återkommande lätt hälta

L

lajban

min 7-åriga häst har sedan i somras haft en lätt hälta som kommer och går, det är ett bakben som spökar och jag tycker det ser ut som hältan sitter i kotleden. I somras blev det mycket vila och lite ridning och dagen efter ridning markerade han i regel alltid, men tog jag ut honom på prommenad så släppte hältan efter ½-5 minuter! Hältan var alltid värst i nedförsbackar.
Nu rids han mer och markerar i stort sett aldrig, går kanske lite stelt på morgonen när jag släpper ut men är inte halt och markerar inte hälta. Känner mig fundersam på vad det kan vara... :confused:
Kan någon hjälpa mig?

Sv: återkommande lätt hälta

Ta ut vererinär och kolla!!! Om han varit oren sen i sommras så är det nog dax. Skulle aldrig låta min häst gå så länge om man misstänkte något fel!
/M

Sv: återkommande lätt hälta

Säger detsamma!
Om hästen är lurig i neförsbackar brukar det oftast handla om frambenen. Min har alltid gått "struttigt" eller väldigt försiktigt i nedförsbackar. Det uppdagades förra året att han hade strålbensförändringar...

Jag hade åkt till klinik.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Hej Jag har världens finaste- och snart 19 åriga häst som har återkommande hälta Pga pålagringar i båda fram. Han blir behandlad och...
Svar
9
· Visningar
1 414
Senast: Milaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka