Återkommande svullnad/bulor

Rain_woman

Trådstartare
Igår kväll/natt fick min ena hund stora bulor och svullnader i hela ansiktet och var väldigt loj. Ena öronlappen (utsidan) var illröd och det såg ut som en rejäl allergisk reaktion. Jag hittade sen ett litet sår i ena örat och ett i ansiktet och tänkte att han kanske rivit sig mot den förbannade taggbusken som växer in mot tomten som jag också reagerat på när jag lyckats riva mig på de. Svullnaden höll i sig hela natten och fram till morgonen. Dagtid var det redan borta och har varit helt normalt....fram tills nu!

Jag kom hem nyss och upptäckte till ve och fasa att han har stora bulor/svullnader igen!

Jag fattar inte, vad är det för nåt? Han har fått precis samma mat som innan och inget nytt har egentligen hänt. Bara att han haft ögoninfektion några dagar.

Nån som har en ide vad det kan va?? Behöver jag bli orolig?

Sv: Återkommande svullnad/bulor

Jag vet inte hur det ser ut på din hund men kan ju berätta om min hunds svullnader.

Började en onsdag med en liten svullnad på nosryggen som va borta på kvällen. På torsdagen kom flera små runt ögonen som försvann lika fort dom kom. Sen inget på ungefär ett dygn. På fredagskvällen började nosryggen och näsan svullna så mycket att det på lördagskvällen började spricka upp små sår. Jag va i kontakt med jourveterinär som sa att om hans allmäntillstånd inte blev mer påverkat än det va (han va bara lite slö inomhus) skulle jag avvakta till på måndagen med att söka veterinär. På måndagen åkte jag in med honom och fick diagnosen Eosinofil furunkulos. Om jag fattade det rätt orsakas det av en reaktion av bland annat spindelbett. Behandlades med kortison och idag ska vi på återbesök. Hans öronlappar svullnade oxå upp men om det har ett samband med dom andra svullnaderna kan jag inte svara på.

005.JPG

Så här såg näsan ut när den va som mest svullen. Veterinären sa att det var ett lindrigt fall.

Det ser inte riktigt ut som de som min hund har :( På honom kliar det inte och det fanns bara två mindre sår i huvudet som såg ut att ha kommit från typ taggbuske eller nåt. Hans huvud är helt svullet med bulor som är stora som femkronor och ett par cm höga. På/runt nosen finns några mindre. Jag börjar nästan fundera om det kanske är något annat än allergi.. Hans huvud ser ut som att den blivit slagen med träpåk eller nåt..:(

SÖkte efter bilder på nätet och det stämmer precis in på nässelfeber:( Samma hemska buliga/svullna huvud...

Du har inte katt?
Och har gett den något nytt foder?

Av en ren slump råkade jag nämligen köpa burkmat till mina katter med mussla!! Min lilla hund lyckades sedan komma över lite av denna mat och svullnade sedan upp så hon liknade en sharpei-korsning!:cool:

Det började med mindre "knölar" men efter ett antal timmar var hela huvudet uppsvullet och ögonen endast små springor.
Efter ca sex timmar började svullnaderna gå ner och jag trode "faran" var över... Men ytterligare tre timmar senare började hon svälla upp på nytt - dock sannorlikt pga att hon kliade/gnuggade huvudet en hel del då det var "irriterat".

/Swat

Har sex katter men de har inte bytt foder. Nu när du nämner det så norpade han faktiskt upp något från golvet igår när jag städade i kattmatstället och det är första gången nånsin. Kan det verkligen va det?

Jag VET att det var det för min lilla!
För att vi alla skulle få sova i lugn och ro gav jag henne cortison och då klingade svullnaderna av helt efter en dryg timma.
(Prata dock med din vet. innan du sätter in någon behandling!)

/Swat

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: Lindsen
·
Övr. Hund Förra veckan så hände en hemsk olycka. Mina 2 döttrar 14, 12 år var ute i kaningården (som ligger brevid vår staket o grinden) och hade...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 036
Senast: Lenis
·
Hästvård Har fått en knepig reaktion på min nya häst. Var en hel del circus i samband med lastningen när vi var och hämtade henne (=ville inte...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen