Återkommande ledinflamationer!

Albatross

Trådstartare
Har en 18-årig varmblodsvallack (travare, har dock aldrig gått löp) som under hela tiden jag haft honom haft inflamationer, från och till, i olika leder. Dock har det alltid gällt samma ben - vänster fram. Han har haft kotledsinflamation, knäledsinflamation, och nu senast hovledsinflamation.

Har sprungit ut och in på två olika kliniker utan att någon veterinär kunnat ge något svar på varför dessa ledinflamationer uppträder. Han har pålagringar i nästan alla leder på båda frambenen men enligt oberoende av varandra veterinärer har dessa ingen påverkan. Inte heller ridningen är orsaken då jag enligt flera, återigen oberoende av varandra personer, inte rider på ett sådant sätt som belastar framdelen felaktigt. Dessutom har jag de senaste månaderna endast skrittat ut på försiktiga skogsturer (för att sätta igång honom efter tidigare skada). Hästen är även genomgången av massör flera gånger utan att något anmärkningsvärt hittats.

Om han står i hagen haltar han i princip inte, någon markering då och då, men så snart jag börjar sätta igång honom (oavsett om jag rider, tömmkör eller endast promenerar) kommer hältan tillbaka.

Efter sista gången avböjde jag veterinärens förslag på sprutning med kortison eftersom vi gjort det så många gånger förr utan något lånvarigt resultat.

Så nu undrar jag om någon här har liknande erfarenheter eller råd. Han trivs som sagt i hagen, går i en stor och kuperad hage utan att det stör honom, så livet som pensionär klarar han men samtidigt hade det varit roligt att få bort all markering.

Kan det vara någon idé att ta av honom skorna (han har mycket bra hovkvalité) och eventuellt använda Old Macs?

JAg skulle låta en duktig kiropraktor/massör gå igenom hästen om det inte är gjort än...sen skulle jag ge hästen en rensningskur....efter det skulle jag ge typ glukosaminer och/eller magnetpaddar....

Tack! :)

kiropraktor har jag faktiskt också funderat över, har fått numret till en som skall vara duktig och skall kontakta honom.

Vad innebär rensningskur? Är det örter? (nu låter jag säkert mycket okunnig :o) Han har även lite ledvätska, vilket framkommit vid sprutningen av lederna (dessutom knäpper det ofta i hans bakben) - kan detta vara en orsak?

VA bra :)
Ja, det är typ örter jag menar eller så kan du ge äppelcidervinäger..bara så att det rensar ur kroppen, jagh brukar ge ca 1 dl om dan...i vattnet( börja gärna med mindre on hästen protesterar)
Att överdosera B vitamin en period kan få knäppen att försvinna, annars så bör du ge nåt prep som kan understödja ledvätskan så han blir smörjd i lederna, inflammationerna har säkert gjort sitt till att den är dålig...

Jag har gjort så ibland att vi bara spolat ur aktuell led med koksalt, sedan tagit ledvätska från en frisk led och sprutan in i den dåliga...har funkat väldigt bra i de flesta fall :bow:

Glucosamin, MSM samt chondroitin är tillskott som man kan ge just för att förbättra ledvätskans kvalitet. Det finns väl inga direkta "bevis" för att det faktiskt fungerar men väl ett antal studier som anser sig ha hittat positiva effekter av de olika preparaten. Min pålle som har haft återkommande ledinflammationer har jag gett Cortaflex, ett fodertillskott som innehåller både glucosamin, MSM och chondroitin. Det finns dock en massa olika preparat på marknaden och vilket man tycker är bäst får man nog prova sig fram till själv.

eftersom det tyvärr handlar om en mycket kräsen herre :crazy: skall jag kanske börja med örterna först - har du något förslag på vad jag kan börja med?

B-vitamin har han fått hela året, fast å andra sidan fick han normal dos så det kan vara bra idé att prova överdosera.

Det där med att spruta in ledvätska i en dålig led från en frisk skall jag faktiskt ta upp med min veterinär, för det lät mycket intressant. Är det vanligt att man gör så? Hoppas det för tyvärr är den nuvarande veterinären mycket för att använda sig av "de mest vanliga" metoderna.

Förrförra året gav jag faktiskt honom Cortaflex, men efter att inte ha sett någon förbättring alls på två månader slutade jag.

Problemet med dessa tillskott är att de är så otroligt dyra, så helst vill man ju ha ett som fungerar från början utan att prova sig fram :angel:.

Ring o prata med Sabina på Hippok9( sök på nätet) hon kan ledsaga dig till vad din häst behöver...
Jag vet iallafall att trav veterinärerna gör så om man ber dom snällt, det var vanligare att man gjorde så förr...vet inte varför det slutades med??

Cortaflex innehåller inte glukosamon eller chondrotin utan "byggstenar" av dessa. Finns såvitt jag har hittat inget som stöder att dessa verkligen skulle öka produktionen i leden.
PL

Tack :)

Tidigare hade jag en gammal "travveterinär" som var öppen för alla förslag (och som dessutom hade en massa praktisk erfarenhet), tyvärr har han gått i pension nu och istället har jag träffat en ung veterinär som endast verkar gå efter väl beprövade medicinska mallar. Ja, ja, nog med gnäll (det har blivit lite väl mycket av den varan nu på sistone :crazy: :)). Skall iallfall prata med honom.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej Jag har världens finaste- och snart 19 åriga häst som har återkommande hälta Pga pålagringar i båda fram. Han blir behandlad och...
Svar
9
· Visningar
1 414
Senast: Milaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka