Återfall?

Fjallis

Trådstartare
en häst i stallet har precis blivit friskförklarad från vad som tros vara fång. Hästen hade endast visat ytterst lite hälta men pga dess övervikt, behandlades den mot fång. Boxvila och utevistelse i en sjukhage stod på schemat i ca 3 veckor. Efter metacam och viktminskning såg hästen mycket finare ut och vet konstaterar att igångsättning och vistelse i den vanliga hagen är möjlig. Efter att hästen gått i den stora hagen (åker och berg) i en halv dag tas den in. Då upptäcks svullnad och värme i kotorna. Det finns näst intill inget gräs i hagen nu. Jag vet att hästarna sprungit en del idag. Kan det vara belastningen från att ha stått still till att springa i hagen? Allergi? Återfall? Hon visar inget tecken på smärta. Tacksam för alla tips och funderingar:)

Sjukhage + Box i tre veckor. Anledningen var att det inte visades några tecken på smärta, utan endast övervikt och svullnad i kotorna. Så ett riktigt fånganfall var det ju aldrig. Kanske var det inte ens det? Det jag reagerar över är att hästen var tjockare i benen efter att ha vilat och endast gått i den stora hagen i ett par timmar, än vad hästen var i somras då gräsintaget var betydligt mer då.

Om det är fång så är ju tre veckor INGENTING. Antingen var det ett fånganfall eller också var det inte - det finns inga mellanting. Sedan kan fången vara mer eller mindre långt gången och mer eller mindre allvarlig. Men, som sagt, är det fång så är tre veckor ingenting. Det låter som om en riktig diagnos behöver ställas på hästen - den behöver utredas.

Jo, jag håller helt med dig, den behöver utredas. Jag är mycket väl medveten om att fång är fång och inget mellanting, men alla överviktiga hästar med svullna ben har ju inte fång? Det är det jag menar, att det kanske inte var något riktigt fånganfall.

När min fick fång nu i höst blev hon även svullen i frambenen utöver puls och värme. Svullnaden gick ner efter en vecka på box och då på metacam. Så nog kan de vara svullna under ett fånganfall. Hon stod på box i tre veckor, sen två veckor sjukhage innan hon efter röntgen ua fick börja komma ut i stor hage igen. När hon fick börja gå i stor hage blev hon firekt varmare i hovarna, så under första veckan fick hon bara gå halvdagar ute.

Detta är min första fånghäst, men vad jag lärt mig är att alla förändringar/belastningar måste göras succesivt och i långsam takt.

en häst i stallet har precis blivit friskförklarad från vad som tros vara fång. Hästen hade endast visat ytterst lite hälta men pga dess övervikt, behandlades den mot fång. Boxvila och utevistelse i en sjukhage stod på schemat i ca 3 veckor. Efter metacam och viktminskning såg hästen mycket finare ut och vet konstaterar att igångsättning och vistelse i den vanliga hagen är möjlig. Efter att hästen gått i den stora hagen (åker och berg) i en halv dag tas den in. Då upptäcks svullnad och värme i kotorna. Det finns näst intill inget gräs i hagen nu. Jag vet att hästarna sprungit en del idag. Kan det vara belastningen från att ha stått still till att springa i hagen? Allergi? Återfall? Hon visar inget tecken på smärta. Tacksam för alla tips och funderingar:)

Rörelse dvs hästen rör sig kan ge värme då hoven får cirkulation. Svårt att veta vad för värme det är. Om det är av rörelse eller av fång. Men stort nej till hage med det minsta gräs i detta fall när man mistänker fång.

Fånguppföljning utan röntgen tycker jag verkar tämligen värdelöst. Hur ska man veta hur det ser ut efter ett misstänkt anfall om man inte röntgar?

Varför fick hästen metacam om hen inte bedömdes ha ont? En häst som visar hälta har ont men att ge metacam är inte bästa vägen att gå alla gånger. Vid fång är det effektivaste att kyla benen från knä till hov med t ex kyldamasker flera gånger per dag 20-25 minuter per gång.

Att låta en häst med ens misstanke om fång gå ut i sjukhage är vansinne. Vid misstanke ska hästen stå på box med rejält med strö så att hästen kan avlasta tån. Hästen ska inte ens tas ut i gången vid mockning. Hästen bör ha sällskap som hen är bekväm med eftersom stress ökar kortisolhalten i hästens kropp vilket i sig kan ge nytt fånganfall.

Viktminskningen ska ske sakta. En snabb viktminskning är inte alls bra för hästens inre organ. En överviktig häst har inte svullna ben bara sådär, då är något fel.

En häst blir inte friskförklarad från fång tre veckor efter anfall, det är först efter röntgen det går att avgöra hur illa det är och hur lång rehabtiden blir. Om hästen av någon anledning inte går att röntga bör man räkna med minst 9 månader men ofta ett år innan hästen kan gå i vanlig hage (utan gräs) och sättas igång igen.

Svullnad i kronranden är ett mycket tydligt tecken på fång så att det var fång är nog ingen tvekan om och att då släppa ut hästen i stor hage där det finns minsta tillstymmelse till gräs är som att be om ett nytt anfall. Frostgräs innehåller massor av socker vilket triggar nya anfall. Ställ in hästen i box på djupt underlag och se till att få tag i en på fång uppdaterad veterinär.

Varför fick hästen metacam om hen inte bedömdes ha ont? En häst som visar hälta har ont men att ge metacam är inte bästa vägen att gå alla gånger. Vid fång är det effektivaste att kyla benen från knä till hov med t ex kyldamasker flera gånger per dag 20-25 minuter per gång.

Att låta en häst med ens misstanke om fång gå ut i sjukhage är vansinne. Vid misstanke ska hästen stå på box med rejält med strö så att hästen kan avlasta tån. Hästen ska inte ens tas ut i gången vid mockning. Hästen bör ha sällskap som hen är bekväm med eftersom stress ökar kortisolhalten i hästens kropp vilket i sig kan ge nytt fånganfall.

Viktminskningen ska ske sakta. En snabb viktminskning är inte alls bra för hästens inre organ. En överviktig häst har inte svullna ben bara sådär, då är något fel.

En häst blir inte friskförklarad från fång tre veckor efter anfall, det är först efter röntgen det går att avgöra hur illa det är och hur lång rehabtiden blir. Om hästen av någon anledning inte går att röntga bör man räkna med minst 9 månader men ofta ett år innan hästen kan gå i vanlig hage (utan gräs) och sättas igång igen.

Svullnad i kronranden är ett mycket tydligt tecken på fång så att det var fång är nog ingen tvekan om och att då släppa ut hästen i stor hage där det finns minsta tillstymmelse till gräs är som att be om ett nytt anfall. Frostgräs innehåller massor av socker vilket triggar nya anfall. Ställ in hästen i box på djupt underlag och se till att få tag i en på fång uppdaterad veterinär.
:bow::bow::bow:

Jo, jag håller helt med dig, den behöver utredas. Jag är mycket väl medveten om att fång är fång och inget mellanting, men alla överviktiga hästar med svullna ben har ju inte fång? Det är det jag menar, att det kanske inte var något riktigt fånganfall.

Du menar att det kanske inte var något fånganfall alls? Det vet varken jag eller du, men man chansar inte när det gäller fång - det är det jag vill säga. Man behandlar det som fång om man är det minsta osäker och sedan röntgar man för att få veta. Man kan inte släppa ut en häst med misstanke om fång i en stor hage efter tre veckor.

Det är vanligt att en fånghäst som rör sig för mycket för tidigt får återfall, behöver inte ha något med vad den ätit nu att göra. Om hästen är helt lugn kan den vara i sjukhage precis utanför stallet med MJUKT underlag, annars måste den tyvärr stå på box tills hovbenen är stabila. Den får absolut inte galoppera omkring efter 3 veckor!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 867
Senast: Habina
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 012
Senast: Lavinia
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 896
Senast: Dopy
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar