Återgå till arbete efter föräldraledighet utan problem?

E

Eddvin

Är det någon här som fått problem när ni ska börja jobba igen efter mamma/pappa-ledighet? Jag börjar bli orolig nu att min chef kommer utnyttja det här till min nackdel, och det känns väldigt jobbigt.

Förra året blev en kollega felaktigt uppsagd och jag var inbladad mycket och ställde upp på kollegans sida gentemot arbetsledaren, vår chef och dennes chefer. Jag sa ett flertal gånger vad jag tyckte och kollegan fick rätt i domstol och har jobbet kvar.

Jag har dock sedan det här inte känt mig bekväm med chefen, det känns helt enkelt inte som om jag är omtyckt längre. Det var väl inte så smart att stötta kollegan när jag därmed gjorde mig osams med cheferna... Jag vet att jag gör ett bra jobb och jag vet att jag i många fall kan mer om verksamheten än chefen som faktiskt inte är rätt man på rätt plats.

På vår arbetsplats finns det flera olika uppgifter, och jag har nu en lagom blandning som jag trivs med, och jag skulle vilja fortsätta så här när jag kommer tillbaks efter mammaledigheten. Jag vet att det inte finns några garantier att man får samma tjänst, och det känns skitjobbigt då det jobb jag gör idag går att anpassa väldigt mycket till mina djur hemma.

Nu hade en kollega varit på ett möte med chefen där denne hintade att den person som tar över för mig när jag går hem på mammaledighet kommer få fortsätta även när jag kommer tillbaks.

Jag blir jätteledsen då jag trivs med mitt jobb och faktuiskt tycker jag gör ett bra jobb. Den andra kollegan som han vill ska ta över är inte min favorit men hans.

Jag kan ju inget göra utan får väl helt enkelt bara gilla läget att jag får en annan (inte lika attraktiv) tjänst när jag kommer tillbaks, men det känns tungt.

Bortsett från det här så trivs jag jättebra med mitt jobb och mina kollegor, men som det känns nu så skulle jag vilja skaffa tolv barn på raken bara för att slippa min dumma chef som får mig att känna mig värdelös...

Sv: Återgå till arbete efter föräldraledighet utan problem?

Dags att byta jobb? Det låter ju inte så kul att ha det så på jobbet.

hmmm.. jag tror inte att dm får göra så. tjänset du hade när du gick ska du även ha när di kommer tillbaka, om det inte skett en omorganisation under tiden du var borta.

prata med facket för säkerhets skull, men jag tror inte arbetsgivaren får behandla dig hur som helst när du är gravid.

Jag blev varslad när jag var mammaledig, så min uppsägningstid gjordes på en annan avdelning med andra chefer, jag ville inte jobba heltid, fick ett hemskt schema, onsdag, torsdag, lördag och söndag. 11-18 och 11-23.
Vände mig till facket och fick hjälp av dem och ett kanonschema. (Var inte medlem men de hjälpte mig ändå)

Som jag förstod de när jag skumma igenom föräldraledighetslagen får du bara omplaceras om det du gör när du är gravid/ammar är farligt för dig eller barnet.

Dags att byta jobb? Det låter ju inte så kul att ha det så på jobbet.

Trivs jättebra på jobbet med kollegor och arbetsuppgifter, så länge jag inte behöver ha med chefen att göra. Det är en stor arbetsplats och det är inte så ofta som tur är.

Om jag fattat det rätt så kan de omplacera efter mammaledighet, man har inga garantier att man får exakt samma jobb som innan? Men jag kan ha fel...

jag tror att du har fel där.

du ska inte straffas för att du blir mamma.

För att förtydliga. Den tjänst jag har idag innebär 25% ansvar för en annan verksamhet vilket innebär att jag styr över den tiden själv, kan jobba hemifrån på självvalda tider osv. Det underlättar mkt för mig som har djur och jag tänker att det vore skönt att forsätta med det jobbet även när man har småbarn då jag helt enkelt är mer flexibel.

Någon måste dock ta över det här när jag går hem, och tydligen vill inte chefen att jag ska få tillbaks det. Isåfall blir det 100% arbete på arbetsplatsen för min del vilket självklart kommer försvåra och förändra "mitt vardagsliv".

Att jag vill kunna åka hem till djuren är ju dock inget som man använder som argument i en diskussion... Det lär inte vara till min fördel det heller. :smirk:

enligt föräldraledighetslagen §16 får du inte missgynnas pga av graviditet och såvitt jag kan se i boken, så innebär det även att han inte får omplacera dig pga detta. dock kan ju en mplacering ske på andra grunder än just föräldraledigheten, men det beör oftast arbetsplatsen som helhet. (omorganisation.

jobbet ska vara kvar när du kommer tillbaka.

nope, så får han inte göra. antingen ska ha det jobbet du hade innan, eller så ska ingen ha det jobbet.

så länge du är kapabel att göra det, så ska du det.

Som cilla skrev får din chef inte göra så.

http://www.notisum.se/RNP/SLS/lag/19950584.htm

Förbud mot missgynnande behandling
16 § En arbetsgivare får inte missgynna en arbetssökande eller en arbetstagare av skäl som har samband med föräldraledighet enligt denna lag, när arbetsgivaren
1. beslutar i en anställningsfråga, tar ut en arbetssökande till anställningsintervju eller vidtar annan åtgärd under anställningsförfarandet,
2. beslutar om befordran eller tar ut en arbetstagare till utbildning för befordran,
3. beslutar om eller vidtar annan åtgärd som rör yrkespraktik,
4. beslutar om eller vidtar annan åtgärd som rör annan utbildning eller yrkesvägledning,
5. tillämpar löne- eller andra anställningsvillkor,
6. leder och fördelar arbetet, eller
7. säger upp, avskedar, permitterar eller vidtar annan ingripande åtgärd mot en arbetstagare.

fast jag som lärare kan mkt väl få andra upg om jag är ledig de får INTE byta arbetsplats på mig men det finns inga som helst garantier att jag ex får samma klass när jag kommer tillbaka utan det styr verksamhetens behov (i det här fallet vad som är bäst för eleverna). Dock kan de inte skicka mig till en ny skola längre då lagen är ändrad.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 057
Senast: Wingates
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: seahawk
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 071
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar