marreparre
Trådstartare
Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning. Förra året 2020 var det ingenting men detta år har vi varit in 4 gånger till kliniken.. 2 gånger i våras och nu 2 gånger i vintras med bara några veckors mellanrum. Nu sista gången bad jag de ultraljuda och ta alla tester de kunde men inget hittades. Hon hade riklig mängd lilla blodmasken både i våras och nu på hösten men är avmaskad så det borde inte vara det problemet.
Hon äter mycket hö inne så det räcker hela natten och sen har de fri tillgång på halm ute i hagen (halm pga en av hästarna är för tjock för att äta hö) vattenautomat så vatten alltid finns ute. Inget kraftfoder utan endast betfor/mash vatten med salt + mineraler. Fick order av vet att ge paraffinolja men damen är kräsen och ratar det. Vet någon hur man kan förebygga det på för vis?? Känns som jag provat allt Tänder ska kollas nu igen och även ett till träckprov ska göras, ganska less på att åka till vet en gång i månaden..
Hon äter mycket hö inne så det räcker hela natten och sen har de fri tillgång på halm ute i hagen (halm pga en av hästarna är för tjock för att äta hö) vattenautomat så vatten alltid finns ute. Inget kraftfoder utan endast betfor/mash vatten med salt + mineraler. Fick order av vet att ge paraffinolja men damen är kräsen och ratar det. Vet någon hur man kan förebygga det på för vis?? Känns som jag provat allt Tänder ska kollas nu igen och även ett till träckprov ska göras, ganska less på att åka till vet en gång i månaden..