Återbetalning

Sv: Återbetalning

Håller (återigen) med. Vill köparen processa finns det ju alltid möjlighet till förlikning längre fram, men till dess är det den som har pengarna som har makten.

Att säljaren haft kostnader för kontraktsbrottet är ju klart, resa, tid, annonsering etc.

Om du som konsument köper en vara på avbetalning vilket ju blir fallet här eftersom ett datum satts för sista fullgörande av betalning. Inte får du dina pengar tillbaka om du efter delbetalning av varan vill häva köp utan att göra en reklamation?? Tveklöst skulle du som köpare tvingas att betala återstående belopp till säljaren. Så jo jag anser att skäl finns för att kunna behålla hela beloppet faktiskt.

Man måste avtala om tex handpenning och jag kan inte läsa att det är frågan om någon avbetalningsplan heller. Sista dag att betala hästen finns men inget avtal om att det skall betalas in några pengar i förväg.

Och som jag fattade det så hävde köparen köpet innan sista betalningsdag (??)

Och så dessutom så har köparen hästen som fodervärd och är erbjuden att lösa ut hästen om hon vill, dvs det finns inget krav på att hon måste köpa hästen..

I detta fallet häver köparen kontraktet utan grund, dvs ingen reklmation eller dylikt är gjort, utan köparen har bara "ångrat" sig....jag skulle inte betala tillbaka några pengar...Tveksamt om det ens skulle finnas lagstöd för köparen att återfå några pengar i det här ärendet...

Jag tror att du som köpare kan ångra dig hur du vill när köpet inte är genomfört det är ju inte fråga om reklamation direkt. Du som säljare har däremot svårare att häva ett köp.

Här är ju hästen inte ens på prov hon köparen utan är där som fodervärdshäst och där fodervärden kan köpa hästen om hon vill, men inget krav!!

Håller (återigen) med. Vill köparen processa finns det ju alltid möjlighet till förlikning längre fram, men till dess är det den som har pengarna som har makten.

Att säljaren haft kostnader för kontraktsbrottet är ju klart, resa, tid, annonsering etc.

Vilket kontrakt??

Köparen hade ju hästen som fodervärdshäst helt utan krav på köp. Hur kan det bli bindande???

Och häver man dessutom köpet innan den skall vara betald så ser jag inte öht att det skulle tas upp rättsligt

Ägaren skulle ha haft dessa kostnader i vilket fall som helst eftersom hästen endast var i väg som foderhäst

Och nej jag tror inte att du kan behålla andras pengar hur som helst, det är väl egenmäktigt förfarande och det finns inget avtal om avbetalning eller handpenning. Och som jag fattar det inte ens ett avtal om att köp verkligen skall genomföras, och är dessutom hästen nu såld så tror jag att det blir betydligt svårare för säljaren att hävda något alls..

Jag tror att du som köpare kan ångra dig hur du vill när köpet inte är genomfört det är ju inte fråga om reklamation direkt. Du som säljare har däremot svårare att häva ett köp.

Här är ju hästen inte ens på prov hon köparen utan är där som fodervärdshäst och där fodervärden kan köpa hästen om hon vill, men inget krav!!

Eftersom köparen har erlagt del av betalning så har hon därmed ingått ett avtal ett löfte om genomförande av köp, således ett köp på avbetalning då endast del av betalning erlades.

Och nej jag tror inte att du kan behålla andras pengar hur som helst, det är väl egenmäktigt förfarande och det finns inget avtal om avbetalning eller handpenning. Och som jag fattar det inte ens ett avtal om att köp verkligen skall genomföras, och är dessutom hästen nu såld så tror jag att det blir betydligt svårare för säljaren att hävda något alls..

Man kan verkligen inte få det till egenmäktigt förfarande då köparen ingått ett köpeavtal genom överföring av kontanta medel till säljarens konto!

Behåller du pengar som inte är dina så är det egenmäktigt förfarande. Finns inget avtal om handpenning

Det är ju helt klart att köparen har haft för avsikt att genomföra köpet. Vad är det annars som betalts? Hyra av hästen?

Det står ju solklart i inlägget att KÖPEKONTRAKTET undertecknats. Betalningen i sig är en del av köpet, och avbetalningen har ju påbörjats i o m första insättningen - att det finns ett avtal om köp går ju aldrig någonsin att komma från. Undertecknat och delbetalt.

Köparen har brutit köpeavtalet. Solklart. Vill köparen hävda sig rätt till inbetald summa - gå till tinget. Säljaren har rätt att få ersättning för kostnader i samband med köparens kontraktsbrott, det kommer alltså att kosta köparen betydligt mer än det smakar att driva en process.

Jag tycker inte det finns några oklarheter faktiskt.

Nej det ska avtalas och vad jag förstått så finns inget avtal om avbetalning

Ett avtal är inte bara det som du beskriver, tyvärr har du fel. Ett avtal kan ingås på många andra sätt, och i detta fallet då köparen betalat pengar för att köpa en häst...förstår inte vad som är så svårt.

Har mycket svårt att tro att en civilrättslig prövning skulle ge ett annat besked faktiskt!

Det är ju helt klart att köparen har haft för avsikt att genomföra köpet. Vad är det annars som betalts? Hyra av hästen?

Det står ju solklart i inlägget att KÖPEKONTRAKTET undertecknats. Betalningen i sig är en del av köpet, och avbetalningen har ju påbörjats i o m första insättningen - att det finns ett avtal om köp går ju aldrig någonsin att komma från. Undertecknat och delbetalt.

Köparen har brutit köpeavtalet. Solklart. Vill köparen hävda sig rätt till inbetald summa - gå till tinget. Säljaren har rätt att få ersättning för kostnader i samband med köparens kontraktsbrott, det kommer alltså att kosta köparen betydligt mer än det smakar att driva en process.

Jag tycker inte det finns några oklarheter faktiskt.

Håller med, har slarvat med läsningen men har tom ett köpekontrakt undertecknats, ja då är saken än mer biff!!
:laugh:

Skaffade fodervärd till mitt sto i maj 2010 där fodervärden hade förköpsrätt vid försäljning, priset stod i kontraktet. I maj 2011 skrevs köpekontrakt med det angivna priset och sista betalningsdag 110831. Under sommaren betalades det in 7000 kr på mitt konto från fodervärden.

Håller med, har slarvat med läsningen men har tom ett köpekontrakt undertecknats, ja då är saken än mer biff!!
:laugh:

Ja, jag kan inte se något som helst skäl till att misstänka att det inte skulle röra sig om ett regelrätt, undertecknat kontrakt där det dessutom skett en avbetalning.

Vet inte hur Rubytoo kan tro att det INTE skulle röra sig om ett köpekontrakt.

Men var kommer avbetalningsplan in i det hela? Köpet borde ju inte vara fullgjort innan den 31/8 dvs när hästen skulle vara betald.

Vad står set i kontraktet att det ska betalas in en handpenning? Jo jag är fullt medveten om att säljaren har rätt att begära skadestånd men om den summan är så stor som 7000kr betvivlar jag skarpt.

Senast ändrad:

Om säljaren anser att kostnaden motsvarar 7000 kr och köparen inte anser det - ja, då är det ju bara för köparen att stämma säljaren till Tingsrätten. Vilket torde gå på mer än den summan som möjligen kan kvarstå från 7000 ./. dokumenterade kostnader för säljaren.

Köpet avbröts ju innan fullgörandet, men att avtal om köp gjorts upp, undertecknats och sedermera brutits av köparen råder det ju inget som helst tvivel om. Det är ju bara att läsa Köplagen för att se vilka rättigheter säljaren har i det här fallet.

Fast det kostar ju minst 2000 kronor i månaden att bara ha en häst. Så om hästen inte säljs igen inom 2.5 månader borde inte 7000 vara en orimlig ersättning, eller hur?

Flera resor a´20 mil är ju inte heller gratis. Nä, jag hade helt kallt behållt beloppet, hänvisat till kostnader och utlägg och är inte tidigare köparen nöjd med det beskedet får det helt enkelt bli pengar till jurister.

Lågt räknat (med en milersättning om 25 kr) blir det 500 kr per 20 mil. Som sagt; det blir snabbt pengar av det.

En parantes i det hela är att säljaren ju faktiskt hade all möjlighet att kräva att köparen fullföljde köpet. Då skulle köparen alltså istället upp med hela resterande köpeskilling omgående, stå med kostnader för hästen till dess att köparen fått hästen såld och vill köparen få hästen såld hyfsat snabbt (med hänvisning till ekonomiska omständigheter) så skulle priset säkert fått reducerats också. Och sedan allt jobb med att sälja hästen (igen).

Jag tycker köparen har kommit billigt och lindrigt undan som "bara" blir av med 7000 kr. Säljaren hade istället kunnat välja att driva igenom köpet och det hade blivit betydligt dyrare för köparen.

Senast ändrad:

Fast det kostar ju minst 2000 kronor i månaden att bara ha en häst. Så om hästen inte säljs igen inom 2.5 månader borde inte 7000 vara en orimlig ersättning, eller hur?

Nu såldes väl hästen när den befan sig hos fodervärden

Kostade hästen 70 000kr så är det väl inte helt orimligt att en handpenning skulle ligga på 7000kr men nu är det inte fråga om handpenning. Kostar hästen 15000kr så är det orimligt med 7000kr

Det är det väl inte? Kostander och utlägg står ju inte i relation till hästens pris. Det blir varken billigare eller kortare att köra för att hästen kostar 15000 kr.

Du har hakat upp dig på handpenning. Den enda som diskuterar handpenning är du.

Beror iofs på om man har eget stall eller ej. Och vad hästen äter för foder.
Mina kostar inte 2000:-/häst i månaden. De kostar kanske 800:-
Då har jag inte någon stallhyra som det är nu. De är försäkrade, äter kraft och silage. Hovis verkar dom bara. Jag har iofs inte ridhus, ingen ridbana och ganska enkla förhållanden. Men det passar mig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 090
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik En snabb fråga, en väninna har lämnat ut en häst på foder till en, numera, fd kompis. Det har varit tjafs framåt och tillbaka vad som...
2
Svar
20
· Visningar
3 107
Senast: Masse
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 706
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej! En bekant till mig har råkat ut för en incident där både vi utomstående och hon som hästhållare står handfallna inför hur fel det...
2
Svar
27
· Visningar
3 841
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden