återhämtningspuls

_Runaway_

Trådstartare
Antar att detta varit uppe tidigare men hittar inte när jag söker.
Vid vilken tid (12 minuter, 15?) tar ni puls på hästarna efter jobb? Och ungefär vilken puls vill ni ha då för att jobbet ska ha varit "lagom" för hästen?

Sv: återhämtningspuls

Jag tar pulsen när jag kommer in i stallet, beroende på sträckning så kan det variera om det gått 10 eller 15 minuter, jag bryr mig inte så mycket om det, huvudsaken jag alltid har samma sträckning jag skrittar så jag kan jämföra från gång till gång. Sedan tar jag 10 efter det, där är jag mer noggrann. Jag vill gärna ha mina ligga på omkring 75 när jag kommer in i stallet, och sedan kring 55 efter 10 min.

5 minuter, pulsen ska ligga på 95-105 om jobbet ska vara utvecklande på rätt sätt.

Följer upp på 15 minuter för att få grepp om formförändringar.

Är väldigt indeviduellt.. Jag tar pulsen när jag kommer in i stallet ca 8min efter avslutat jobb och sedan efter 5 min och tillslut efter ca 20min allt som allt ifrån jobbet är avslutat ser gärna att pulsen ligger efter 8 min på 90-100slag sedan tar jag pulsen 2gånger till för att se så hästen sänker sig normalt i puls efter jobbet.. Jag ser min inte blind på pulsen utan tittar även på hästen(blåser den ovanligt mycket eller inget) Hur kändes den i jobbet?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Lång historia lite kortare. Innan bytte jag om på jobbet tills kravet kom om att in och utstämpling ska ske i jobbkläder. Jag börjar åka...
2
Svar
28
· Visningar
2 033
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar