Återhämtningsfoder = Betfor eller något annat?

Sv: Återhämtningsfoder = Betfor eller något annat?

Jag brukar ge mina lite Hippo alfa efter ridturen, antingen bara en näve som beröm, eller mer om jag anser att hästen behöver lite extra just då. Men om jan anser att det inte behövs kan det bli lite vad som i krubban, bara för att ge lite uppskattning. Morötter, äpplen eller vad som finns till hands.
Sen är det ju få hästar som går så hårt att de ens behöver kraftfoder så det är säkert inte nödvändigt ens när jag tycker att de behöver mer.

Nej. Jag anser att hästen inte behöver extra mat bara för att man varit ute och tränat en timme eller två :)

Jag gör inte det. Det tar tid för hästarna att ta upp foder, så det fungerar inte att ge för återhämtning.
Däremot kan de behöva fyllas på med vatten och salt om de är väldigt svettiga, då ger jag en näve betfor med mycket vatten och extra salt -betforen endast för att hästen ska äta/dricka upp. Dock är det otroligt sällan en "vanlig" ridhäst behöver det. :)

Jag har aldrig någonsin lyckats träna en vanlig ridhäst så att det behövs något speciellt i foderväg, däremot bland travarna kan det vara nödvändigt. Har dock inte den detaljkunskapen idag. :)

Ger inget som återhämtning, vi kommer inte upp i den ansträgningen att han inte klarar sig på det han redan får.
Tilläggsbehovet för lätt arbete täcks väl ändå :)

En enda gång har jag gjort det sommartid på en mycket svettig häst som fick lite betfor som var rikligt blandat med vatten och salt.

Jag ger betfor en gång om dagen, den brukar jag ge i boxen efter jag ridit. Med ganska mycket vatten, lite salt och b-vitamin just nu vid denna årstid. Kan lika väl så betforen vid den tiden är någon anna tid på dygnet, och så känns det bra att ge det som återhämtning. Som om jag skulle äta en banan eller något ;)

I vanliga fall ger jag inget extra efter träning, men efter ett hårt ridpass ger jag gärna betfor efteråt för att underlätta återhämtningen.
Mina hästar får betfor i sin vanliga foderstat men vid enstaka tillfällen ger jag alltså ett extra mål med betfor. Det kan vara på kurser där vi rider två pass. Då ger jag gärna betfor efter första passet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar