Återkommande kolikanfall

Tättran

Trådstartare
Hej. Har en shettis som får återkommande kolikanfall. Har gjort allt, ej kraftigt foder, termobar, och vet har varit hit 3 ggr denna helg. DYRT ( tror jag ). Nu är han dock pigg och får blötlagt linfrön varje dag. Ni som har samma problem med nån häst , tipsa gärna !

Sv: Återkommande kolikanfall

hade en häst som dog av kolik/tarmvred för exakt en vecka sedan...:cry:

Han är avmaskad som sej bör.

Vilket betyder allt från "Banminth vår och Ivomec höst" till "Träckprov och blodprov tagna och avmaskning efter det".

Avmaskad med ett prazikvantel-medel (Droncit eller Equimax) eller åtminstone dubbel dos pyrantel när senast?

Hej. Mitt ena varmblodssto hade en period med återkommande koliker, det blev bl a två akutresor till Ultuna á 23.000:-.
Vid andra besöket på Ultuna bad jag att dom skulle göra en gastroskopiundersökning för att utesluta eventuellt magsår eller något annat som orsakade dessa ideliga förstoppningar. Man hittade - ingenting. Slemhinnor och allt såg jättebra ut. Inga sår på vägen ner heller.
Veterinären och jag började prata om hennes foder, och när jag sa att hon åt hösilage (relativt blött) sa hon att jag genast skulle byta grovfoder. Hennes tarmsystem klarade inte av att bryta ner denna typ av grovfoder. Sagt och gjort. Stoet har mått alldeles utmärkt efter det. Givetvis får hon mald linfrökaka lite nu och då för att hjälpa till att hålla tarmarna smorda.

Jag skulle åkt med hästen till djursjukhuset och gjort en nogrannare undersökning eftersom någonting uppenbarligen är allvarligt fel?

Han är avmaskad som sej bör.

Det var min shettis 1-åring också från födseln tills i höstas då hon fick återkommande kolikanfall,varav två var så pass kraftiga så vi stod å velade i stallet.
Sista gången det hände så nekade jag t om å åka till S-holm pga att jag vill inte buköppna en 1-åring(å förmodligen inga andra heller).
Det var så pass illa så vi stod å diskuterade nergrävning å ringa grannen osv..Men det vände..
Dagen efter skickade jag träckprov och fick svar på 50 EPG lilla/och eller tsora blodmasken..
En utav de andra i stallet hade badnmask..
Och det trots regelbundna maskningar enl scheman från tillverkarna..
Jag avmaskade med Equimax och har nu i nästan 2 månader inte haft ett enda kolikanfall..

Min lilla ponny hade förr kolik välldigt ofta. Vanlihg fil hjälpte!
Prova med att ge det direkt vid kolikanfallet, hjälper vid tillfället.

Och det betyder vadå ? Du har alltså inget hum om hästen är maskangripen eller inte ?

Förmodligen att man maskat enl. tillverkarnas rekomendationer och "maskscheman"..
Att gå till "attack" är inte ett bra sätt å få folk att lära om.. ;)
Men visst ja..
Glömde att detta var Bukefalos..:angel:

Tack för ditt tips. Jag ska skicka in träckprov snarast möjligt.
Tack alla ni som svarat ( och försvarat mig :)

Men stor suck !...Tolkar du inlägg lite som du vill samt hittar på ? Ingen har attackerat någon. Vad är det med dig egentligen ???

Kan det inte vara sandkolik.. verkar vara ganska vanligt just nu...

Sätter en hundring på bandmask. Ponnyn jag brukade rida fick kraftiga kolikanfall gång på gång, och trots att han var inne på Strömsholm två gånger och träck-&blodprover togs hittades inget. Tillslut (jag vet inte hur?) hittades iallafall bandmasken och han avmaskades igen, med ett annat medel. Då hade ändå medlet han fått innan varit mot bandmask, men det hjälpte tydligen inte. Så prova det :idea:

Det var förmodligen blodprovet för bandmask som hittade bandmasken - forskning på bandmask pågår på strömsholm för fullt.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar