röra sig på olika underlag, och skritt på asfalt är ju också väldigt stärkande.

Kanske kan detta hjälpa dig något. Våra skador skiljer sig säkert, men igångsättning är ju ändå lite samma sak. Min veterinär gav rådet att sätta igång henne på 8 veckor (från december). Jag har tagit det betydligt lugnare än så. När jag ändå väntat nästan ett halvår kan jag tugga igång väldigt långsamt för att hon förhoppningsvis ska hålla.

Hon har alltså skrittats hela tiden och jag har travat lite oxå, ca 2-3 ggr/pass ca 300 m/gång (förutom den gången när hon skenade 3,5 km, men det var inte en del av min rehab:nailbiting:). Vi har ridit ut på vägarna häromkring (asfalt och grus), lite böljande terräng, inte jättekuperat. Rundorna är från 40 min till ca 1,25 timme om man rider så långsamt som jag gjort.

Svaret jag fick var att det skulle ta ca två månader innan vi var tillbaka i full kondition, men jag tycker att det är svårt att veta i vilken takt man ska öka upp tempot ändå. Jag har nu skrittat och travat i ca två veckor och tar en kort galopp oxå. Passen är ungefär lika långa som tidigare, men om jag har ridit en längre runda el med lite högre tempo, så blir det en el två lugnare dagar efter det. Jag brukar försöka rida två dagar och sedan vilar hon en dag. Senare tänkte jag öka upp det till 3+1 istället. Ända sedan hon fick sin skada så har hon gått i stor hage ca 10-14 tim/dag. Hon vandrar om man sätter henne i en liten hage och det gör mer skada än nytta...

Hmm försöker minnas hur jag gjorde.. jag la på 200 meter i trav var tredje dag tror jag i 2 eller 3 veckor , sedan började jag galoppera och byggde på med 200 meter galopp var tredje dag. På fast underlag. Efter en månad eller 1.5 så kunde jag rida lite böjda spår på ridbanan och därefter hoppa småhinder.

Ja grejen är ju att du ska hålla dig till raka spår under uppbyggnad o på fasta underlag som det står ovan. Sen rekommenderar ofta min veterinär att man hellre galopperar än travar under uppbyggnad pga traven ofta sliter mer på leder o knän än galopp. Därmed inte sagt att man ska flänga fram i galopp överallt men du förstår säkert. Sen är det ju en häst o en sådan ska röra på sig mycket, ofta tror jag vi rider för lite på dom så t ex 40 min är ju oerhört lite med tanke på att du väl skrittar i minst 20 av de 40?
En annan sak som är väldigt bra under uppbyggnad är tömkörning ute på vägar o i skog. Om du lägger in ett eller ett par såna pass i veckan får du dels själv bra motion o din häst bygger ryggmuskler utan belastning.

'Tack alla för bra input. Jag visste faktiskt inte att galoppen slet mindre. Problemet för mig med galoppen är bara att hålla den lugn, jag tror att hon är väldigt glad över att det inte gör ont längre, för det går gärna fortare och fortare och fortare... :eek::cool: Jag skulle vilja kunna galoppera avspänt och lugnt med mjuk hand, men det lär nog hända när grisar kan flyga. :meh: Det får bli korta galopper där jag bryter av innan hon helt tar över istället.

40 min är de korta passen som antingen inträffar när det regnar el snöar på tvären el när vi varit ute länge dagen innan. Annars är vi ute längre.

'Tack alla för bra input. Jag visste faktiskt inte att galoppen slet mindre. Problemet för mig med galoppen är bara att hålla den lugn, jag tror att hon är väldigt glad över att det inte gör ont längre, för det går gärna fortare och fortare och fortare... :eek::cool: Jag skulle vilja kunna galoppera avspänt och lugnt med mjuk hand, men det lär nog hända när grisar kan flyga. :meh: Det får bli korta galopper där jag bryter av innan hon helt tar över istället.

40 min är de korta passen som antingen inträffar när det regnar el snöar på tvären el när vi varit ute länge dagen innan. Annars är vi ute längre.
vill du träna lugn galopp med sällskap så är min fuxfia inte den som älgar iväg (så länge hon har sällskap). tänker mig öved och galopp rakt fram längst med gräsvägen. behöver träna på att galoppera längre sträckor vilket är svårt hemma då hon kastar sig lite då och då och jag spänner mig bara mer och mer och vågar inte rida framåt. med sällskap så är vi helt plötsligt riktigt ordentliga och varken kastar oss eller fegar (lika mycket ;))

vill du träna lugn galopp med sällskap så är min fuxfia inte den som älgar iväg (så länge hon har sällskap). tänker mig öved och galopp rakt fram längst med gräsvägen. behöver träna på att galoppera längre sträckor vilket är svårt hemma då hon kastar sig lite då och då och jag spänner mig bara mer och mer och vågar inte rida framåt. med sällskap så är vi helt plötsligt riktigt ordentliga och varken kastar oss eller fegar (lika mycket ;))
Klart jag vill!!!! Du har ju sett oss på träning, du vet att min häst blir lite galen ibland... :D

Så har vi då varit ute och skenat igen... :crazy::rage::yuck: Och passade på att dra en sko samtidigt :meh: så nu blir det ingen ridning förrän på tisdag när hon fått nya... Suck.

Helt allvarligt. Sätt på din häst ett bett eller en hjälptygel så du får kontroll på den ute, sådär kan den ju inte få hålla på.

Helt allvarligt. Sätt på din häst ett bett eller en hjälptygel så du får kontroll på den ute, sådär kan den ju inte få hålla på.
Jag har provat pessoa och pelhamstång, hon avskydde båda. Så nu är jag lite fast på bettfronten, vet inte riktigt vad jag ska prova nu. Jag kan ju iofs sätta på henne en graman när vi rider ut, men när hon inte sticker på ett bra tag, så blir man lat och lämnar den hemma till slut. Är eg inte så förtjust i graman, använder den bara just vid såna här tillfällen. Tycker den blir lite trasslig, hon har ganska kort hals och då blir det väldigt mkt tygel som hänger och slänger. Jag var tex tvungen att byta till ponnytyglar, hade full tidigare, men tygeländen blev så lång att jag trasslade in mina fötter i den. Väldigt obra när man ska hoppa.. O_o:nailbiting:

Jag har provat pessoa och pelhamstång, hon avskydde båda. Så nu är jag lite fast på bettfronten, vet inte riktigt vad jag ska prova nu. Jag kan ju iofs sätta på henne en graman när vi rider ut, men när hon inte sticker på ett bra tag, så blir man lat och lämnar den hemma till slut. Är eg inte så förtjust i graman, använder den bara just vid såna här tillfällen. Tycker den blir lite trasslig, hon har ganska kort hals och då blir det väldigt mkt tygel som hänger och slänger. Jag var tex tvungen att byta till ponnytyglar, hade full tidigare, men tygeländen blev så lång att jag trasslade in mina fötter i den. Väldigt obra när man ska hoppa.. O_o:nailbiting:
Kan byta graman med mig då, är väldigt kort i rep delen så fröken graffhals får skarven mellan rep och läder precis vid bettet :banghead: har den hellre för lång men är ibland lätt att den hakar fast ibland.

Kan byta graman med mig då, är väldigt kort i rep delen så fröken graffhals får skarven mellan rep och läder precis vid bettet :banghead: har den hellre för lång men är ibland lätt att den hakar fast ibland.
Repdel? Är du säker på att det inte är tömkörningstömmar? :D Min graman är helt i läder. Jag kan prova den, funkar den till mig kan vi kanske byta?

Fastnar med fötterna????? Varför har du tyglar på fötterna? Är det nån ny styrmekanism som jag missat under mina 45 år som ryttare????:confused:

Prova Kimblewick eller vridet tränsbett.

Fastnar med fötterna????? Varför har du tyglar på fötterna? Är det nån ny styrmekanism som jag missat under mina 45 år som ryttare????:confused:

eller låsbett, hackamore/kombi bett, gag. det som fungerar får ju fungera, bättre än att hon springer sönder benet igen.

:D:p Det är inte meningen att jag ska styra med fötterna, men hon får så kort hals när jag samlar ihop henne att den överblivna biten av tyglarna blir så lång att den hänger ner så långt på sidan att jag fastnar i den med foten. Lösningen blev att köpa kortare tyglar, ponnytyglar.

Kimblewick har jag funderat över, det finns ju väldigt många begagnade såna till salu oxå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka