Återkommande framhälta...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ThaTar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 391
T

ThaTar

Hoppas på lite tips å råd..

Har en 8 årig, korsningsto (vbl/arab), som återkommande blir kort, stel och ibland superhalt (knappt stödjer) i fram. Den extrema hältan kan komma när som, och håller i sig i ca 5-10 steg, sen är den helt borta. Hon blir extremt spänd och öm i muskulaturen runt bringa/bog och upp i låga halsmuskeln. Reagerar även när man pallperar över manke och armbågar, mest vänster fram. Viss reaktion även över ländrygg och baksida/ insida baklår. Står å "hänger" i framknäna och trampar ofta om i fram. Precis som om hon inte riktigt vet hur hon ska stå. IBLAND vilar hon hb, men inte onaturligt ofta/mycket....

Haft ut ET flertalet gånger, laserbehandlingar och djävulsklo. I mitten av juni var hon in på klinik och blev hältundersökt. INGENTING i fram. LITEN reaktion i vb knä och kotsenskida vb. Båda ställena behandlade. Även röntgad och allt såg bra ut. Vid samma tillfälle fick hon även finadyne i muskulaturen samt stor dos med vitaminer, för att hjälpa muskelspänningarna. Hon blev mkt bättre och två veckor efter blev hon friskförklarad på samma klinik.
Men nu är det samma sak igen! Ska boka ny tid på klinik igen, en tankarna snurrar vad det kan vara som gör att min pärla återkommande får om i sina framben....

Sv: Återkommande framhälta...

Kanske hovproblem? / Böld?
Problem i hoven och i bogen kan ge lite samma symtom/känsla, dvs stelhet i bog...?
Min spontana tanke bara... lycka till

Hovarna skulle jag också misstänka på de symtomen, kanske bara är ömfotad? Prova sko med sula?

Hon är sedan ett halvår tillbaka skodd med sulor i fram, dels för ev. hovproblem men även för att hjälpa armbågarna. Vet. trodde inte på hovarna, som sagt, dem trodde inte alls på fram.... två ET tror på vf, armåge eller knä. en tror att de sitter i ryggen... blir förvirrad...

Måste vara väldigt frustrerande :(!

Det enda råd jag kan ge dig är att prova med en annan klinik den här gången. Inget ont om den klinik du varit på, men alla veterinärer hittar inte alla problem och det kan vara bra att låta någon annan få göra en helt ny bedömning.

precis min tanke oxå.. ska till Strömsholm (inte samma klinik som innan) på måndag. När jag gick igenom henne igår kväll, högg hon efter mig när jag tog henne över bringa/ hals. Hon är VÄRLDENS snällaste! å hugger aldrig annars... Hoppas dem hittar något som kan vara orsaken till hennes smärta....

OK tack för svar.
Jag har varit med om armbågsskada på häst som påminde om dina symptom, dvs extrem hälta några steg, sen fri, sen extrem hälta igen osv.

Nu är du inne på något intressant :)
Hur upplever du symtom på armbågar? Just detta med extrem hälta, varvat med ohalt å kort framsteg, är de mer typiskt för låg hälta, typ hovar? Första vet. som kolla på henne (innan vi åkte till klinik) var misstänksam om det kunde vara hovbrosket, kan han har vart rätt på de? Om detta nu skulle sitta i ryggen, kan det visa sig så som jag beskrivit innan?

läste visst lite fort innan, såg nu att de var ju så du upplevde armbågar :/ sorry...

En del kan ju känna av att ha hårda sulor= plast/läder, prova med flytsulor= Equepak (hur stavar man?) om hon är väldigt känslig kanske?

okej, ja hon har gått med silikonsula eller lädersula. kanske ska prova en som är lite mer stum. Brukar lägga i tjärdrev under sulan, men kanske ska prova silikon?
Veterinären trodde att detta kunde bero på att hon fläkt sig i hagen.. kan de bli detta problem och symtom då? kan de även komma tillbaka på samma vis? Hon har knappt kommit igång efter förra behandlingen, hon har gått med den andra hästen i stallet på "rehabträning". är uppe i Skritt totalt 60-90min med jogg inlagt 2 min*4 på bra underlag (underlag med bra fäste, undviker stora backar) Lite mjukgörande tömmkörning ca 1 ggr vecka. Endast stora volter eller längs spåret, mest i skritt.... känns som att man inte ska bli halt av en sådan uppbyggnad....

det kan ju också vara två (eller fler) olika saker. Har hen sulor kan det ju ha kommit in skit under som känns + annat problem högre upp ?

mm, kan hända att det kommer inte skit, men har svårt att tro att det ska vara problemet. Hästen har god hovkvalite i övrigt, och det har aldrig vart något under när jag har öppnat upp sulorna, inte mer än lite lera.... men man ska väl aldrig, men tror nog att hennes problem är djupare än smuts under sulorna.. tyvärr...

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 438
Senast: pews1972
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 968
Senast: lillcrim
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka