Aha fast då är det ju DU som missat steg 1 i ridläran....dvs halsen ska UT inte ihop när du samlar!
Spinner vidare på detta!
Vad gör hon när hon sticker? I vilket läge blir hon stark?
Tack vare att jag ridit Tigers far o mor mycket så visste jag fallgroparna från början, det blev mycket lättare då
Han är väldigt lätt att få totalt stum i kontakten och ett skarpare bett på det och han hade blivit fullkomligt okontrollerbar. Man MÅSTE verkligen få ut halsen o nosen fram till bettet, fastnar man i tygeltagen så är man helkörd. Lyckligtvis är han inte het och sällan sådär fasligt pigg att det är ohållbart.
Men vårt första steg redan som liten var att träna in ett extremt lydigt kommando för att stanna. Jag är inte säker på att han skulle lyda det i precis alla lägen men även när det hänt något så har man kunnat välja ett läge där det alltid gått igenom. Det har dock varit väldigt noga att inte "missbruka" utan att det verkligen betyder stopp, nu, direkt och att man gör allt annat man kan för att hjälpa honom att stanna på direkten.
Nästa steg som alltid pågår är att matte ger efter så nosen kommer fram och att hästen inte kastar sig framåt på eftergiften, att hitta bett (vi har letat efter mjukare!) som nosen lättare kommer fram till och som man kan ta i utan att nosen viks in och han släpper kontakten för då har man NOLL bromsverkan. Stoppar jag in ett bett han inte gillar (det handlar alltså om helt vanliga tränsbett enbart, skulle faktiskt inte våga stoppa in något med hävstång då jag upplever att man har ännu svårare att få dem fram till handen på sådana det lilla jag tvingats rida på hävstångsbett) så kan det bli något jobbigt en mindre harmonisk dag om jag vill rida med kontakt.
Favoriten hittills var bettet vi köpte precis innan han fick gå på vila, ett rakt, mjukt syntetbett med tungfrihet och baucherringar. Drar man i det så händer inget! Dvs han behåller rätt bra kontakt och jag får skärpa till mig o rida på eftergift och då är det bra igen. Drar jag i ett metallbett så har jag ett helvete att få tillbaka kontakten o fram nosen, då har man liksom inget, inget, inget och när man halat in tyglarna så att han i princip biter sig i bringan så är det helt stumt där, går verkligen NOLL genom ryggen o till bakbenen och då har man NOLL broms på mitt djur.