återfallsryttare på ridskola

R

rassa

Hej alla är ny här på forumet,,har läst lite här i smyg dock :angel:
hur som helst,,så är jag en återfalls ryttare,,red på ridskola 3-4 år och sen lite pö om pö och har inte ridit sen jag var 17 och nu är jag 23 år och har börjat på ridskola :rofl:

Nu var det så att min gamla ridlärare jobbar kvar så jag rider för henne såklart,,men hon har inte så många lektioner i veckan så hon satt in mig i en grupp så fick jag "prova" den 2 gånger och hon tyckte jag kunde rida kvar där,,MEN nu är det så att jag är totaalt ringrostig och det enda jag kan är att "rida" alltså hålla mig kvar på hästen och allt det där..och alla i min grupp har hästarna nere på tygeln heeela tiden utom jag,,skänkelvikningar osv osv,,sånt kan inte jag,,fast min ridlärare verkar tro det,,som idag skulle vi göra sånt där tjafs i sidled

och jag gled runt där och ridlärarn märkte inte ens att jag inte gjorde det :devil: ville liksom inte för att jag vet ju inte vad jag ska göra...och som på hoppningen förra gången,,jag flööög upp i luften varje hopp och det såg för***ävligt ut..

nu är ju jag äldre än "förr" så jag tycker inte att det är pinsamt eller så..men det känns som att jag bara är där och ""åker"" en gång i veckan..kanske inte lär mig nåt eller att minnet inte blir uppfriskat,,hur botar man sånt??

Känns jobbigt,,som att det man kunde har bara försvunnit

så alla återfalls ryttare,,,blir man sig nånsin lik??? och en fråga till alla,,,varför måste hästen gå på tygeln??Är jag knäpp för att jag hellre skulle ta en tur med en het avdankad travare än ""gå i sidled" :rofl: på ridskolan...

Sv: återfallsryttare på ridskola

Haha, när jag började om med ridningen hade jag inte ridit på över 10 år. Det går bara bättre och bättre! Fråga ridläraren, hon förstår om du inte kommer ihåg. Bry dig inte om att titta på de andra!! Hur ska du kunna inverka rätt på din häst om tittar på de andra?

Sökte medryttarhäst efter ett halvår dvs när jag kände att jag hade koll på hästarna och saker börjat falla på plats igen.

Nu rider jag en varmblodig travare, ett sto, 3 dar i veckan, ut i skogen, i manegen, longerar och tar promenader. Helt enkelt det vi känner för just den dagen :)

Sök nån häst att rida ut på, finns säkert folk runt dig som skulle bli glada att få nån som rider ut och pysslar med hästen.

Lycka till med ridningen!!!

Välkommen tillbaka till hästarnas underbara värld!:love: Klart man inte måste rida dressyr, själv är jag en riktig skogsmulle. Men det här med att få hästen att gå i form är viktigt, eftersom den håller bättre för ridning då, det är därför man alltid eftersträvar det. Men man kan klttra över stock och sten samt klättra backar också. Då måste hästen sätta under sig, annars går den omkull :angel: Jag varvar skogen med lite banarbete, allt för att få en så hållbar och lydig skogskmpis som möjligt! Varmt lycka till!:bump:

Hej rassa och välkommen tillbaka till hästlivet! :banana:

När jag slutade på ridskolan på 16 år sedan (var då 15) så red jag i en J 3:a och hade då både hoppat, lärt mig skänkelviknigar, framdelsvändningar etc. men när jag nu provred för 1 mån sen så satte jag ribban väldigt lågt och provade att rida i en S 1:a och vet du, det kändes helt perfekt. De har inte börjat med skänkelviknigar och sånt än, men det gör mig ingenting för jag har glömt allt sånt :D och får nu en chans att lära om igen.
Så finns det ingen möjlighet att du kan rida i en "lägre" grupp för att ta igen sånt du har glömt och sedan byta till en mer avancerad grupp när du känner dig mer bekväm med allt igen?

Lycka till!

Ge dej själv en chans!:) Det tar ett tag innan man börjar komma tillbaka.. Hehe, på min första lektion som återfallare fick jag oxå ställas inför skänkelviknings-övningen och jaaaaaa.. jag gjorde väl så gött jag kunde, fast inte gick hästen i skänkelvikning inte! Jag tycker iaf du ska fortsätta i den gruppen, du lär dej snart ska du se... Sen kan du ju be ridläraren ge dej mer instruktioner om exakt hur du ska göra så kommer du nog fixa det mesta.:bump:

Det tar ett tag, hur länge är ju olika. Men prata med instruktören, hon förstår nog och kan hjälpa dig lite mer under lektionerna, alternativt låta dig byta till en annan grupp såhär i början. Själv tycker jag att, oavsett hur man ligger till med ridningen, är det viktigt att man diskuterar mycket med instruktören, så man inte bara rider, försöker göra som man blir tillsagd, sen sitter av och går hem och nästa gång är man lika förvirrad igen.

Jag föreslår också att du tar och läser lite teori, hur man gör olika övningar, och varför. Det blir lättare att följa med på lektionerna, och om du förstår syftet med en övning är det också lättare att se vad som är viktigt att få rätt, och vad som kan vänta till finslipningen.

Välkommen :)

Jag har också precis börjat rida på ridskola igen (jag är 25 år) men den här gången hade uppehållet bara varit 8 månader. Innan dess red jag lektion lite huller om buller några terminer, efter mitt "riktiga" uppehåll på 5 år.

Jag tycker att du först skall ställa dig frågan om det är rida lektion du vill, eller om du hellre vill bli "skogsmulle" (som någon annan skrev). Om du hellre vill rida ut än i ridhus så kanske du skall skaffa dig en snäll medryttarhäst istället.

Om du vill rida lektion, så tycker jag att du antingen skall flytta ner till en lägre grupp (du kan ju göra "snabb karriär" uppåt sen när sakerna börjar komma tillbaka ;) ), eller fråga din ridlärare om hon kan ge dig några privatlektioner. Då kan ni repetera saker i lugn och ro, gå igenom hästens form, skänkelvikning etc.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej Söker efter råd och tips. Mina barn rider på en mycket populär ridskola i Stockholmsområdet. Jag är där 2 till 3 gånger i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
3 813
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hur tänker ni kring detta? En kompis till mig, har en dotter som har oerhört kämpigt i skolan. Barnet har dålig självkänsla, årskursen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 938
Senast: Vallmo
·
Ridning Jag vet att det funnits en tråd för ridskoleridning tidigare för åren, men ej sett att en för 2019 fanns så tog mig friheten att skapa...
19 20 21
Svar
412
· Visningar
40 475
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar