Återkommande hälta, ridskolehäst

Androgyn

Trådstartare
*Om jag placerat tråden fel får någon gärna flytta på den!

Skapade ett anonymt nick pga att jag vill vara anonym ifall inblandade människor skulle finnas här på forumet.

Jag rider i ett stall där det pågår ridskoleverksamhet, turridning och lite annat, och har nu varit här i ett antal år. I det här stallet finns det en häst som från och till har varit halt. Jag tror inte ens att hon blev veterinärbesiktigad innan hon köptes in till stallet. För att göra en lång historia kort så kan jag väl säga att denna hälta aldrig kollats upp under de fyra-fem år hon stått i stallet. (Det är inte ofta vet tas ut till stallet eller hästar kollas upp för diverse skador, utan i detta stall råder inställningen att skador självläker på en vecka.) Vad jag vet så har hon varit halt mest i bakbenen tidigare, vet dock inte vad det berott på. Hon har även blivit halt i fram nu på senaste månaderna, antagligen för att hon överbelastat frambenen då hon inte varit fräsch i bak. Förra veckan upptäcktes det att hon var halt igen, av en tjej som jobbar i stallet, och stallägaren informerades. Två dagar senare gick hästen med på ridlektion igen, och då upptäckte även ridläraren (en annan person) att hästen var halt. Efter det fick hon vila i tre dar och endast stå i liten rasthage under dessa dagar. I torsdags så gick hon återigen med på en lektion, denna gång privat, och enligt ridläraren hade hon gått bra. I går skulle en tjej i stallet rida hästen, (vilket jag inte tyckte var en bra idé) och både jag och hon märkte att hästen var riktigt halt. Hon nickade och orkade knappt trava. Vi tog in henne i stallet, och jag upptäckte en svullnad högt upp på senan på ena frambenet. Jag informerade då stallpersonal som inte verkade ta speciellt allvarligt på situationen, utan blev mest irriterad.

Det jag vill komma till är hur tusan tänker folk? Jag blir riktigt upprörd över hur de behandlar hästen, och jag anser att det nästan är djurmisshandel. Varför tar de bara inte ut veterinären för att kolla på hästen? Vad ska jag göra? Jag jobbar ju som sagt inte i stallet utan hjälper bara till ibland. Jag har försökt att tala med dem jag kan och försöker säga att hästen inte mår bra och behöver vård, men de verkar inte lyssna på det örat. Så vad gör man? Har ni kloka bukefalister någon åsikt eller förslag vore jag väldigt tacksam för svar!

Sv: Återkommande hälta, ridskolehäst

Hur illa det är är ju upp till djurskyddsinspektören att utreda. Istället för att fundera är det bättre att agera.

Vad är alternativet?

Nej det är klart, du har helt rätt. Det är verkligen inte okej mot hästen och något måste ju göras.

Att anmäla för granskning av djurskyddsinspektör tycker jag inte är samma sak som att anmäla ett brott. Absolut inte.

Skulle jag anmäla för graskning av djurskyddsinspektör är det just för att jag tycker det är läge för en utredning.

Uppdatering!

Jag ringde till djurskyddsföreningen för cirka tre veckor sedan, och hittills verkar ingenting ha hänt. Jag tror nog inte att djurskyddsinspektör har varit ute i det här stallet, eftersom att ingenting har förändrats. Vad gör jag då? Ska jag ringa igen, eller vänta ytterligare en vecka? Det är en otroligt frustrerande situation, jag känner mig helt maktlös i stallet. De som jobbar i stallet och stallägaren försöker fortfarande bortförklara hältan, och har nu börjat sätta igång hästen igen trots tydlig svullnad och värme i frambenet. Enligt dem kommer "den nog bli bättre när hon sätts igång" :crazy:

Djurskyddsföreningar kan nog inte göra så mycket. Du får kontakta djurskyddet hos Länsstyrelsen, de har befogenhet att göra något åt situationen.

okej, tack. skickade ett meddelande till dem idag. Hoppas verkligen att det händer någon snart!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 542
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 384
Senast: fridaxi
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 901
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18