Återkommande järnbrist

feel

Trådstartare
Min häst har återkommande järnbrist (konstaterat genom blodprov), allra värst är det på våren. Veterinären vet inte varför det blir så här.

Hur kan jag förebygga det här? Kan man ge tillskott hela tiden?

Sv: Återkommande järnbrist

Järnbrist på våren. är inte veterinärutbildad, men om man ser till människan så kan en sk. makrocytär anemi bero på brist av vitamin B12. Detta kan ju mycket väl överensstämma med hårfällningstiden och det extra behovet av Vitamin B. Ger du extra tillskott av B-vitaminer nu? om inte så är det hög tid.

Järnbrist på våren. är inte veterinärutbildad, men om man ser till människan så kan en sk. makrocytär anemi bero på brist av vitamin B12. Detta kan ju mycket väl överensstämma med hårfällningstiden och det extra behovet av Vitamin B. Ger du extra tillskott av B-vitaminer nu? om inte så är det hög tid.

Det finns samma sak hos häst, vet inte om det är det på denna häst. Och även på häst beror det på brist på B12.

Och är det B12 man är ute efter är det jätte noga att kolla att preparaten verkligen innehåller B12 är inte alla b-vitamin preparat som gör eller så innehåller dom väldigt lite.

/Camilla

Min kille hade också återkommande järnbrist. I hans fall berodde det troligen på sjukdomen, men hans värde gick att hålla uppe med tillskott.

Han behövde en flaska Ferraton varannan månad för att hålla bra värde. Man märkte direkt när det var dags att fylla på.

Min hade symtom som trötthet och ljusa slemhinnor. Man kan även se blekt och tråkig päls som ett tecken.

Är det helt klart att det verkligen rör sig om järnbrist o inte annan anemi? Vilka prover togs?
PL

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
467
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 408
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 599
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 004
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka